Studenci, którzy nie uaktualnią legitymacji, narażają się na mandaty za przejazdy. Mają na to czas do 31 marca.
Studenci, którzy nie uaktualnią legitymacji, narażają się na mandaty za przejazdy. Mają na to czas do 31 marca.
Do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW) trafiają przypadki niedotrzymywania przez uczelnie terminów przedłużania ważności legitymacji studenckich i doktoranckich. Takie skargi składają przewoźnicy. Resort zwrócił się więc z prośbą do rektorów szkół wyższych oraz dziekanów o dopilnowanie, aby proces ten został usprawniony. Studenci mają czas na uzyskanie stempla do końca marca. Jeśli nie zdążą, narażają się na karę.
Zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury z 25 października 2002 r. w sprawie rodzajów dokumentów poświadczających uprawnienia do korzystania z ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz.U. nr 179, poz. 1495 z późn. zm.) dokumentem potwierdzającym prawo studenta i doktoranta do korzystania z ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego jest ważna legitymacja. Z kolei według ustawy z 15 listopada 1984 r. – Prawo przewozowe (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 1173 z późn. zm.) brak ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do przejazdów na preferencyjnych zasadach może powodować konieczność poniesienia przez zainteresowanych dodatkowych opłat.
– Brak uaktualnionej legitymacji studenckiej skutkuje mandatem w razie kontroli podczas przejazdu – potwierdza Igor Krajnow, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.
Taka opłata np. w Warszawie wynosi 176 zł.
– Student może się od takiej decyzji odwołać w ciągu 7 dni i przynieść zaświadczenie z uczelni potwierdzając prawo do zniżki – dodaje Igor Krajnow.
Jeśli zarząd transportu miejskiego uchyli mandat, i tak trzeba będzie wnieść opłatę manipulacyjną (17,60 zł).
Do MNiSW trafiają też zgłoszenia o jakości hologramów służących do przedłużania terminu legitymacji elektronicznych. Ścierają się, a kontrolerzy kwestionują na tej podstawie ich ważność.
– U nas nie ma takich przypadków, ale student, który posiada dokument z nieczytelnym hologramem, powinien jak najszybciej udać się do sekretariatu swojego wydziału i złożyć wniosek o wydanie nowej legitymacji – radzi Katarzyna Pilitowska z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama