Książki szkolne, zeszyty, długopisy są objęte dwuletnią odpowiedzialnością sprzedającego za niezgodność towaru z umową. Rodzice mają również prawo do otrzymania zwrotu wpisowego i opłat rekrutacyjnych, jeżeli rezygnują z dodatkowych płatnych zajęć dla dziecka.
Czy mogę odzyskać zapłacone wpisowe
W sierpniu zapisałam dzieci do szkoły języków obcych i wpłaciłam wpisowe. Później uznałam, że lepiej będzie wysłać je na indywidualne korepetycje. Czy mogę poprosić szkołę o zwrot wpłaconych pieniędzy?
TAK
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wielokrotnie kwestionował postanowienia wzorców umownych dotyczące przepadku wpisowego w razie rezygnacji z usług przedszkoli, szkół lub uczelni wyższych. Informacje, że „wpisowe płatne w sekretariacie przy zapisie do grupy językowej, jest to kwota bezzwrotna” lub „przy zapisie dziecka do przedszkola pobierana jest jednorazowa bezzwrotna opłata w wysokości 400 zł – wpisowe” i wiele im podobnych zostały wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych. Konsumenci odstępujący od umowy zawartej ze szkołą językową mogą domagać się zwrotu opłat za usługi, z których nie skorzystali. Przedsiębiorca musi oddać wpisowe, chyba że poniósł wcześniej koszty związane z organizacją nauki języka dla rezygnujących dzieci. Mogą to być wydatki związane z rezerwacją sali lekcyjnej lub zakupem podręczników dla uczniów. Wtedy przedsiębiorca może zatrzymać część wpisowego w zakresie rzeczywiście poniesionych kosztów.
Podstawa prawna
Wyrok Sądu Okręgowego – Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z 19 stycznia 2011 r., sygn. akt XVII AmC 149/10.
Czy księgarnia może nie przyjąć podręczników
Kupiłam książki szkolne w księgarni internetowej. Zdecydowałam się na odbiór osobisty w jej biurze. Czy straciłam przez to prawo ewentualnego zwrotu książek w ciągu 14 dni?
NIE
Firma, która utrudniłaby na tej podstawie zwrot towaru zakupionego za pośrednictwem internetu, złamałaby prawo. Konsumenci, którzy zawarli umowę na odległość i skorzystali z możliwości osobistego odbioru książek, mają również prawo do rezygnacji z zakupu w ciągu 14 dni. Prawo do odstąpienia od umowy zależy więc wyłącznie od sposobu zawarcia umowy, a nie realizacji zamówienia. Nie ma znaczenia, czy przesyłka zostanie dostarczona pocztą, czy odbiór towaru następuje w lokalu przedsiębiorcy. Sprzedawca nie może skrócić terminu odstąpienia od umowy i zastrzec przykładowo, że można to zrobić wyłącznie w miejscu odbioru i to przed jego dokonaniem. Należy jednak pamiętać, że zwracane podręczniki nie mogą nosić śladów użytkowania.
Podstawa prawna
Art. 27 ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2014 r. poz. 827).
Czy mam prawo oddać nietrafiony zakup
Mój syn nie chce chodzić do szkoły z nowym plecakiem. Czy mogę wymagać od sprzedawcy przyjęcia zwrotu albo wymiany plecaka na inny?
NIE
Kupione w sklepach stacjonarnych podręczniki, plecaki, przybory szkolne nie podlegają zwrotowi, chyba że posiadają wady (np. były uszkodzone lub z innego powodu nie nadawały się do używania już w chwili zakupu). Pełnowartościowy towar można zwrócić do sklepu lub zamienić tylko wtedy, gdy zgodzi się na to sprzedawca. Niektóre sklepy przewidują możliwość zwrotu niewadliwego towaru w swoich regulaminach sprzedaży, np. w ciągu 14 bądź 30 dni od momentu zakupu. Terminy i zasady zwrotu określają tutaj nie przepisy, ale sami przedsiębiorcy. Najczęściej należy przy tym przedstawić paragon lub inny dowód zakupu. Towar nie może być używany, powinien mieć oryginalne opakowanie i metki. Po spełnieniu wszystkich wymaganych regulaminem warunków sprzedawca ma obowiązek przyjęcia towaru, a klient nie musi tłumaczyć, dlaczego go oddaje. Jeżeli nie możemy w sklepie znaleźć informacji o możliwości zwrotu lub wymiany towaru, lepiej nie zakładać, że przysługuje nam do tego prawo. Przed podjęciem decyzji o zakupie warto zapytać o to sprzedawcę.
Podstawa prawna
Art. 556 par. 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 2014 r. poz. 121 ze zm.).
Czy sklep przyjmie z powrotem rozpakowaną płytę
Sklep internetowy odmówił przyjęcia zwrotu podręcznika z płytą do nauki angielskiego. Uzasadnił to tym, że zerwałem folię z opakowania płyty i mogłem ją skopiować. Czy mam prawo zwrotu nieużywanego towaru?
NIE
Co do zasady konsument może odstąpić od umowy zawartej za pośrednictwem internetu w ciągu 14 dni od otrzymania przesyłki i w ten sposób zrezygnować z zakupionego towaru, np. podręczników. Przy zakupie nośników nagrań audialnych i wizualnych obowiązują jednak inne reguły dokonywania zwrotów. Prawo do odstąpienia nie przysługuje w przypadku umowy, której przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, o ile opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu. Zazwyczaj wystarczy usunięcie lub przerwanie foliowego zabezpieczenia na pudełku z nośnikiem. W praktyce może się zdarzyć, że kupujący w oświadczeniu o odstąpieniu od umowy będzie twierdził, że otrzymał płytę z wcześniej uszkodzonym opakowaniem. Przedsiębiorca ma obowiązek uwzględnienia zwrotu tylko wtedy, gdy konsument udokumentuje ten fakt protokołem sporządzonym w obecności i podpisanym przez listonosza lub kuriera.
