statystyki

Pracodawcy nie chcą zatrudniać osób 50+. To błąd

autor: Karolina Nowakowska15.05.2015, 07:18; Aktualizacja: 15.05.2015, 07:49
Wokół pracowników 50+ narosło wiele mitów.

Wokół pracowników 50+ narosło wiele mitów. źródło: ShutterStock

Pomimo starzenia się społeczeństwa, wciąż jedną z cech charakterystycznych polskiego rynku pracy jest wczesny wiek wycofywania się z niego. Tymczasem zatrudniając seniora przedsiębiorca pozyskuje lojalnego pracownika, zwiększa wydajność zespołu i zmniejsza koszty pracy.

Reklama


Reklama


Wskaźnik zatrudnienia w grupie wiekowej 55-64 lata w 2013 roku wynosił 40,6 proc. Jest to jeden z najniższych wskaźników w Unii Europejskiej. Średnia wynosi bowiem 50,2 proc. Najwyższe wskaźniki mają tradycyjnie kraje Skandynawskie. W Szwecji 73,6 proc. osób w wieku powyżej 55 lat ma zatrudnienie. Niższa stopa zatrudnienia wśród dojrzałych pracowników jest jedynie na Węgrzech, w Chorwacji, na Malcie oraz w Grecji i Słowenii. W szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy są kobiety po 50. roku życia. Wskaźnik ich zatrudnialności wynosił zaledwie 31 proc. Unijna średnia to 43,3 proc. – Problemem osób 50+ w Polsce jest to, że jeśli stracą pracę w tym wieku, to raczej jej już nie znajdą. Długotrwałe bezrobocie w tej grupie wiekowej jest największe – mówi prof. Czesław Szmidt z Akademii Leona Koźmińskiego.

Wokół pracowników 50+ narosło wiele mitów. Jednym z nich jest to, że częściej chorują, więc są mniej efektywne w pracy. – Jest to jeden z najczęściej powtarzanych stereotypów. Tymczasem po wejściu w życie nowelizacji zmniejszającej liczbę dni, za które pracodawca ma obowiązek wypłacać wynagrodzenie (z 33 dni do jedynie 14 dni choroby) nie zauważyliśmy zwiększenia wypłat z ZUS – mówi Czesława Ostrowska z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

Trend niezatrudniania osób w wieku 50+ ma swoje uzasadnienie historyczne. W latach 90. Duże bezrobocie wśród młodych i ułatwienia w przechodzeniu na wcześniejsze emerytury i renty inwalidzkie spowodowało odpływ dojrzałych pracowników z rynku pracy. Drugim powodem niskiej zatrudnialności osób 50+ jest luka kompetencyjna, którą ujawniły między innymi badania OECD. Według ekspertów organizacji Polacy w wieku 50+ mają jedne z najniższych kompetencji spośród pozostałych członków wspólnoty, a młodsi przewyższają średnią dla OECD. Jednocześnie w Polsce nie wykształcił się nawyk kształcenia ustawicznego. – W ciągu roku z oferty szkoleń Urzędu Pracy w Warszawie skorzystało zaledwie 18 osób – potwierdza te obserwacje Lech Antkowiak.

Tymczasem starszy pracownik to dobry pracownik. - Podstawowy atut starszego pracownika to wiedza pragmatyczna, której nie da się zdobyć w najlepszych nawet szkołach. W niektórych zawodach osiągnięcie pełni sprawności zawodowej, swoistego mistrzostwa, wymaga kilku, a nawet kilkunastu lat praktyki. Ta bezcenna, zdobywana latami wiedza nie tylko służy firmie, ale może być przekazywana młodszym pracownikom. Doświadczenie pokazuje również, że pracownik 50+ to pracownik z reguły lojalny, ceniący sobie stabilność
zatrudnienia, posiadający doświadczenie w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych, potrafiący zarządzać ryzykiem, często mający unikalne, doskonalone przez lata umiejętności. Cała sztuka polega na tym, jak te atuty wykorzystać z pożytkiem dla firmy i całego zespołu pracowniczego. Podpowiedzią jest opracowany przez nas poradnik zarządzania wiekiem skierowany przede wszystkim do małych i średnich firm, ale przydatny dla każdego pracodawcy - mówi Tomasz Schimanek, ekspert Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce, współautor poradnika zarządzania wiekiem, stworzonego w ramach projektu ACTIV 50+.

Ponadto pracodawcy zatrudniający 50+ mogą liczyć na konkretne ułatwienia. Przedsiębiorcy mogą liczyć na skrócenie okresu wypłacania świadczenia chorobowego do 14 dni oraz ulgi przy płaceniu składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Współpracując z urzędami pracy i wykorzystując instrumenty stymulujące zatrudnianie osób bezrobotnych (szkolenia, staże, doposażanie miejsc pracy)  można również znacznie zmniejszyć koszty zatrudnienia i pracy.

- Na problem szybkiego wycofywania się osób 50+ z rynku pracy nałożyło się wiele czynników. Przez trudności na rynku pracy bardzo często mają niskie poczucie własnej wartości i przestają wierzyć w to, że mogą być cennym i cenionym pracownikiem – podsumowuje prof. Czesław Szmidt z Akademii Leona Koźmińskiego.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Reklama


Źródło:gazetaprawna.pl

Polecane

Reklama

  • talar(2015-05-15 09:01) Odpowiedz 00

    W Polsce pracownik po trzydziestce to dla pracodawcy staruch a przed trzydziestkom ******* ale jesli powiesz pracodawcy ze bedziesz robil za darmo to cie przyjmie

  • szofer(2015-05-15 09:16) Odpowiedz 00

    Polska to kraj gojuw i tyle.

  • komorowski i ten rząd okradł robotników!!!!!!!!!!!(2015-05-16 09:58) Odpowiedz 00

    z należnych emerytur poprzez ustawy zrobione na kolanie,które nie pasują do rzeczywistości na rynku pracy orac zabezpieczeń społecznych.Ci ludzie zmarginezowali ludzi długopracujacych spychając ich po utracie pracy na śmietniki celem przeżycia.PO 45 latach pracy w tym 20 lat w warunkach szczególnych pracownik nie otrzyma żadnego zabezpieczenia na przeżycie, nie mówiąc już o wykupieniu leków i opłacie czynszu---więc ląduje w rynsztoku.To nie jest rząd ani prezydent,który niedba o losy swojego społeczeństwa tylko je pogrąża.Więc naród mówi wam dość i nie pomogą wam żadne propagandy,gdyż naród stracił do was zaufanie.Ponadto popieram wypowiedzi poprzedników.

  • komorowski i ten rząd okradł robotników!!!!!!!!!!!(2015-05-16 09:58) Odpowiedz 00

    z należnych emerytur poprzez ustawy zrobione na kolanie,które nie pasują do rzeczywistości na rynku pracy orac zabezpieczeń społecznych.Ci ludzie zmarginezowali ludzi długopracujacych spychając ich po utracie pracy na śmietniki celem przeżycia.PO 45 latach pracy w tym 20 lat w warunkach szczególnych pracownik nie otrzyma żadnego zabezpieczenia na przeżycie, nie mówiąc już o wykupieniu leków i opłacie czynszu---więc ląduje w rynsztoku.To nie jest rząd ani prezydent,który niedba o losy swojego społeczeństwa tylko je pogrąża.Więc naród mówi wam dość i nie pomogą wam żadne propagandy,gdyż naród stracił do was zaufanie.Ponadto popieram wypowiedzi poprzedników.

