statystyki

Część niepublicznych przedszkoli wykluczona z pomocy Polskiego Funduszu Rozwoju

autor: Piotr Jastrzębski24.06.2020, 09:33; Aktualizacja: 24.06.2020, 11:09
Pandemia dotknęła także niepubliczne przedszkola i szkoły. To ważny sektor na rynku i pracodawcy dla kilkudziesięciu tysięcy osób. Stąd wydaje się, że powinien być uwzględniony we wszelkich programach pomocowych. Bez opieki i edukacji świadczonej przez te placówki rodzice nie wrócą do normalnej pracy zawodowej, a gminy będą miały problem z wypełnieniem swoich zadań wobec mieszkańców.

Pandemia dotknęła także niepubliczne przedszkola i szkoły. To ważny sektor na rynku i pracodawcy dla kilkudziesięciu tysięcy osób. Stąd wydaje się, że powinien być uwzględniony we wszelkich programach pomocowych. Bez opieki i edukacji świadczonej przez te placówki rodzice nie wrócą do normalnej pracy zawodowej, a gminy będą miały problem z wypełnieniem swoich zadań wobec mieszkańców.źródło: ShutterStock

PROBLEM: Fundusz różnicuje podmioty prowadzące niepubliczne szkoły i przedszkola ze względu na to, czy jednostkę prowadzi osoba prawna, czy fizyczna. Oznacza to, że nie wszyscy mają równe szanse na wsparcie. Sytuację utrudnia także to, że ich właściciele nie są przedsiębiorcami w myśl prawa przedsiębiorców. Tymczasem ich bankructwa to także kłopot dla gmin – z dnia na dzień będą musiały znaleźć miejsce dla tysięcy dzieci w publicznych placówkach

Pandemia dotknęła także niepubliczne przedszkola i szkoły. To ważny sektor na rynku i pracodawcy dla kilkudziesięciu tysięcy osób. Stąd wydaje się, że powinien być uwzględniony we wszelkich programach pomocowych. Bez opieki i edukacji świadczonej przez te placówki rodzice nie wrócą do normalnej pracy zawodowej, a gminy będą miały problem z wypełnieniem swoich zadań wobec mieszkańców. Zgodnie z art. 7 ust. 1. ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. 2020 r. poz. 713) jednym z nich jest edukacja publiczna. Niestety okazuje się jednak, że nie wszyscy mogą dostać wsparcie na jednakowych zasadach, przynajmniej nie z Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju.

Konieczny wpis

O pomoc z PFR mogą wystąpić podmioty wpisane do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) lub do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) oraz przedsiębiorcy, którzy posiadają status mikroprzedsiębiorcy lub są z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) w rozumieniu prawa przedsiębiorców (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1292; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 424). Teoretycznie mogłoby się wydawać, że podmioty prowadzące niepubliczne placówki oświatowe nie powinny mieć problemu z uzyskaniem środków, jeśli wykażą straty poniesione z powodu COVID-19 oraz spełniają warunki programu. Sprawę gmatwa jednak to, że zgodnie z art. 170 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. 2020 r. poz. 910) prowadzenie szkoły (w rozumieniu ustawy także przedszkola, bo zgodnie z art. 4 pkt 1 ilekroć w ustawie mowa o szkole, należy przez to rozumieć także przedszkole), placówki lub zespołu oraz innej formy wychowania przedszkolnego nie jest działalnością gospodarczą. Ten istotny przepis obowiązuje od 2004 r., kiedy to został wpisany do poprzedzającej prawo oświatowe ustawy o systemie oświaty.


Pozostało 81% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane