Mimo że bezpłatny internet działa w 300 wagonach innych pociągów PKP Intercity, w wahadełku nie ma go wcale. T-Mobile spiera się z Alstom, kto powinien montować system WiFi i na tym zarobić
Mimo że bezpłatny internet działa w 300 wagonach innych pociągów PKP Intercity, w wahadełku nie ma go wcale. T-Mobile spiera się z Alstom, kto powinien montować system WiFi i na tym zarobić
Przewoźnik PKP Intercity zapowiadał, że bezprzewodowy internet na pokładzie pendolino ruszy w pierwszej połowie roku. Teraz takich deklaracji unika.
– Trwają rozmowy z producentem dotyczące warunków instalacji – tak na pytanie o termin uruchomienia WiFi w nowoczesnych wagonach odpowiada Beata Czemerajda z PKP Intercity. – Sprawa dostarczenia WiFi do pociągów Pendolino jest skomplikowana i jeszcze trzeba poczekać na jej rozwiązanie – przyznaje Konrad Mróz z T-Mobile.
Prace jeszcze się nie zaczęły, a podawany do tej pory przez PKP Intercity termin jest mało realny. Jak się dowiedzieliśmy, potrzeba dwóch tygodni na przygotowanie każdego z 20 składów. W sumie: 40 tygodni. Prace jeszcze się nie zaczęły.
W styczniu 2014 r. PKP Intercity podpisało z T-Mobile umowę na instalację internetu w 300 wagonach. – WiFi jest dostępne we wszystkich pociągach kategorii EIC oraz wybranych pociągach międzynarodowych – zapewnia Beata Czemerajda.
Kontrakt zawierał też opcję na instalację w pendolino. I to z nią jest problem. Bo w przypadku standardowych wagonów T-Mobile i działający dla niego podwykonawca Nomad mieli do dyspozycji od PKP Intercity pełną dokumentację projektową wagonów i zielone światło dla prac. Inaczej jest z wahadełkiem.
– To nowe pociągi, na których montowanie anten i instalacji kablowych musi być w 100 proc. uzgodnione z producentem, żeby nie naruszyć warunków gwarancji – tłumaczy Konrad Mróz z T-Mobile.
A Alstom jako producent chce w maksymalnym stopniu uczestniczyć w procesie instalacji. Początkowo złożył ofertę na projekt, montaż i uruchomienie wszelkich instalacji (jej wysokość to tajemnica).
To nie może się podobać T-Mobile, który nie chce oddać za wiele z kontraktu Alstomowi. Pomysł jest taki, że zadanie przypadłoby w większości jego podwykonawcy Nomadowi – łącznie ze skomplikowaną instalacją anten dachowych (po pięć dla każdego pociągu).
Jednak Alstom stoi na stanowisku, że wykonanie bez jego nadzoru instalacji na dachu, które wymaga nawiercania konstrukcji, skutkowałoby utratą gwarancji: 20-letniej na nadwozie i dwuletniej na całe pociągi. W praktyce oznacza to szlaban na pendolino dla Nomadu – jeśli nie zaangażuje do współpracy Alstomu.
– Do czasu wypracowania z producentem optymalnego rozwiązania pasażerowie będą mieli ograniczony dostęp do usług telekomunikacyjnych – przyznaje Konrad Mróz z T-Mobile.
– Alstom nigdy nie ograniczał firmom wybranym przez PKP IC dostępu do pociągów oraz instalacji w nich WiFi – zapewnia tymczasem Marek Gawroński, rzecznik Alstom Polska. Argument firmy jest taki, że jeśli ktoś bez udziału producenta chce instalować szyberdach w nowym samochodzie, to też musi się liczyć z utratą gwarancji.
– Sprawa jest na ostatnim etapie ustaleń między stronami kontraktu. Mam nadzieję, że niedługo dostaniemy zielone światło, by wyposażać pociągi w niezbędne systemy – mówi Robert Kogut, szef firmy Nomad Digital na Europę Centralną.
Jedno z leżących na stole negocjacyjnym rozwiązań jest takie, że Alstom pozostawi sobie prace przy antenach, a odda Nomadowi te wewnątrz wagonów. PKP Intercity wyczekuje na wyniki rozmów T-Mobile z Alstomem.
T-Mobile twierdzi, że dotychczasowy przebieg montażu WiFi w wagonach – poza tym nieszczęsnym pendolino – jest satysfakcjonujący.
– Od początku projektu z WiFi skorzystało już ponad 275 tys. unikalnych użytkowników, a w samym tylko lutym podróżni skorzystali ponad 4 tys. razy – wylicza operator.
Niezależnie od tego trwają ostatnie prace nad uruchomieniem usług VoD na pokładach pociągów (pasażerowie mają mieć dostęp do bajek, seriali, gier itd.). – Kontent multimedialny pojawi się w pierwszej połowie kwietnia – zapowiada Beata Czemerajda z PKP Intercity.
Na pokładzie pendolino słabo sprawdza się też własny internet, np. w telefonie. Konstrukcja wagonów w połączeniu z wysoką prędkością przejazdową nie pozwala na swobodne korzystanie z usług telekomunikacyjnych, jeśli nie ma odpowiedniej instalacji. Poza tym duża część tras kolejowych nie jest pokryta zasięgiem operatorów (np. na CMK między Warszawą i Katowicami zasięg co chwila zanika).
Obecnie po torach jeździ 13 pendolino. Jak podaje RMF, do końca czerwca będzie ich 20. Pociągi wyposażone w WiFi poza PKP IC mają spółki Przewozy Regionalne, Koleje Mazowieckie, Koleje Dolnośląskie i Arriva.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama