Komisja Europejska wszczęła w czwartek trzy postępowania w sprawie niekorzystnych dla konsumentów praktyk w handlu internetowym. Postępowania dotyczą kilku producentów sprzętu elektronicznego, dystrybutorów gier wideo oraz touroperatorów.

"Handel internetowy ma dać konsumentom szerszy wybór dóbr i usług, jak również możliwość dokonywania zakupów za granicą. Trzy rozpoczęte dziś postepowania koncentrują się na praktykach, poprzez które - jak podejrzewamy - firmy próbują pozbawić konsumentów tych korzyści" - oświadczyła unijna komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager.

"W szczególności badamy, czy firmy te łamią unijne prawo konkurencji wprowadzając nieuczciwe ograniczenia cenowe albo uniemożliwiając konsumentom dostęp do określonych ofert z powodu ich narodowości albo lokalizacji" - dodała Vestager.

Pod lupą KE są producenci sprzętu elektronicznego Asus, Denon & Marantz, Philips i Pioneer. Bruksela bada, czy firmy te złamały unijne zasady konkurencji przez ograniczenie możliwości ustalania cen detalicznych przez dystrybutorów sprzętu. Jak wyjaśniono w komunikacie, wielu dystrybutorów, oferujących sprzedaż w internecie używa oprogramowania, które automatycznie dostosowuje ceny detaliczne do cen głównych firm konkurujących na rynku. Dlatego KE podejrzewa, że takie praktyki mogą wpływać na poziom cen w sprzedaży internetowej w ogóle.

Drugie postępowanie dotyczy porozumień zawartych między Valve Corporation, właścicielem platformy dystrybucji gier wideo Steam, a pięcioma producentami gier wideo: Bandai Namco, Capcom, Focus Home, Koch Media oraz ZeniMax. Komisja bada, czy firmy te stosują tzw. geoblocking, czyli praktyki ograniczające konsumentom dostęp do dóbr i usług ze względu na ich położenie geograficzne.

Oba postępowania KE wszczęła z własnej inicjatywy. Z kolei trzecie postępowanie jest konsekwencją skarg od konsumentów i dotyczy umów, zawartych przez największych touroperatorów (Kuoni, REWE, Thomas Cook i TUI) oraz sieć hoteli Melia. Zdaniem KE umowy te mogą zawierać klauzule, które dyskryminują niektórych konsumentów ze względu na ich narodowość albo kraj zamieszkania, uniemożliwiając im zapoznanie się z pełną ofertą czy rezerwację hotelu po korzystniejszej cenie.