– Nie koncentrujemy się jedynie na prawie. To obecnie za mało. Zwracamy uwagę na łączenie kanonu kształcenia prawniczego z IT, sztuczną inteligencją, technologią, psychologią oraz aspektami międzynarodowymi – mówi prof. UŁa dr hab. Anna Konert, dziekan Wydziału Prawa i Administracji Uczelni Łazarskiego.

Jakimi cechami powinien wyróżniać się kandydat na studia prawnicze?

Kandydat na studia prawnicze w pierwszej kolejności powinien wyróżniać się ciekawością i chęcią nauki. Nauki prawne to bardzo obszerna dyscyplina, która ciągle się rozwija. Studia prawnicze wymagają systematycznej nauki, dlatego samodyscyplina i umiejętność zarządzania czasem są kluczowymi cechami kandydata. W pomyślności ścieżki edukacji prawniczej bez wątpienia pomagają również takie atrybuty, jak zdolność analitycznego i logicznego myślenia, łatwość komunikacji, pracy w zespole, dokładność oraz ambicja w dążeniu do celu. Program studiów dla kierunku Prawo został tak skonstruowany, by te cechy kształtować, wzmacniać i rozwijać.

Czym wyróżnia się oferta państwa uczelni na tle innych?

XVIII Ranking Wydziałów Prawa: Uczelnie publiczne - poznaj wyniki

XVIII Ranking Wydziałów Prawa: Uczelnie niepubliczne - poznaj wyniki

Oferta naszej uczelni stanowi precyzyjną odpowiedź na wyzwania współczesnego świata. Kształcimy studentki i studentów, którzy zaraz po ukończeniu studiów mogą podjąć się wykonywania zawodu prawnika. Mamy świadomość, że kluczowe dla przyszłych prawników jest nabycie niezbędnej wiedzy mieszczącej się w kanonach prawniczych, ale nie poprzestajemy tylko na tym. Już od pierwszego roku studiów kładziemy nacisk na pozyskanie przez studentów umiejętności niezbędnych do wykonywania przyszłego zawodu. Zależy nam na tym, aby już od początku nauki studenci mieli styczność z żywym prawem i problematyką, z którą będą się mierzyć w trakcie wykonywania przyszłego zawodu. Wydział Prawa i Administracji Uczelni Łazarskiego wyróżnia się na tle innych uczelni interdyscyplinarnym podejściem do kształcenia. Nie koncentrujemy się jedynie na prawie. To obecnie za mało. Zwracamy uwagę na łączenie kanonu kształcenia prawniczego z IT, sztuczną inteligencją, technologią, psychologią oraz aspektami międzynarodowymi. Kładziemy nacisk na praktyczne umiejętności, oferując liczne staże, praktyki oraz symulacje rozpraw sądowych. Nasze programy nauczania są regularnie aktualizowane, aby nadążać za dynamicznymi zmianami. Ponadto, promujemy etykę zawodową, społeczną odpowiedzialność oraz rozwijamy umiejętności miękkie, takie jak komunikacja, praca w grupie czy zarządzanie stresem. W toku nauczania koncentrujemy się na tym, aby przełamać schemat „3 x Z” (Zakuć-Zdać-Zapomnieć). Program studiów na kierunku prawo został opracowany z myślą o tym, aby stopniowo przekazywać wiedzę, uczyć praktycznego jej wykorzystywania, a następnie agregować zdobytą wiedzę, umiejętności i kompetencje. Zależy nam na tym, aby kształcenie naszych przyszłych absolwentów miało wymiar holistyczny i interdyscyplinarny. Absolwent naszych studiów prawniczych jest gotowy do wykonywania zawodu prawnika oraz innych zawodów, w wykonywaniu których wiedza i umiejętności pozyskane w toku studiów są pożądane i przydatne.

Jaki odsetek osób, które rozpoczynają studia, uzyskuje tytuł magistra?

