statystyki

Sklep internetowy może żądać od klienta numeru PESEL

autor: Łukasz Kuligowski28.03.2012, 09:47; Aktualizacja: 28.03.2012, 11:32
Sklep internetowy może żądać od klienta numeru PESEL

Sklep internetowy może żądać od klienta numeru PESELźródło: ShutterStock

Czytelnik robił zakupy w sklepie internetowym, za które chciał zapłacić kartą płatniczą. Został poproszony o podanie numeru PESEL dla uwierzytelnienia transakcji. Czy taka praktyka jest legalna?

reklama


reklama


Generalny inspektor ochrony danych osobowych (GIODO) wyjaśnia, że takie działanie jest zgodne z prawem.

Reguluje to ustawa z 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. z 2010 r. nr 46, poz. 276 z późn. zm.), a także ustawa z 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych (Dz.U. nr 169, poz. 1385 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. e pierwszej ustawy instytucjami obowiązanymi są instytucje pieniądza elektronicznego, oddziały zagranicznych instytucji pieniądza elektronicznego oraz agentów rozliczeniowych, prowadzących działalność na podstawie ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych.

Natomiast zgodnie z art. 8b ust. 1 i 3 pkt 1 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy instytucje te stosują wobec klientów środki bezpieczeństwa finansowego. Ich zakres jest określany na podstawie oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu.

Środki bezpieczeństwa finansowego polegają na identyfikacji klienta i weryfikacji jego tożsamości na podstawie dokumentów lub informacji publicznie dostępnych, o czym mówi art. 8b ust. 3 pkt 1 ustawy.

GIODO wskazuje, że zakres tych danych może objąć: imię, nazwisko, obywatelstwo oraz adres osoby dokonującej transakcji, numer PESEL lub datę urodzenia w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL, lub numer dokumentu stwierdzającego tożsamość cudzoziemca, lub kod kraju w przypadku paszportu.

W ustawie o elektronicznych instrumentach płatniczych jest mowa o agentach rozliczeniowych, którzy są obowiązani wymieniać pomiędzy sobą informacje o akceptantach (przedsiębiorcach, którzy zawarli z agentem rozliczeniowym umowę o przyjmowanie zapłaty przy użyciu kart płatniczych) nienależycie wykonujących umowy.

W przypadku osób fizycznych mogą być wymieniane takie dane, jak imię i nazwisko, PESEL, adres zamieszkania, opis sposobu nienależytego wykonywania umowy.

Jak zaznacza GIODO, stosowana przez serwisy internetowe praktyka żądania podania numeru PESEL dla celów uwierzytelnienia internetowych kartowych transakcji płatniczych jest zgodna z przytoczonymi wyżej przepisami.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

reklama


Źródło:Dziennik Gazeta Prawna

Polecane

reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Poradnik konsumenta

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

reklama