Czterodniowy tydzień nauki, odejście od tradycyjnych 45-minutowych lekcji czy też skupienie się na naukach ścisłych - to tylko niektóre z założeń rewolucyjnego programu edukacyjnego, który przetestują szkoły w Wodzisławiu Śląskim. Ma on pomóc uczniom w zdobyciu umiejętności przydatnych we współczesnym świecie i lepszym odnalezieniu się na rynku pracy.

Szkoły w Wodzisławiu Śląskim przetestują innowacyjny program edukacyjny, który zakłada przekształcenie tradycyjnego systemu nauczania. Jednym z jego głównych elementów będzie rezygnacja z dotychczasowych, standardowych 45-minutowych lekcji oraz wprowadzenie czterodniowego tygodnia nauki - donosi Portal Samorządowy.

Zmiany, które mają wprowadzić rewolucję w edukacji, zostaną wdrożone w szkołach podstawowych w Wodzisławiu Śląskim. Planowana strategia edukacyjna będzie realizowana stopniowo, a jej pełne wdrożenie przewidziane jest do roku 2026 w trzynastu miejscowych podstawówkach. Projekt ma charakter długoterminowy, z możliwością modyfikacji w zależności od potrzeb czy też zmian w prawie. Przygotowania do rewolucji trwają już od 2022 roku.

Jak będą wyglądały lekcje w Wodzisławiu Śląskim?

Sposób organizacji pracy uczniów będzie daleki od tradycyjnego. Na czym będą polegały zmiany? Program zakłada m.in.

  • odejście od 45-minutowych lekcji
  • skrócenie tygodnia nauki do czterech dni w tygodniu
  • położenie nacisku na nauki ścisłe
  • ograniczenie stosowania testów i kartkówek na rzecz indywidualnej pracy z uczniem.

Projekt edukacyjny wpisuje się w szerszą strategię rozwoju oświaty Wodzisławia Śląskiego na lata 2022-2026. Jego głównym celem jest dostosowanie systemu edukacyjnego do potrzeb uczniów w erze technologii cyfrowych oraz Przemysłu 4.0. Tym samym system ma lepiej przygotowywać dzieci do wymagań współczesnego rynku pracy.

Plan przewiduje również:

  • zmniejszenie liczby uczniów w klasie
  • reorganizację przestrzeni lekcyjnych
  • aktualizację sprzętu
  • zmianę sposobu oceniania na opisowe.

Mieczysław Kieca, prezydent Wodzisławia Śląskiego, w rozmowie z "Gazetą Wyborczą" podkreślił, że planowane jest ograniczenie tradycyjnych testów na rzecz bardziej indywidualnych metod oceniania, które będą obejmować pracę z uczniem oraz analizę zdobytej wiedzy. Cały projekt będzie realizowany etapami, aby zapewnić płynne przejście ku nowemu modelowi edukacyjnemu.