Córka kupiła dla mnie bilet kolejowy przez internet – sfinansowała w ten sposób przejazd, bo chciała, bym do niej przyjechała. Zrobiła to z dużym wyprzedzeniem, bym przygotowała się do drogi. Tymczasem ja złamałam rękę i muszę zrezygnować z wyjazdu, a przynajmniej odsunąć go w czasie. Czy kolej zwróci mi za bilet? Chciałabym oddać ten, a za te same pieniądze kupić nowy, na inny termin, bez zawracania córce góry. Czy mogę go oddać po prostu w kasie w moim mieście?
Nie. Biletu kolejowego kupionego przez internet nie można zwrócić w kasie biletowej. Jedynie w nielicznych wyznaczonych punktach (na dworcach głównych w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Gdańsku, Katowicach i we Wrocławiu) można złożyć wniosek o zwrot należności za niewykorzystany bilet internetowy. Procedura jest kłopotliwa, a zwrot po pierwsze może trwać nawet 30 dni, po drugie obciążony będzie 15-procentowym odstępnym.
Dlatego znacznie prościej jest załatwić sprawę przez internet, najpewniej jednak konieczne będzie zaangażowanie córki, która może wymienić kupiony już bilet internetowy na kolejny. Córka powinna się w tym celu zalogować na swoje konto w PKP InterCity, w zakładce „moje bilety – opłacone” odszukać rzeczony bilet i kliknąć na przycisk „rezygnuj”. Jeżeli po takiej rezygnacji w ciągu godziny kupi nowy bilet, kolej nie potrąci odstępnego. Trzeba jednak pamiętać, że takiej wymiany można dokonać tylko raz. Każda kolejna wymiana tego samego biletu traktowana jest jako rezygnacja z przejazdu i od zwracanych należności potrącane jest odstępne. Nie ma natomiast automatycznego zwrotu pieniędzy, jeśli z przejazdu zrezygnujemy później niż na 15 minut przed odjazdem pociągu. Wtedy trzeba złożyć wniosek o zwrot pieniędzy za niewykorzystany przejazd (potrzebne jest poświadczenie, że podróży nie odbyliśmy).
Wniosek o zwrot pieniędzy za niewykorzystane bilety internetowe należy złożyć nie później niż przed upływem roku od dnia, w którym podróż miała mieć miejsce. Pieniądze (pomniejszone o 15-procentowe odstępne, 20-procentowe gdy jest to pendolino) powinny znaleźć się na koncie w ciągu kolejnych 30 dni. Natomiast nie ma zwrotu za miejscówki (kuszetki, sypialne), jeśli zrezygnujemy z nich później niż na 15 minut przed odjazdem pociągu.
Uwaga
Bilet kupiony w kasie biletowej można oddać przed odjazdem pociągu w dowolnej innej kasie. Potrącone zostanie 15 proc. (20 proc. w przypadku pendolino), chyba że jednocześnie kupimy inny bilet. Jeśli chcemy oddać niewykorzystany bilet po odjeździe pociągu, trzeba złożyć wniosek o zwrot pieniędzy
Podstawa prawna
Art. 17 ustawy z 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 1173). Par. 17–18. regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez spółkę PKP InterCity (obowiązujący od 14 grudnia 2014 r.).