Wydział Prawa i Administracji Uczelni Łazarskiego stawia na wysoką jakość kształcenia i nie tylko teoretyczny, ale również praktyczny wymiar nauczania. Z roku na rok cieszymy się coraz większym zainteresowaniem wśród absolwentów szkół średnich. Z całą pewnością wynika to z faktu, iż oferujemy wiele unikatowych przedmiotów na kierunku Prawo. Zależy nam, żeby nasi studenci zdobywali wiedzę dostosowaną do dynamicznie rozwijającego się sektora prawniczego. Około 75% studentów rozpoczynających studia na kierunku Prawo uzyskuje tytuł magistra prawa. Warto wskazać, że w związku z bogatą ofertą uczelni niektórzy studenci decydują się na zmianę kierunku w trakcie pięcioletniego procesu kształcenia. Aż 80% naszych studentów, kończących studia z oceną bardzo dobrą na dyplomie, zdaje egzamin wstępny na aplikacje prawnicze.

Jak pomagacie państwo studentom/absolwentom w wyborze kariery zawodowej?

Już od pierwszego roku studiów staramy się pomóc studentom w kształtowaniu ich przyszłej kariery. Chcąc, aby przez całe studia rozwijała się w nich koncepcja wyboru przyszłej ścieżki zawodowej, już na drugim semestrze wprowadziliśmy zajęcia dotyczące zawodów prawniczych. Sądzę, że tak wczesne poznanie możliwości, jakie daje ukończenie studiów prawniczych, mobilizuje studentów do rzetelnej pracy, pozwalającej im osiągnąć założony cel. Cyklicznie organizujemy spotkania dla studentów z przedstawicielami samorządów zawodów prawniczych oraz doświadczonymi prawnikami z różnych sektorów gospodarki i instytucji publicznych. W ramach takich spotkań adwokaci i radcowie prawni przybliżają studentom kunszt swoich zawodów, udzielają praktycznych porad związanych z egzaminami na aplikację oraz przedstawiają studentom sam przebieg aplikacji. Inspiracją do podejmowania przyszłych decyzji zawodowych są dla studentów również zajęcia z różnych gałęzi prawa, na które zapraszani są specjalizujący się w związanej z nimi tematyce praktycy. Na Uczelni odbyło się dotychczas XV edycji Giełdy Pracodawców Uczelni Łazarskiego, które miały na celu stworzenie studentom i absolwentom szansy na znalezienie pierwszej pracy, praktyki czy stażu. Pracodawcy, których gościliśmy na specjalnie przygotowanych indywidualnych stanowiskach, odpowiadali na pytania związane z procesem rekrutacji oraz udzielali wskazówek dotyczących CV i listu motywacyjnego. Do dyspozycji studentów i absolwentów jest również doradca zawodowy, który indywidulnie pomaga w projektowaniu zawodowego wizerunku i stworzeniu profesjonalnego CV oraz przygotowuje do rozmowy kwalifikacyjnej.

Jak powinno zmieniać się kształcenie przyszłych prawników, aby odpowiedzieć na wyzwania współczesności?

Sprostanie wyzwaniom współczesności w kształceniu przyszłych prawników wymaga ciągłej obserwacji i reakcji na zmieniające się otoczenie prawne i społeczne. Uczelnie kształcące przyszłych prawników powinny koncentrować się nie tylko na tym, co jest aktualnie potrzebne w wykonywaniu zawodu, ale przewidywać przyszłość i dostosowywać program studiów. Z całą pewnością celem uczelni powinno być kształcenie prawników, którzy odnajdą się w środowisku międzynarodowym. Prawo unijne i międzynarodowe ma ogromny wpływ na kształtowanie realiów funkcjonowania w globalnym społeczeństwie. Dlatego prawnicy muszą wypracować kompetencje wykonywania zawodu w aspekcie międzynarodowym. Ogromnym wyzwaniem jest rozwój nowych technologii, w tym sztuczna inteligencja. Nie można też pomijać kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem oraz prawem ochrony środowiska. Te wszystkie obszary powinny stanowić główny przedmiot zainteresowania uczelni prawniczych w toku kształcenia przyszłych adeptów prawa.

XVIII Ranking Wydziałów Prawa: Uczelnie publiczne - poznaj wyniki

XVIII Ranking Wydziałów Prawa: Uczelnie niepubliczne - poznaj wyniki