statystyki

Ratowanie kolei po polsku: Rośnie liczba pasażerów, wyniki finansowe słabną

autor: Konrad Majszyk14.03.2016, 07:35; Aktualizacja: 14.03.2016, 10:01
Rosną przewozy, dotacja i straty

Rosną przewozy, dotacja i stratyźródło: Dziennik Gazeta Prawna

PKP Intercity miały w 2015 r. co najmniej 25 mln zł straty netto. A w 2016 r. ma być dwa razy gorzej. To zmartwienie nowego prezesa, bo poprzedni zrezygnował.

Reklama


Reklama


25,3 mln zł na minusie to najbardziej optymistyczna z wersji wyniku netto za ubiegły rok, bo wszystko wskazuje na to, że po audycie strata okaże się większa. Wiceminister infrastruktury Piotr Stomma ujawnił, że wstępny wynik oscyluje wokół 29 mln zł. A według naszych ustaleń pojedzie jeszcze ostro w dół. Zostaną bowiem do niego doliczone rezerwy, które zostały zawiązane m.in. na świadczenia pracownicze.

Dla ekipy ministra Andrzeja Adamczyka z PiS to kłopot, ale w pewnym sensie i prezent, bo teraz może czarno na białym pokazać, że nie zostały spełnione niektóre z obietnic tzw. bankomatów, czyli menedżerów, którzy zostali sprowadzeni do PKP w 2012 r. przez ministra Sławomira Nowaka z PO. Jak przypomina prezes Fundacji Pro Kolej Jakub Majewski, wtedy zapowiedzi były takie, że w 2014 r. PKP IC osiągną wynik „zero-plus”, a od 2015 r. zaczną zarabiać.

Co prawda te zapowiedzi w 2015 r. korygował prezes IC Jacek Leonkiewicz – ostatni z bankowego „desantu” na kolej, który złożył rezygnację w ubiegłym tygodniu, przed pokazaniem wyników. Nigdy nie było jednak mowy o tym, że zła passa będzie trwała przez kolejne lata. A jak ustaliliśmy, prognoza finansowa na 2016 r. jest miażdżąca: strata flagowego przewoźnika PKP wyniesie 49,8 mln zł. 2017 r. też ma się skończyć pod kreską. Stanie się to mimo zakładanego w tym roku wzrostu przychodów ze sprzedaży biletów o jedną piątą. I mimo wzrostu dotacji budżetowej, z której dofinansowane są tanie połączenia TLK. Ta w ub.r. po raz pierwszy zbliżyła się do granicy pół miliarda złotych, a w tym roku ją mocno przebije.

Zysk zjada drastyczny wzrost kosztów operacyjnych. Przewoźnik musi spłacać nowy tabor, np. pociągi Flirt i Dart, które wchodziły do eksploatacji od grudnia 2015 r. Co prawda, część taboru finansuje UE (np. pociągi Dart w 80 proc., a Pendolino w 22 proc.), ale reszta pochodzi z długu, który trzeba spłacić, co generuje koszty odsetkowe.


Pozostało jeszcze 61% treści

PROMOCJA
Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc już od 33,00 złZamów abonament

Przeczytaj artykuł
Koszt SMS-a 2,46 złZapłać sms-emMasz już kod?
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Reklama

  • Jak stracić pół miliarda - (2016-03-14 12:40) Odpowiedz 60

    Kuriozalna transakcja na 427 milionów PLN zawarta w maju zeszłego roku przez P K P, zarządzane przez podopiecznych Leszka Balcerowicza, może wyjść nam podatnikom bokiem. ---------------W 2015 r. kierowane przez Jakuba Karnowskiego (szef gabinetu politycznego Balcerowicza w latach 1997-2000, a później wieloletni współpracownik) PKP kupiły, poprzez giełdową spółkę PKP Cargo, 80 proc. udziałów w firmie transportu kolejowego AWT, działającej na kurczącym się czeskim rynku przewozu węgla. Sprzedającym był czeski oligarcha Zdenek Bakala, wówczas wiodący udziałowiec czeskiego holdingu węglowego New World Resources (NWR), zasiadający w radzie programowej fundacji śp. Jana Kulczyka, w której ekspertami są m.in. dziennikarz „Gazety Wyborczej” Witold Gadomski, były ekonomiczny doradca Aleksandra Kwaśniewskiego prof. Witold Orłowski i ekonomista powiązany z PO Janusz Jankowiak („Transakcja (PO)wiązana” Gazeta Finansowa, 2 luty 2016).

  • wpolityce(2016-03-14 15:43) Odpowiedz 50

    do @ Jak stracić pół miliarda -Pieniądze nie poszły w kosmos ! ! kasa utopiona w tej kulawej transakcji popłynęła do Szwajcarii do kieszeni oligarchy zaprzyjaźnionego z obozem Balcerowicza i być może część z nich wróciła do Polski jako finansowanie Nowoczesnej.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie

Reklama