W 14 383 szkołach podstawowych w klasach I-III w poniedziałek nauka była prowadzona w trybie stacjonarnym - poinformowało MEiN podając, że chodzi o 99,6 proc. szkół podstawowych. W 9 szkołach podstawowych w klasach I-III nauka prowadzona była w trybie zdalnym, a w 51 w trybie mieszanym.
Jak podało Ministerstwo Edukacji i Nauki dane te pokazują stan na poniedziałek na godzinę 13.00 i pochodzą od kuratorów oświaty.
W poniedziałek do nauki po feriach zimowych wrócili uczniowie. Uczniowie klas I-III szkół podstawowych i szkół specjalnych wrócili do nauki stacjonarnej. Uczniowie starsi: z klas IV-VIII szkół podstawowych oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych, tak jak przed feriami, kontynuują naukę zdalną. Mają zajęcia stacjonarne zawieszone do 31 stycznia.
Wznowiona nauka stacjonarna w klasach I-III szkół podstawowych odbywa się w reżimie sanitarnym przy uwzględnieniu wytycznych przygotowanych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Ministerstwo Zdrowia i Główny Inspektorat Sanitarny.
"Dziś, po pierwszym dniu uruchomienia zajęć w klasach 1-3, z informacji uzyskanych od kuratorów oświaty na podstawie danych od dyrektorów szkół wiemy, że w trybie stacjonarnym pracuje ponad 99,6 procent wszystkich szkół podstawowych. Oznacza to, że w systemie tradycyjnym działa 14 383 placówek, w trybie mieszanym - 51 placówek, a w trybie zdalnym jedynie 9" - poinformowała rzeczniczka prasowa MEiN Anna Ostrowska.
Zapewniła, że sytuacja w szkołach jest monitorowana. "Na bieżąco monitorujemy sytuację w szkołach. Jesteśmy w stałym kontakcie z Głównym Inspektorem Sanitarnym i Ministrem Zdrowia. Dostajemy pozytywne sygnały od dyrektorów placówek oświatowych, że pierwszy dzień tradycyjnej nauki w szkołach przebiegł bez większych problemów, a uczniowie i nauczyciele cieszyli się z tego, że po tak długiej przerwie mogli znów uczyć się w murach szkolnych" - wskazała.
Poinformowała, że sprawdzono również jak wygląda sytuacja w przedszkolach. Podała, że z danych od kuratorów oświaty wynika, że w poniedziałek w trybie stacjonarnym funkcjonowało 15 222 przedszkoli i placówek wychowania przedszkolnego, czyli 99,5 proc. W trybie zdalnym pracowało 28 przedszkoli i placówek, a w trybie mieszanym 50.
Ze względu na sytuację epidemiczną, zajęcia stacjonarne dla wszystkich uczniów klas I-III w całym kraju zawieszono od 9 listopada ub.r. W ich miejsce wprowadzono edukację zdalną. Uczniowie klas starszych przeszli na edukację zdalną dwa tygodnie wcześniej – od 26 października.
Nauka zdalna, poza pewnymi wyjątkami, zawieszona była do 3 stycznia, z tym, że od 23 grudnia ub.r. do 3 stycznia uczniowie mieli przerwę świąteczną w nauce. 4 stycznia rozpoczęły się ferie zimowe dla wszystkich uczniów w całym kraju w tym samym terminie. Trwały do 17 stycznia.
Zawieszenie zajęć stacjonarnych nie obejmuje przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego. Tam o wprowadzeniu innej formy nauki: nauczania zdalnego lub hybrydowego, gdzie część dzieci ma zajęcia stacjonarne, a część zdalne, od końca maja ub.r. decyduje organ prowadzący, za zgodą sanepidu, po rozpoznaniu sytuacji epidemicznej w placówce. W przedszkolach publicznych nie ma też ferii.