W poniedziałek rusza rok akademicki 2017/2018. Możliwe, że ostatni raz na dotychczasowych zasadach. Uczelnie czekają bowiem zmiany.
ikona lupy />
Tomasz Tokarski przewodniczący Parlamentu Studentów RP / Dziennik Gazeta Prawna
ikona lupy />
Janusz Rak prezes Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki Związku Nauczycielstwa Polskiego / Dziennik Gazeta Prawna
ikona lupy />
prof. Jan Szmidt rektor Politechniki Warszawskiej / Dziennik Gazeta Prawna



Z jednej strony, Jarosław Gowin, wicepremier, minister nauki i szkolnictwa chce, aby władze uczelni uzyskały większą swobodę w zarządzaniu szkołami. Z drugiej, jednak to on będzie dyktował warunki i decydował o ich być albo nie być. Zaproponowana ustawa – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, przemyca bardzo szerokie kompetencje dla ministra.
Przykład? Obecnie likwidacja publicznej uczelni akademickiej może nastąpić jedynie w drodze ustawy. To jest czasochłonna i karkołomna procedura, bo na zamknięcie uniwersytetu musieliby się zgodzić parlamentarzyści, a to raczej nie przysporzyłoby im głosów w kolejnych wyborach. Potem jeszcze pod tą decyzją musiałby podpisać się prezydent. Przepis jest więc martwy. Natomiast zgodnie z projektem, który proponuje Jarosław Gowin, do zamknięcia uczelni publicznej wystarczy rozporządzenie. Decyzję podejmie rząd, na wniosek ministra nauki. Po wejściu w życie nowego prawa całą procedurę na pewno będzie łatwiej przeprowadzić.
Tak jest Tak będzie Efekt
Studenci i doktoranci
Student rozpoczynający naukę na uczelni musi podpisać z nią umowę. W niej jest m.in. określona wysokość opłat za studia Podpisanie umowy nie będzie wymagane ustawą. Uczelnia będzie zobowiązana zamieścić informację o wysokości i rodzaju opłat na swojej stronie internetowej. Szkoła nie będzie mogła zwiększyć wysokości opłat ani wprowadzić nowych Studenci mają uzyskać gwarancję stałości opłat za studia
Tylko 10 proc. studentów danego kierunku może uzyskać stypendium rektora Stypendium rektora będzie przysługiwało wszystkim studentom przyjętym na pierwszy rok studiów w roku złożenia egzaminu maturalnego, którzy są laureatami olimpiady międzynarodowej albo laureatami lub finalistami olimpiady stopnia centralnego Wsparcie wszystkich najlepszych studentów już od pierwszego roku
Obecnie uczelnia jest zobowiązana do przyznania stypendium doktoranckiego przynajmniej 50 proc. doktorantom na studiach stacjonarnych Każdy doktorant otrzyma stypendium doktoranckie Zwiększenie uprawnień do stypendiów doktoranckich
Uczelnie zatrudniają doktorantów np. na stanowiskach asystenckich do prowadzenia zajęć ze studentami Doktorant nie będzie mógł zostać zatrudniony jako nauczyciel akademicki ani pracownik naukowy. Zakaz nie będzie dotyczył zatrudnienia w celu realizacji projektu badawczego Doktoranci mają skupić się na prowadzeniu badań i nie być wykorzystywani przez uczelnie do prowadzenia dydaktyki
Nauczyciele akademiccy
Nauczyciel akademicki ma osiem lat na osiągnięcie kolejnego stopnia naukowego. Inaczej może stracić pracę Ustawa nie będzie określała okresu, w którym nauczyciel ma zdobyć kolejny stopień naukowy. Habilitacja nie będzie już obowiązkowa. Zostanie wprowadzona ułatwiona ścieżka uzyskiwania habilitacji. Będzie ona przyznawana automatycznie np. dla osób, które zdobyły prestiżowy grant ERC Zmiana zasad zatrudniania na uczelniach. Ułatwienie uzyskiwania habilitacji przez osoby, które mają wybite osiągnięcia naukowe
Rektor rozwiązuje za wypowiedzeniem stosunek pracy z nauczycielem akademickim w przypadku otrzymania przez pracownika dwóch kolejnych ocen negatywnych. Ma też taką możliwość, gdy nauczyciel otrzymał pierwszą negatywną ocenę swojej pracy Rozwiązanie stosunku pracy za wypowiedzeniem z nauczycielem akademickim będzie możliwe po otrzymaniu przez niego jednej oceny negatywnej, natomiast po dwóch kolejnych ocenach negatywnych następować będzie rozwiązanie stosunku pracy i to bez wypowiedzenia Zaostrzenie warunków rozwiązywania umowy o prace z nauczycielami akademickimi
Minimalne wynagrodzenia dla pracowników są określone w rozporządzeniu dla każdego ze stanowisk Minimalne miesięczne wynagrodzenia zasadnicze dla stanowisk: profesora, profesora uczelni, adiunkta i asystenta będą zawarte w ustawie Uzależnienie wynagrodzeń dla nauczycieli akademickich od minimalnej płacy
Tytuł profesora może być przyznany osobie, która ma wybitne osiągnięcia naukowe Tytuł profesora nie będzie mógł być przyznany osobom, które pracowały w organach bezpieczeństwa państwa w okresie od 22 lipca 1944 r. do 31 lipca 1990 r. Pozbawienie osób, które pracowały w SB, prawa do starania się o tytuł naukowy
Uczelnie
Uczelnie otrzymują dotację z oddzielnych źródeł na naukę i szkolnictwo wyższe. Muszą rozliczać te środki osobno Uczelnie będą otrzymywały środki w ramach połączonych strumieni finansowania na naukę i szkolnictwo wyższe Uczelnie uzyskają większą swobodę w wydatkowaniu pieniędzy. Będą je mogły wydawać efektywniej