  • Inspektor Pracy(2015-05-15 09:24) Odpowiedz 00

    Dziwicie się?
    Pracuje od 15 r życia bez wakacji i ferii . Reprezentuje wielu takich mi podobnych..
    Mam nadpracowane 1000 (dni - nie godzin ) w czasie ponad ustawowym bez dni zamiennie wolnych ( na blokach energetycznych w swieta i niedziele-wigilie -sylwestry ) ,do 1998r miałem 17 lat pracy liczone wg starej ustawy w warunkach szkodliwych i niebezpiecznych a ,kiedy służylem w Desancie Spadochronowym wykonując limit skoków niebezpiecznych w zasadniczej--- Tusk ćpał w hotelu społdzielni Świetlik narkotyki>
    Pytam się Was czyli Rezydenta Komorowskiego publicznie!! :jakim prawem rezydencie od żyrandola POmogłeś złodziejom POlitycznym ukraść Mi 7 lat z wieku emerytalnego ,jakim prawem ty Szlachcicu z Psiej Wólki POzwolileś aby Premier były Ćpun ogłosił, że POlicji i wojsku można zmienić wiek emerytalny tylko dla nowo-wstepujących "gdyż nie zmienia się reguł w trakcie gry”- a nas robotników zmuszasz do 52 lat pracy nie licząc nadgodzin i pracy w szkodliwych.. Jak to jest że pierwszy Ćpun uciekł tam gdzie dają emerytury w 62r zycia . Kim Ty jesteś Rezydencie, że tak wielu ludzi skazałeś na egzystencje lub nie dożycie emerytury gdyż każdego Kogo lekarz nie dopuści na zajmowanym stanowisku (np ze starości lub stanu zdrowia ) do dalszej pracy można zwolnić bez wypowiedzenia z pracy (wyrok SN)..
    Kim Ty jesteś -szefem POlskiego obozu w stylu Oświęcim?
    Codziennie spotykam ludzi takich jak ja i wiesz co -oni ciebie Komorze przeklinają z nienawiscią!
    Czy mozna sie dziwić że pracodawcy nie chcą zatrudniać tamkich ludzi ,gdyz sa Oni juz wyniszczeni długoletnia Pracą>

  • 123qwe(2015-05-15 09:47) Odpowiedz 00

    ta opinia jest śmieszna Jak ma zostać zatrudniona osoba o 50. Na czarno nie trzeba płacić ZUS i innych opłat.
    Proste jak drut
    Jeżeli pracodawca che być uczciwy i che skorzystać z ulgi np. dofinansowanie do miejsca pracy to jet bajka. Istnieje tylko jedna taka forma i obejmuje wyłącznie obejmuje działaniem jeden powiat. Często się mówi Polak jet przywiązany do jednego miasta i nie che szukać pracy w innym mieście, jest mało mobilny jest to nieprawda. Pisałem wielokrotnie do Ministerstwa Pracy pan Kamysza i co nadal jestem bezrobotnym po 60 gdyż przepis mówi jeden starosta jedno dofinansowanie i bezrobotny z dane go powiatu obejmującego danego starostę. Inny strosta inny powiat bezrobotny i chętny pracodawca brak prawa do dofinansowania

    - CZYSTA PARANOJA

  • do Rządu Kopacz(2015-05-15 10:14) Odpowiedz 00

    Dziwicie się:

    Donald Tusk stojąc przed kamerami TV oświadczył POdpuszczajęc większość społeczeństwa przeciwko mniejszości pracującej dotychczasowo w szkodliwych i niebezpiecznych warunkach pracy ,że ludzie CI do ZUS-u nigdy nie płacili dodatkowych składek na swój przywilej emerytalny i należy Im go odebrać po czym rozpoczął wyprzedaż Ich zakładów pracy budowanych onegdaj z zysków osiąganych przez BUDŻET PAŃSTWA właśnie z pracy tych ludzi w miejsce odprowadzanych składek !
    Jeżeli zważycie że ludzie Ci nierzadko po 30 latach pracy w takich warunkach dowiedzieli się ,że nie będą mieć prawa do emerytury a o czym dobrze Donald wiedział"" Przeciwwskazanie lekarskie do wykonywania choćby jednego obowiązku należącego do czynności na zajmowanym stanowisku pracy uzasadnia wypowiedzenie umowy o prace -wyrok Sądu Najwyższego z 16 grudnia 1999r. sygn .akt I PKN 469/99 "- to widać jak bardzo niszczył On spracowanych ludzi.
    Rząd najwyraźniej osoby które mają zatrudnienia więcej niż 25 lat w dotychczasowych szkodliwych i niebezpiecznych warunkach zamierza puścić tych ludzi przez przez komin w Oświęcimiu!, tylko dlatego że Rząd RP Donalda Tuska stwierdził ,iż nie ma już dla Nich kasy z ZUSie! – gdyż wszystko mu kolega Liberał Buzek na 5 -letnie Urlopy górnicze i zbyt wczesne emerytury górnicze po tych urlopach rozpieprzył .
    Który lekarz więc da takim pracownikom zgodę na dalsze Ich zatrudnianie -jeżeli Ich organizmy zostały wyeksploatowane i mają uszczerbki zdrowia wskutek długotrwałej pracy w dotychczasowych szkodliwych i niebezpiecznych warunkach pracy?-Czy to będzie LEKARZ MENGELE -Pani PREMIER ? -więc co Pani jako lekarz z Nimi zrobi ?

