statystyki

Autostrada A1 zagrożona. Polimex-Mostostal bez partnera, nikt nie chce budować mostów

autor: Konrad Majszyk30.07.2013, 07:50; Aktualizacja: 30.07.2013, 11:55
Na feralnym odcinku autostrady Polimex-Mostostal ma półtora miesiąca opóźnienia. Na razie

Na feralnym odcinku autostrady Polimex-Mostostal ma półtora miesiąca opóźnienia. Na razieźródło: Bloomberg

Spółki budowlane odwracają się plecami do Polimeksu-Mostostalu, który szuka nowego partnera do skończenia trasy. – Termin umowny jest zagrożony – przyznaje GDDKiA.

reklama


reklama


Odcinkiem ze Strykowa do Tuszyna powinniśmy jeździć już w tym roku. Ta data nie została dotrzymana, a aneks do umowy zmienił termin na sierpień 2014 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad co tydzień publikuje raport z zaawansowania prac. Z ostatniego wynika, że na budowie 40 km A1 pracuje 200 osób, co daje średnią pięć osób na kilometr. W branży krąży żart, że jeśli każdy robotnik stoi co 200 metrów, to nawet się nie słyszą.

Ta niewielka liczba zatrudnionych to efekt problemów Polimeksu-Mostostalu ze znalezieniem spółki, która podejmie się budowy 40 mostów i wiaduktów. Z tego zadania w tym miesiącu zrezygnował Strabag, który obawia się, że z powodu złej sytuacji finansowej Polimeksu nie otrzyma zapłaty za swoją pracę.

Trwają poszukiwania firmy, która weźmie na siebie budowę wiaduktów i mostów. Ale na razie rezultatów nie ma.

– Dostrzegamy i wyceniamy ryzyko. Polimex-Mostostal i GDDKiA to ryzykowna konfiguracja, dlatego na razie nie wchodzimy w to – mówi przedstawiciel innej dużej spółki budowlanej.

Według ustaleń DGP Polimeksowi odmówili już m.in. Budimex i Eurovia. Potencjalni partnerzy także obawiają się tego, czy generalny wykonawca będzie w stanie regulować zobowiązania. Ale nie wykluczają przystąpienia do prac, jeśli zmienią się zasady płatności.

– Dostaliśmy zapytanie ofertowe od Polimeksu-Mostostalu – potwierdza Jakub Chojnacki, członek zarządu Bilfinger Infrastructure. – Jakąkolwiek współpracę uzależniamy jednak od warunków kontraktowych, w tym zabezpieczeń płatności ze strony Polimeksu i wsparcia tego przedsięwzięcia przez GDDKiA – zastrzega.

Innymi słowy – chodzi o to, aby wykonawcy mostów i wiaduktów płaciła bezpośrednio GDDKiA, z pominięciem Polimeksu. Na takich warunkach nawet Strabag jest gotów wrócić na A1.

– Potwierdzamy gotowość rozpoczęcia realizacji robót po wejściu w życie umowy podwykonawczej i zabezpieczeniu płatności wynagrodzenia w pełnej wysokości – mówi Ewa Bałdyga, rzeczniczka Strabagu.

Jeszcze niedawno zakładano, że nowy partner Polimeksu będzie znany na przełomie lipca i sierpnia. Teraz już wiadomo, że ten termin może być trudny do utrzymania, co zwiększa ryzyko opóźnienia oddania autostrady. Potwierdza to GDDKiA.

– Kłopoty finansowe wykonawcy mają bezpośrednie przełożenie na mobilizację i problemy ze znalezieniem podwykonawcy, który zrealizuje roboty mostowe. Termin ten jest poważnie zagrożony – przyznaje jednak Urszula Nelken z GDDKiA.

Polimex na razie sprawę bagatelizuje.

– W tej chwili mamy półtora miesiąca opóźnienia. Jest za wcześnie, żeby stwierdzić, że termin jest nie do dotrzymania – twierdzi Paweł Szymaniak, rzecznik Polimeksu-Mostostalu.

Jednak opóźnienie może być kosztowne dla firmy. Podpisana w 2010 r. umowa jest warta 1,2 mld zł. Kary wynoszą 0,03 proc. wartości kontraktu za każdy dzień przekroczenia terminu.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

reklama


Źródło:Dziennik Gazeta Prawna

reklama

  • chriswaw(2013-07-30 10:37) Odpowiedz 00

    Miło mi, że cytujecie w swoim tekście komentarz mojego autorstwa o tym, że "na A1 jeden robotnik wypada co 200 metrów; za daleko, by jeden drugiego usłyszał". Za ten post pewien nawiedzony i niekumaty moderator pmaciej7 wyrzucił mnie z forum skyscrapercity.com poświęconego tej budowie. Gdyby reaktywować cenzurę, pmaciej7 pasowałby tam jak ulał.

  • kix(2013-07-30 17:19) Odpowiedz 00

    W tytule jest drobna nieścisłość : BUDOWAĆ MOSTY CHCIAŁOBY WIELU. Problem w tym, że NIKT NIE CHCE RYZYKOWAĆ WSPÓŁPRACY z POLIMEXEM i zostać bez zapłaty.

  • ccc(2013-07-31 06:22) Odpowiedz 00

    polimex to tylko nazwa to juz tylko logo jeszcze jak Jaskuła ,Jonek pracowali a dzis tam nikt nic nie wie co sie dzieje i nie dziwi fakt ze nikt z nimi nie chce pracowac niech sami sie wezma za robote a oni nie maja nawt taczki z łopatą zyli z tego ze mogli wygrac przetarg i z procentu zyc jeszcze chwila i znikna z rynku czym wczesniej tym lepiej szkoda sobie głowe zawracac. na a4 tarnów -dębica trawa na 1,5 m wszystko zarosniete
    przyjdzie zima beda wylewac asfalt

  • Sedes_z_Szaletu(2013-07-30 16:55) Odpowiedz 00

    Polimex od początku POZORUJE tylko budowę tej autostrady. Od wejścia PMX na plac budowy A1 mija już 5 miesięcy, co stanowi 30% planowanego czasu budowy a zaawansowanie robót jest niemal zerowe: żadnego z 40 mostów i wiaduktów przewidzianych na tym odcinku nawet nie rozpoczęto a robót ziemnych wykonano zaledwie 5%. W tym tempie i przy takim zaangażowaniu (200 osób!) A1 Stryków-Tuszyn nie powstanie i w roku 2020. Dziwi jedynie, że są jeszcze naiwni, którzy dają się nabrać na tę grę pozorów i skłonni są wbrew faktom wierzyć w sukces tego przedsięwzięcia. Śmiać się, czy płakać?!...

  • kafarek(2013-07-30 15:04) Odpowiedz 00

    @1: chriswaw z IP: 213.238.66.* (2013-07-30 10:37) - nie ma co się przejmować forum dla gimbazy ssc i ich moderatorami, tam zawsze, jeśli masz inne zdanie zostaniesz zbanowany. Co goście przynoszą też pecha, najpierw rok temu idiotyczna akcja "krata browca dla fachowca", a po roku nie ma już spółki Bogl&

  • dajan55(2013-08-05 11:45) Odpowiedz 00

    Nic tylko krytyka !!! - a P. Witecki z GDDKiA by powiedział -panie ! ale za to jak tanio !!!

  • dajan55(2013-08-05 11:50) Odpowiedz 00

    chriswaw ! - masz rację - na Skyscrapercity można tylko to pisać co jest zgodne z linią "właścicieli" i jaśnie moderatorów !!!. Silne lobby prowiteckie i progddkia !!!

  • drogi(2013-08-20 16:17) Odpowiedz 00

    na skyscrapercity mamy jedynie sluszna linie modow i ich nadwornych pochlebcow.

  • drogi(2013-08-20 16:18) Odpowiedz 00

    a zachowaniai jezyka moderatora pmaciej7 to nawet szkoda komentowac

  • whomanista(2013-08-06 22:38) Odpowiedz 00

    Polimex to zawsze była firma ,,towarzyszy" dlatego maja rozłożony parasol rządowy. To jest firma z tych co to ,, nie mogą upaść"

  • my_name_is_maxxx(2014-09-02 16:17) Odpowiedz 00

    Przecież wszyscy wiedzą na tamtym forum, że pmaciej7 miał trudne dzieciństwo i w ten sposób odreagowuje kompleksy. To malutki człowieczek, który swoją władzę wykorzystuje instrumentalnie do realizacji swoich własnych chorych ambicji albo krycia swoich kolegów. Straszne, że tacy ludzie są wśród nas. Najlepszą metodą jest po prostu ostracyzm. Niech wie jak mało jest wart.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie

reklama