Uczelnia, która będzie chciała prowadzić studia o profilu ogólnoakademickim, nie będzie musiała zmieniać go na praktyczny. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, który został wniesiony przez posłów PO.

Wydział, który nie ma uprawnień do nadawania stopni naukowych, może się ubiegać o prowadzenie studiów o profilu ogólnoakademickim. Musi jednak spełnić warunki wskazane w przepisach. Określiła je nowelizacja z 11 lipca 2014 r. ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2014 r. poz. 1198), która obowiązuje od 1 października 2014 r. Jednym z nich jest uzyskanie od Polskiej Komisji Akredytacyjnej co najmniej pozytywnej oceny jakości kształcenia na studiach o profilu praktycznym.
Warunek ten znajduje zastosowanie również w odniesieniu do kierunków o profilu ogólnoakademickim prowadzonych przez wydziały przed wejściem w życie nowelizacji. To jednak wzbudzało wątpliwości interpretacyjne. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przedstawiło swoje stanowisko w tej sprawie, korzystne dla uczelni. Niestety jest ono niezgodne z literalnym brzmieniem przepisów. Wynika z nich bowiem, że wydział, który przed 1 października 2014 r. prowadził studia o profilu ogólnoakademickim i nie miał uprawnień do nadawania stopni naukowych w obszarze, do którego jest przyporządkowany ten fakultet, musi najpierw zmienić profil uczelni na praktyczny. Nie może on kontynuować kształcenia, mimo że miał wymaganą kadrę i prowadzi badania naukowe. Dopiero po zmianie i uzyskaniu pozytywnej oceny profilu praktycznego uczelnia mogła wystąpić o uprawnienie do prowadzenia studiów o profilu ogólnoakademickim.
– Taki schemat postępowania nie jest racjonalny i niepotrzebnie komplikuje sytuację tym jednostkom, które chcą prowadzić studia o profilu ogólnoakademickim – uzasadniają posłowie konieczność wprowadzenia zmiany.
Parlamentarzyści zaproponowali, aby jednym z warunków otrzymania uprawnienia do prowadzenia studiów o profilu ogólnoakademickim na określonym kierunku nadal było uzyskanie od PKA co najmniej pozytywnej oceny jakości kształcenia – bez względu jednak na profil kształcenia.
Etap legislacyjny
Projekt wniesiony do Sejmu