  • iwonka(2015-05-15 13:29) Odpowiedz 00

    Frustracja w ludziach jest ogromna i oni się dziwią, że Komor przegrał I turę. Przecież jego popiera tylko aparat urzędniczo-budżetowy i najbogatsze miasta w Polsce. Reszta CHCE ZMIAN.

  • Raba(2015-05-15 15:42) Odpowiedz 00

    No tak. Ale "pracuj do 67 roku bo inaczej będzie niska emerytura"... Tylko gdzie?

  • sandacz(2015-05-15 15:59) Odpowiedz 00

    W Polsce chetnie zatrudniaja pracodawcy ludzi niepelnosprawnych z grupa inwalidzka bo nie musza placic za nich ZUS tak ze morze miec 90 lat byc slepy i bez nogi ale jak ma ZUS to przyjmuja a mlodemu wszystko trzeba oplacac od podsataw tu jest problem

  • UP Warszawa(2015-05-18 15:34) Odpowiedz 00

    Niech pan Lech antkowiak nie opowiada bzdur - on sam bierze udzial w utrudnianiu szkolenia. Bylem u niego w sprawie studiow, po ktorych moglbym zdobyc kompetencje i nowa prace. On powiedzial mi kpiaco, ze jesli moj przyszly pracodawca zadeklaruje, ze po studiach przyjmie mnie do pracy, to on podpisze wniosek o dofinansowanie.
    Kpina i tyle. Kto w tym kraju wie, co wydarzy sie jutro a co dopiero za rok...

  • UP Warszawa(2015-05-18 15:35) Odpowiedz 00

    Niech pan Lech Antkowiak nie opowiada bzdur - on sam bierze udzial w utrudnianiu szkolenia ludziom po 50.
    Bylem u niego w sprawie studiow, po ktorych moglbym zdobyc kompetencje i nowa prace. On powiedzial mi kpiaco, ze jesli moj przyszly pracodawca zadeklaruje, ze po studiach przyjmie mnie do pracy, to on podpisze wniosek o dofinansowanie.
    Kpina i tyle. Kto w tym kraju wie, co wydarzy sie jutro a co dopiero za rok...

  • Swistak(2016-01-02 22:51) Odpowiedz 00

    Młodzi przełożeni niechetnie widza u siebie w pracy starszych, doświadczonych bo a nuz znajdą jakieś błędy , nie chcą , by ktoś im wymadrzal się i pouczal, niejednokrotnie młodzi kierownicy czują się zagrożeni na swoich stolkach, tym sposobem szukają pretekstu, aby staremu dolozyc i pozbyć się z pracy,z drugiej strony starszych wykorzystuje się ich wiedzę ale nie ma to przełożenia na adekwatne do wyksztalcenia i doswiadczenie wynagrodzenie, poza tym nowe technologie informatyczne bardziej opanowane maja młodzi, zadania robią szybciej i poprawnie i ci są przydatniejsi w pracy.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie

Polecane

Reklama