statystyki

Religia tylko na ostatniej lekcji? Decyzja nie może należeć do organów gminy

autor: Leszek Jaworski15.05.2019, 09:18; Aktualizacja: 15.05.2019, 09:19
Wojewoda małopolski uchylił uchwałę krakowskich radnych, którzy chcieli, by odbywała się na początku lub końcu zajęć. Prezydent miał wydać odpowiednie wytyczne dyrektorom szkół.

Wojewoda małopolski uchylił uchwałę krakowskich radnych, którzy chcieli, by odbywała się na początku lub końcu zajęć. Prezydent miał wydać odpowiednie wytyczne dyrektorom szkół.źródło: ShutterStock

Wojewoda małopolski uchylił uchwałę krakowskich radnych, którzy chcieli, by odbywała się na początku lub końcu zajęć. Prezydent miał wydać odpowiednie wytyczne dyrektorom szkół.

Zobowiązała go do tego Rada Miasta Krakowa w końcu marca 2019 r. uchwałą nr XII/205/19. Chodziło o układanie planu lekcji w roku szkolnym 2019/2020 oraz w kolejnych latach w taki sposób, aby religia w miarę możliwości wyznaczana była jako pierwsza lub ostatnia lekcja danego dnia. Na reakcję wojewody nie trzeba było długo czekać. Uznał on, że uchwała narusza nie tylko art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym (stanowiącym podstawę do wydawania tzw. uchwał kierunkowych), ale także przepisy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.), gwarantujące autonomię dyrektorom placówek w zakresie opracowania szkolnych planów zajęć. Pytani przez nas eksperci w pełni podzielają pogląd organu nadzoru.

(Nie)wiążące zalecenia

Zdaniem wojewody w ramach kompetencji rady do określenia kierunków działania prezydenta (art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 506, dalej u.s.g.) – nie mieści się wydawanie wiążących poleceń organowi wykonawczemu gminy co do sposobu załatwienia określonej sprawy. Rada Miasta na mocy tego przepisu nie może kreować zobowiązań i zlecać ich wykonania prezydentowi – uznał wojewoda. I dodał, że za daleko idący uznać należy taki sposób redagowania kierunków działania organu wykonawczego, który zmierza do nadania im charakteru zobowiązań. Dalej organ nadzoru stwierdził, że wytyczne w zakresie postępowania ze swej istoty stanowić mają o rekomendacji dla określonych działań, natomiast nie powinny przesądzać o ostatecznej ich treści.

Z art. 18 ust. 2 pkt 2 u.s.g. wynika, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy stanowienie o kierunkach działania wójta oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności. Czy rada może więc zobowiązywać wójta do podjęcia określonych czynności? Z opinii ekspertów również wynika, że jest to zbyt duża ingerencja rady w kompetencje organu wykonawczego. Przecież wójt nie podlega radzie. Są to dwa różnorzędne organy.


Pozostało jeszcze 65% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane