Zmiana formuły egzaminu gimnazjalnego stanowiła jeden z etapów długofalowego procesu harmonizacji systemu egzaminów zewnętrznych, który zakończy się w 2015 r. – wyjaśnia Joanna Dębek, rzecznik MEN. – Od 2015 r. każdy etap kształcenia zakończy się pomiarem w zakresie trzech tych samych przedmiotów obowiązkowych: języka ojczystego – polskiego, języka obcego oraz matematyki.
Dodatkowo podczas egzaminu gimnazjalnego każdy uczeń rozwiązuje zadania z zakresu historii i WOS oraz przyrody, co – razem z edukacją w pierwszej klasie szkoły ponadgimnazjalnej – powinno ułatwić mu wybór ścieżki kształcenia od drugiej klasy szkoły ponadgimnazjalnej. Zmiany niosą ze sobą wiele korzyści. – wyjaśnia rzecznik. – Jakie? Jasno określony zakres merytoryczny poszczególnych zakresów egzaminu – wskazane są konkretne przedmioty, z których wiedza jest sprawdzana na egzaminie. Dzięki egzaminowi uczeń, rodzice, opiekunowie, nauczyciele, szkoła otrzymują precyzyjną i wartościową informację zwrotną na temat wiadomości i umiejętności, które gimnazjaliści opanowali dobrze lub bardzo dobrze, jak również takich, które opanowali słabiej, i wskazane byłoby poświęcenie im więcej czasu w procesie kształcenia uczniów z kolejnych roczników.
Egzamin daje także uczniom możliwość dokładniejszego poznania swoich mocnych i słabych stron, co z kolei może pomóc wybrać dalszą ścieżkę kształcenia. Każdy uczeń otrzymuje dwojaką informację o wyniku – wynik procentowy oraz wynik centylowy dla każdego z zakresów egzaminu gimnazjalnego. Wynik procentowy określa odsetek punktów (zaokrąglony do liczby całkowitej), które zdający zdobył za zadania z danego zakresu. Wynik centylowy określa odsetek liczby gimnazjalistów (zaokrąglony do liczby całkowitej), którzy uzyskali z danego zakresu wynik taki sam lub niższy niż zdający.

Podstawa prawna
Art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.). Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. poz. 977). Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. nr 83, poz. 562 ze zm.).