Rektor uczelni może być wybierany w drodze wyborów albo konkursu Kandydatów na rektora będzie wskazywała rada uczelni. Dopiero spośród wskazanych osób zostanie wybrana osoba, która będzie sprawowała tę funkcję Zmiana ma umożliwić wybranie na rektora osoby najbardziej kompetentnej do pełnienia tej funkcji
Uprawnienia do prowadzenia studiów i nadawania stopni naukowych obecnie mają podstawowe jednostki organizacyjne uczelni. Na uczelniach wymagane są minima kadrowe Uprawnienia do prowadzenia studiów i nadawania stopni naukowych będą przypisane uczelniom, a nie ich jednostkom organizacyjnym. Ustawa rezygnuje z określania minimów kadrowych Wzmocnienie roli organów uczelni
Utworzenie publicznej uczelni akademickiej, jej likwidacja oraz połączenie z inną uczelnią publiczną następują w drodze ustawy. Natomiast w przypadku uczelni zawodowych wystarczy zmiana rozporządzenia Utworzenie, likwidacja oraz zmiana nazwy uczelni publicznej będzie następowała w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki Zwiększenie kompetencji ministra. Ujednolicone zostaną procedury tworzenia uczelni publicznych dla wszystkich szkół (akademickich i zawodowych)
Polska Komisja Akredytacyjna ocenia jakość kształcenia na uczelniach. Przyznaje tzw. oceny programowe. Szkoły mogą otrzymać jedną z czterech not PKA będzie mogła przeprowadzić oceną programową albo kompleksową. Ponadto szkoły będą oceniane w dwustopniowej skali: ocena pozytywna albo negatywna Zmniejszenie skali ocen
KOMENTARZE
Prawa studentów powinny być zdecydowanie lepiej chronione
Pozytywnie oceniam zaproponowane przez ministerstwo rozwiązania w postaci obowiązku ustalenia przez uczelnię opłat pobieranych od studentów i ich wysokości przed rozpoczęciem rekrutacji, zakazu zmian ustalonych opłat i ich wysokości w trakcie studiów oraz kar dla uczelni za naruszenie przepisów i łamanie praw studenta.
W projekcie zabrakło jednak rozszerzenia ochrony sądowoadministracyjnej na wszystkie decyzje organów uczelni w indywidualnych sprawach studentów. Zbyt entuzjastycznie założono, że uczelnie same poradzą sobie z ochroną praw studenckich bez pełnej weryfikacji zewnętrznej.
W przepisie mówiącym natomiast o tym, że w przypadku zaprzestania kształcenia na kierunku studiów uczelnia zapewnia studentom możliwość kontynuowania studiów w innej uczelni, zabrakło wskazania, że oprócz kierunku studiów lub dyscypliny zachowywane są także te same warunki finansowe. Negatywnie oceniam zatem brak regulacji pozwalającej uznać, że nową uczelnię obowiązują opłaty ustalone w uczelni dotychczasowej.
Habilitacje są niepotrzebne
Nowa ustawa powinna umożliwić pełne wykorzystanie potencjału nauki polskiej, sprzyjać włączeniu uczelni w realizację Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju i stworzyć warunki do szybszego awansu zawodowego młodych badaczy. W tym kontekście pozostawienie habilitacji jako dodatkowego stopnia naukowego w modelu kariery naukowej stanowi niepotrzebną barierę. Za pozytywne rozwiązania systemowe uważamy natomiast powiązanie uprawnień jednostek z aktywnością naukową pracowników oraz dowartościowanie procesu kształcenia poprzez zaproponowanie, obok kariery naukowej, dydaktycznej ścieżki awansu zawodowego nauczycieli akademickich.
W obszarze zagadnień dotyczących spraw pracowniczych za szczególnie ważne uznajemy oparcie większości rozwiązań szczegółowych na przepisach wynikających z kodeksu pracy. Natomiast nie akceptujemy jednostronnego ustalania przez rektora kryteriów oceny okresowej nauczycieli akademickich. Uważamy za niezbędne uzgadnianie tych kryteriów ze związkami zawodowymi, co pozwoli uniknąć sporów zbiorowych i ułatwi uczelni wykazanie swoich racji przed sądem pracy w przypadku odwołania się nauczyciela akademickiego zwolnionego na podstawie negatywnej oceny.
Zwiększenie autonomii uczelni to z pewnością krok we właściwym kierunku
Wśród korzystnych zmian zaproponowanych w projekcie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce należy przede wszystkim wymienić zwiększenie autonomii uczelni. Będą mogły same decydować m.in. o strukturze wewnętrznej uczelni, w ramach zapisów statutowych. Ponadto cieszy połączenie strumieni finansowania. Obecnie pieniądze na szkolnictwo wyższe i naukę są rozdzielone, a to powoduje trudności z ich wydatkowaniem i rozliczaniem. Na plus należy także zaliczyć zawartą w projekcie propozycję ewaluacji jednostek naukowych, która będzie dotyczyła obszarów i dyscyplin naukowych.
Natomiast w proponowanej ustawie brakuje jasnego podziału kompetencji pomiędzy rektorem, senatem a radą uczelni. Nieokreślone zostały także forma i zakres nadzoru rady nad działalnością uczelni. Widać też, że projekt nowych przepisów był pospiesznie przygotowywany. Jest w nim wiele nieporozumień, zwłaszcza w obszarze studiów, np. źle zostały użyte niektóre pojęcia. Dlatego wymaga on jeszcze dopracowania.