statystyki

Szkoły mają narzędzia do zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom

autor: Patrycja Otto05.06.2019, 07:34; Aktualizacja: 05.06.2019, 09:05
Anna Ostrowska rzecznik prasowy Ministerstwa Edukacji Narodowej

Anna Ostrowska rzecznik prasowy Ministerstwa Edukacji Narodowejźródło: DGP

To środowisko szkolne decyduje o działaniach wychowawczych podejmowanych w placówce - mówi Anna Ostrowska, rzecznik prasowy Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Czy po tragicznych zdarzeniach w Wawrze będą zmienione przepisy dotyczące bezpieczeństwa w szkołach?

Zdarzenie miało charakter incydentalny. Konieczna jest właściwa realizacja przepisów i dbanie o dobry klimat i relacje w szkole. Przypomnę, że za bezpieczeństwo uczniów w szkole odpowiada dyrektor. Nadzór pedagogiczny nad działalnością szkół prowadzą zaś właściwi terytorialnie kuratorzy oświaty. Wszystkie działania w szkołach i placówkach powinny być zgodne z programem wychowawczo-profilaktycznym, opracowanym na podstawie przeprowadzonej diagnozy potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej, skierowanym do uczniów, nauczycieli i rodziców.

Co się w nim zmieni od nowego roku szkolnego?

Program ten będzie opracowywany także na podstawie wyników corocznej diagnozy w zakresie potrzeb rozwojowych uczniów, przy uwzględnieniu czynników chroniących i czynników ryzyka, a szczególnie zagrożeń związanych z używaniem nowych substancji psychoaktywnych. W programie powinny być ujęte normy: poszanowania godności drugiego człowieka, odpowiedzialności za własne decyzje i wybory, przestrzegania praw człowieka, w tym praw dziecka.

W ogólnych założeniach dotyczących oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych w szkole i placówce akcentuje się kształtowanie kompetencji społecznych i obywatelskich przez propagowanie idei wolontariatu oraz rozwijanie wrażliwości na los potrzebujących, branie odpowiedzialności za życie swoje i innych. Zatem to środowisko szkolne zdecyduje o działaniach wychowawczych, które powinny być realizowane w danej szkole.


Pozostało jeszcze 54% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (2)

  • JużNieNauczyciel(2019-06-09 23:08) Zgłoś naruszenie 50

    To może pani rzecznik konkretnie powie, co może, w obecnym systemie prawnym, zrobić dyrekcja i nauczyciele w stosunku do uczniów niedostosowanych społecznie, nie respektujących norm i zasad funkcjonowania w społeczeństwie. Porozmawiać, wpisać uwagę czy wysłać do psychologa, który jest jeden na całą szkołę?

    Odpowiedz
  • obserwator(2019-06-08 16:39) Zgłoś naruszenie 40

    Szkoły nie mają żadnych narzędzi do radzenia sobie z przemocą, narkotykami, używkami, itp. Program profilaktyczny , czyli lekcje wychowawcze na temat np.szkodliwości narkotyków, dilerów nie zatrzymają. To jest ułuda a nie narzędzie, taka sama ułuda jak średnia zarobków nauczycieli. Nadal poruszamy się w świecie fikcji, więc lepiej nie będzie. Podobnie poziom agresji, patologii w szkołach nie jest incydentalny, ciągle rośnie.Nauczyciel to też nie komandos. Z osiłkiem w domu rodzic sobie nie radzi, a co dopiero jeden nauczyciel z trzema, czterema w klasie. Przykre, ale prawdziwe. Gdyby rządzący chcieli posłuchać nauczycieli, można by wielu bardzo groźnym sytuacjom zapobiec, ale w oświacie już tak jest, że na temat szkoły najgłośniej wypowiadają się ci, którzy nic o tej pracy nie wiedzą.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane