Pat na drugim lotnisku dla Warszawy. Port Modlin bez finansowania

autor: Konrad Majszyk17.07.2017, 07:55; Aktualizacja: 17.07.2017, 08:24
W 2016 r. w Modlinie było prawie 2,9 mln pasażerów. W tym roku zapewne pęknie bariera 3 mln

W 2016 r. w Modlinie było prawie 2,9 mln pasażerów. W tym roku zapewne pęknie bariera 3 mlnźródło: ShutterStock

Pat na drugim lotnisku dla Warszawy. Udziałowcy spierają się o to, jak sfinansować rozbudowę.

Reklama


Zarząd portu w Modlinie wynegocjował w Pekao kredyt w wysokości 60 mln zł. Z tego 50 mln zł miałoby trafić na rozbudowę pękającego w szwach terminalu, a reszta – na modernizację dróg kołowania. Decyzja miała zapaść na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy w ubiegłym tygodniu. Nieoczekiwanie zostało one jednak przerwane do 10 sierpnia na wniosek Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” (PPL), czyli zarządcy Lotniska Chopina i jednego z czterech udziałowców Modlina, z pakietem ponad 30 proc. akcji.

Oprócz PPL w Modlinie po ponad 30 proc. mają też Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego i Agencja Mienia Wojskowego, a niecałe 5 proc. – władze Nowego Dworu Mazowieckiego. Konflikt rozgrywa się między PPL, które jest w gestii ministra Andrzeja Adamczyka z PiS, a samorządem Mazowsza, czyli ekipą Adama Struzika z PSL.

– Brak rozstrzygnięć w sprawie finansowania to zła wiadomość dla rynku lotniczego w Warszawie. Inwestycje, które są niezbędne dla dalszego funkcjonowania Modlina, zostaną odsunięte w czasie albo staną wręcz pod znakiem zapytania – twierdzi Marek Miesztalski, skarbnik Mazowsza i przewodniczący rady nadzorczej Modlina.

– Takie decyzje powinny mieć uzasadnienie merytoryczne i ekonomiczne. Potrzebne jest określenie przez zarząd tego portu strategii działania, np. w jaki sposób odejść od uzależnienia od jednego przewoźnika (Ryanaira – red.). Czekamy też na wskazane źródeł finansowania nie tylko dla terminalu, ale wszystkich potrzebnych inwestycji – odpowiada Mariusz Szpikowski, naczelny dyrektor PPL i szef Lotniska Chopina.

PPL twierdzi, że kredyt nie zaspokaja potrzeb inwestycyjnych Modlina. Wynoszą one ponad 450 mln zł – środki są potrzebne m.in. na nowy pas, a po jego otwarciu na modernizację starego, na nowe drogi kołowania oraz na rozwój infrastruktury hangarowej.


Pozostało jeszcze 62% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Komentarze (6)

  • lotnik(2017-07-17 09:37) Zgłoś naruszenie 62

    PiS woli ładować środki w wyimaginowany projekt Centralnego Portu Lotniczego. Czyli szuka możliwości utworzenia kolejnych stanowisk dla misiewiczów i córki leśniczego.

    Odpowiedz
  • Xyz(2017-07-17 17:00) Zgłoś naruszenie 30

    Niech ta pijawa Rayanair dołoży się a nie tylko czycha na nielegalne dotacje popierane przez Komisję Europejską. Jest problem z lokanymi połączeniami kolejowymi i autobusowymi a samorządy fundują klasie średniej bilety lotnicze po 30 złotych

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Mirek47(2017-09-07 10:15) Zgłoś naruszenie 10

    Żeby zrekompensować tę stratę Modlin powinien zainwestować w odnawialne źródła energii, co będzie rozwiązaniem nie tylko tańszym i oszczędniejszym, ale przede wszystkim dobrym posunięciem wizerunkowym, kiedy otworem stanie zawiązanie współpracy z kolejnymi firmami pokroju http://www.parkingpodwiatrakiem.pl/

    Odpowiedz
  • Paweł54(2017-08-28 11:39) Zgłoś naruszenie 10

    Nawet bez dofinansowania Modlin sobie świetnie poradzi, wierzę w pomyślność jego dalszego rozwoju, co również rzutuje na inne firmy. Wzrost liczby pasażerów to także korzyść dla parkingów, bo gdzieś muszą swoje pojazdy zostawiać. Dlatego wszystkim pasażerom niskokosztowych lotów polecam tanią ofertę http://fortparking.pl/

    Odpowiedz
  • ss.(2017-07-18 18:10) Zgłoś naruszenie 00

    Pan Szpilkowski niech poda w jaki zachęcono różowego latania z Okięcia i zerwania umowy z Modlinem. A pozatym PPL jest tak samo udziałowcem jak i Mazowsze.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Reklama