Podstawa prawna
Art. 38 pkt 9 ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2014 r. poz. 827).
Czy za zakup podróbki grozi mi odpowiedzialność
Na bazarze kupiłem synowi strój sportowy na zajęcia z wychowania fizycznego. Miał pochodzić od renomowanego producenta. Okazało się, że to podróbka. Czy gdyby w trakcie zakupu złapała mnie policja, to mogę za to ponieść odpowiedzialność?
NIE
Za taki czyn odpowiada w takim przypadku nie nabywca, lecz m.in. sprzedawca oferujący towar. Podmioty, których prawa do znaku towarowego zostały naruszone, mogą nie tylko wszcząć przeciwko nim postępowanie cywilne, w którym będą dochodzić odszkodowań i zwrotu bezpodstawnie uzyskanych korzyści. Za handel podróbkami grozi także odpowiedzialność karna. Zgodnie z art. 305 prawa własności przemysłowej podmiot uprawniony do znaku towarowego może złożyć zawiadomienie na policję lub do prokuratury – przeciwko nieuczciwemu sprzedawcy zostanie wszczęte postępowanie karne (może zostać skazany przez sąd nawet na pięć lat pozbawienia wolności). Natomiast osoby, które kupują podrobione towary na własny użytek, nie mogą zostać pociągnięte do odpowiedzialności karnej.
Podstawa prawna
Art. 305 ust. 1 ustawy z 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej (Dz.U. z 2013 r. poz. 1410).
Czy mogę zwrócić niepotrzebne przybory
W ubiegłym miesiącu kupiłam w sklepie internetowym dzieciom wszystkie przybory szkolne. Później okazało się, że część rzeczy kupili już wcześniej dziadkowie. Czy mogę zwrócić zbędne, nieużywane przybory bez podania przyczyny?
NIE
Kupione za pośrednictwem internetu plecaki, kredki, zeszyty i inne przybory szkolne można zwrócić sprzedawcy bez podania przyczyny. Aby to jednak było możliwe, trzeba w ciągu 14 dni od dnia otrzymania paczki z zamówionymi artykułami wysłać sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od zawartej umowy. Sprzedawca internetowy ma obowiązek udostępnienia wzoru oświadczenia o odstąpieniu od umowy i poinformowania o możliwości skorzystania z takich uprawnień. Jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie do odstąpienia od umowy, uprawnienie to wygasa dopiero po upływie 12 miesięcy od dnia upływu 14-dniowego terminu na odstąpienie. Jest to więc jedyna sytuacja, w której czytelniczka może odesłać przybory szkolne po tak długim czasie. W razie odstąpienia od umowy uważa się, że transakcja nie została zawarta. Sprzedawca musi zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy. W takim samym terminie trzeba również odesłać otrzymany towar.
Podstawa prawna
Art. 27–34 ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2014 r. poz. 827).
Czy wadę trzeba wykryć przy zakupie
Jeden z podręczników mojego dziecka zaczął się rozklejać i wypadają z niego kartki. Księgarnia odrzuciła reklamację. Sprzedawca stwierdził, że moim obowiązkiem było obejrzenie książki przed zakupem. Czy utraciłam prawo do złożenia reklamacji?
NIE
Podręczniki lub przybory szkolne można reklamować nawet wtedy, gdy ich wada ujawniła się dopiero w trakcie używania. Każdy nowy towar (w tym książki) jest objęty dwuletnią odpowiedzialnością sprzedającego za jego niezgodność z umową. Chodzi przede wszystkim o sytuację, kiedy nie ma on właściwości, które powinien posiadać ze względu na swoje przeznaczenie. Skoro podręcznik służy do przeglądania i do czytania, to wypadające z niego kartki uniemożliwiają użytkowanie go zgodnie z przeznaczeniem. Ma więc wadę fizyczną.
Reklamację najlepiej złożyć na piśmie. Można w niej żądać wymiany towaru na nowy wolny od wad, naprawy towaru, odpowiedniego do wady obniżenia ceny lub odstąpić od umowy (tylko wtedy, gdy wada jest istotna). Konsument powinien złożyć reklamację najpóźniej w ciągu roku od dnia, w którym zauważył wadę. Nie skraca to jednak okresu odpowiedzialności sprzedawcy, który wynosi 2 lata od dnia wydania rzeczy. Przy składaniu reklamacji należy okazać dowód zakupu (np. paragon lub wyciąg z rachunku bankowego).
Księgarnia jest zwolniona od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie podręcznika w chwili dokonania zakupu. Jeżeli jednak konsument nie zauważył od razu rozklejających się kartek, a podręcznik nie był sprzedawany po obniżonej cenie z uwagi na tego rodzaju usterkę, sprzedawca nie powinien odrzucić reklamacji z winy konsumenta. Utrudnianie nabywcom możliwości reklamowania wadliwych przedmiotów, m.in. poprzez wprowadzanie w błąd odnośnie do przysługujących im praw, może skończyć się dla nierzetelnej firmy karą pieniężną.
Podstawa prawna
Art. 568 par. 1 i 2 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 2014 r. poz. 121 ze zm.).