Rekomendacje DGP
– Promocja kształcenia zawodowego wśród uczniów i rodziców jako ścieżki kariery równie atrakcyjnej jak wykształcenie wyższe;
– Poprawa doradztwa zawodowego na poziomie gimnazjów. Uczniowie wciąż nie wiedzą i nie rozumieją, jakie wykształcenie oferują im różne typy szkół.
– Systematyczny monitoring losów absolwentów szkół zawodowych i techników. W sytuacji gdy po ukończeniu szkoły mają problemy ze znalezieniem pracy – ograniczanie dalszego kształcenia w tym kierunku.
– Większa kontrola nad powstawaniem nowych szkół i nowych kierunków kształcenia: dopuszczenie do nich tylko wtedy, gdy zawody, jakie proponują, znajdują się na liście zawodów deficytowych w danym województwie.
– Regularne monitorowanie potrzeb pracodawców. Na tej podstawie prognozowanie przyszłych trendów na rynku pracy i dostosowywanie do nich oferty szkolnictwa zawodowego.
– Lokalność kształcenia: szkoły muszą być dostosowane do potrzeb danego rynku pracy, być blisko z nim związane.
– Podobnie jak w szkolnictwie wyższym stworzenie mechanizmu „kierunków/zawodów zamawianych”, które byłyby dodatkowo subsydiowane z budżetu państwa.
– Zwiększenie oferty w technikach dla kobiet.