Studenci, którzy nie uaktualnią legitymacji, narażają się na mandaty za przejazdy. Mają na to czas do 31 marca.
Do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW) trafiają przypadki niedotrzymywania przez uczelnie terminów przedłużania ważności legitymacji studenckich i doktoranckich. Takie skargi składają przewoźnicy. Resort zwrócił się więc z prośbą do rektorów szkół wyższych oraz dziekanów o dopilnowanie, aby proces ten został usprawniony. Studenci mają czas na uzyskanie stempla do końca marca. Jeśli nie zdążą, narażają się na karę.
Zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury z 25 października 2002 r. w sprawie rodzajów dokumentów poświadczających uprawnienia do korzystania z ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz.U. nr 179, poz. 1495 z późn. zm.) dokumentem potwierdzającym prawo studenta i doktoranta do korzystania z ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego jest ważna legitymacja. Z kolei według ustawy z 15 listopada 1984 r. – Prawo przewozowe (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 1173 z późn. zm.) brak ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do przejazdów na preferencyjnych zasadach może powodować konieczność poniesienia przez zainteresowanych dodatkowych opłat.
– Brak uaktualnionej legitymacji studenckiej skutkuje mandatem w razie kontroli podczas przejazdu – potwierdza Igor Krajnow, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.
Taka opłata np. w Warszawie wynosi 176 zł.
– Student może się od takiej decyzji odwołać w ciągu 7 dni i przynieść zaświadczenie z uczelni potwierdzając prawo do zniżki – dodaje Igor Krajnow.
Jeśli zarząd transportu miejskiego uchyli mandat, i tak trzeba będzie wnieść opłatę manipulacyjną (17,60 zł).
Do MNiSW trafiają też zgłoszenia o jakości hologramów służących do przedłużania terminu legitymacji elektronicznych. Ścierają się, a kontrolerzy kwestionują na tej podstawie ich ważność.
– U nas nie ma takich przypadków, ale student, który posiada dokument z nieczytelnym hologramem, powinien jak najszybciej udać się do sekretariatu swojego wydziału i złożyć wniosek o wydanie nowej legitymacji – radzi Katarzyna Pilitowska z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.