Na brak popytu nie narzeka m.in. Qualia Development, która wybuduje 15 luksusowych apartamentów przy sopockim Monciaku, głównej ulicy spacerowej w mieście. Choć oficjalnie firma nie rozpoczęła jeszcze kampanii sprzedażowej, a inwestycja ma zostać ukończona na przełomie 2012 i 2013 r., zarezerwowana zastała niemal połowa lokali. Na niektóre spółka podpisała umowy przedwstępne.

– Cena 1 mkw. przekracza 25 tys. zł. Niedawno pojawił się klient, który deklaruje chęć kupna całego piętra kamienicy. Wiele osób zainteresowanych apartamentami nie potrzebuje wspomagać się kredytem – mówi Monika Śliwa z Qualia Development.

Przedstawicielka Quali i innych spółek, w których ofercie znajdują się obecnie luksusowe apartamenty, podkreśla, że ten segment rynku mieszkaniowego rządzi się innymi prawami niż największy segment – mieszkań popularnych. Niezależnie od sytuacji na rynku na najlepsze lokale w tej kategorii zawsze znajdą się chętni. To ludzie, którzy nie muszą zakupów uzależniać od wyliczonej przez bank zdolności kredytowej. Przeważnie płacą gotówką.

– Choć apartamenty stanowią tylko kilka procent całej oferty lokali dostępnej na rynku, to mają one swoją stabilną, zamożną grupę klientów – mówi Barbara Klassek, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w spółce Eko-Park, która buduje luksusowe mieszkania w okolicy Pola Mokotowskiego w Warszawie. Cena 1 mkw. wynosi średnio 16 tys. zł. Eko-Park nie zdradza, ile mieszkań ze 155 budowanych już sprzedał, lecz deklaruje, że zainteresowanie przewyższa pierwotny plan firmy.

W warszawskiej Rezydencji Foksal budowanej przez BBI Development za 1 mkw. płaci się przeciętnie ok. 25 tys. zł, a w niektórych przypadkach ponad 30 tys. zł. Na jeszcze wyższe ceny zdecydował się Dom Development, który kończy budowę drugiej części inwestycji Opera, gdzie znajdzie się 11 apartamentów. Ceny wahają się od 26 do 48 tys. zł za 1 mkw.

Stawki idą w górę mimo odwrotnego trendu na rynku popularnych mieszkań. – Ceny transakcyjne apartamentów w Eko-Parku są o ok. 10 proc. wyższe niż w czasie hossy na rynku nieruchomości przypadającej na lata 2007 – 2008 – dodaje Barbara Klassek.

Qualia Development zdecydowała się na początku roku na podwyżki cen najbardziej atrakcyjnych lokali w Neptun Parku, inwestycji położonej nad morzem na granicy Sopotu i Gdańska. – Podwyżka w przypadku wybranych apartamentów wyniosła od kilku do ok. 10 proc. – mówi Monika Śliwa.

Artur Wach, dyrektor Lion’s House, firmy doradzającej inwestującym w nieruchomości, podkreśla, że apartamentów najbardziej ekskluzywnych pod względem lokalizacji, układu i wysokości lokali oraz tego, co oferują same budynki, jest niezwykle mało. – Do takich lokali ustawiają się kolejki chętnych. Z uwagi na bardzo ograniczoną podaż w tym segmencie nie będzie takich wahań jak na rynku mieszkań tańszych – dodaje.

11 mln zł za tyle sprzedano w 2011 r. 320-metrowy apartament na warszawskim Mokotowie. Miał prywatną windę, oddzielną kawalerkę dla służby i osobny wjazd do garażu

2 proc. tyle maksymalnie wynosi udział luksusowych apartamentów w ofercie deweloperów na rynku pierwotnym