"Program rządowy Cyfrowa szkoła od początku zakładał, że gotowe e-podręczniki trafią do szkół w 2015 roku. Biorąc pod uwagę czas potrzebny do przygotowania e-podręczników przewiduje się, że pierwsze z nich zostaną udostępnione do testów wcześniej niż w roku 2015. Ministerstwo oraz partner merytoryczny odpowiedzialny za opracowanie e-podręczników do przedmiotów ścisłych planują, że prototypy trzech podręczników do matematyki (dla klas IV szkoły podstawowej, klas I gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej) zostaną opracowane już pod koniec sierpnia 2013 r. i już wówczas będą mogły być testowane. W 2014 roku w wersji roboczej pojawią się kolejne e-podręczniki, które również zostaną poddane testom" - czytamy w przesłanym przez MEN komunikacie.
Resort informuje też, że obecnie, zgodnie z harmonogramem, przygotowywane są umowy z partnerami merytorycznymi i partnerem technologicznym. Aktualnie wspólnym zadaniem partnerów jest napisanie projektu i szczegółowe podzielenie zadań. Będzie to podstawą do finansowania przedsięwzięcia ze środków europejskich. Proces wyłaniania partnerów, podpisywania umów czy rozpoczęcie finansowania projektu jest regulowany przez Komisję Europejską.
MW projekcie współpracować będzie pięciu partnerów. "Wyłonienie partnera technologicznego Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego (afiliowanego przy Instytucie Chemii Bioorganicznej Polskiej Akademii Nauk) nie kończy procedury naboru, gdyż trwa wybór ostatniego partnera, który zajmie się treściami do e-podręczników z zakresu edukacji wczesnoszkolnej. W tym konkursie mogą wziąć udział różne podmioty, w tym wydawnictwa, nie tylko uczelnie wyższe. Jako, że projekt jest realizowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji - to właśnie dyrektor Ośrodka rozstrzyga w kwestiach prowadzenia naboru i jego zasadach bazując na ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju" - informuje MEN.
Zgodnie z założeniami programu "Cyfrowa Szkoła" do 2015 r. ma powstać 18 e-podręczników do 14 różnych przedmiotów. Będą one przeznaczone do użytku w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Oprócz tego projekt zakłada stworzenie aż 2,5 tys. zasobów edukacyjnych, stanowiących uzupełnienie e-podręczników. Powstanie e-podręczników będzie możliwe dzięki środkom UE w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Na realizację projektu przeznaczono 45 mln zł. Zgodnie z programem e-podręczniki mają być udostępniane na podstawie wolnych licencji, czyli będą dostępne za darmo, a każdy użytkownik będzie mógł je m.in. dowolnie kopiować i rozpowszechniać.