Gimnazjaliści z Mazowsza otrzymali w dniu zakończenia roku szkolnego prawidłowe wyniki egzaminu z matematyki - poinformowała PAP Anna Frenkiel, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie. Na skutek błędu informatycznego komisja musiała zmienić wyniki z matematyki 9 tys. gimnazjalistów z dysleksją.

"Poprawione zaświadczenia we wtorek zostały przekazane do szkół, tak, aby uczniowie mogli je otrzymać w dniu zakończenia roku szkolnego wraz ze świadectwem" - powiedziała dyrektor OKE.

"Są jeszcze trzy szkoły, do których kurierzy dostarczą zaświadczenia w środę, bo uroczystość zakończenia roku szkolnego odbywa się tam po południu, ale jesteśmy pewni, że dostaną je wszyscy na czas" - dodała.

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie informuje, że błąd powstał w trakcie przetwarzania wyników egzaminu gimnazjalnego z matematyki i dlatego konieczne było powtórne wczytanie do systemu informatycznego wyników za rozwiązanie zadań otwartych.

"Sytuacja dotyczy wyłącznie uczniów z dysleksją, którzy mieli prawo do nieprzenoszenia odpowiedzi z arkusza na kartę odpowiedzi. Dokonanie tej korekty było konieczne, tak, aby wszyscy uczniowie otrzymali zaświadczenia z wynikami, jakie faktycznie uzyskali za rozwiązanie zadań w arkuszu egzaminacyjnym" - powiedziała Frenkiel.

"Błąd został naprawiony w ciągu 24 godzin od zauważenia, a dyrektorzy szkół o nim niezwłocznie powiadomieni" - dodała.

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna zamieściła na stronie internetowej przeprosiny dla uczniów, nauczycieli i dyrektorów szkół za wszystkie niedogodności związane z koniecznością dokonania korekty.

E-ocenianie egzaminów z matematyki wprowadzono w 2015 r. – najpierw w czterech komisjach egzaminacyjnych, a w kolejnych latach w całym kraju. Pozwoliło to nauczycielom na sprawdzanie prac w domach. Wcześniej egzaminatorzy, zwykle powołani do tego nauczyciele, poprawiali egzaminy w wyznaczonych szkołach. Teraz, za pośrednictwem specjalnego programu, dostają zeskanowane arkusze przez internet prosto do domów. System nie jest jednak połączony z systemami, w których okręgowe komisje zbierają wyniki.

Liczba otrzymanych punktów na egzaminie w tym roku ma duże znaczenie przy rekrutacji, bo w związku z tzw. kumulacją roczników (o miejsca ubiegają się gimnazjaliści i ósmoklasiści) szkoły są wyjątkowo oblegane.