statystyki

Niezgodna z prawem publikacja na Facebooku może drogo kosztować

autor: Jakub Styczyński25.10.2016, 20:00
Facebook, internet

Niezgodna z prawem publikacja w mediach społecznościowych może drogo kosztować przedsiębiorcę.źródło: ShutterStock

Niedawno Komisja Etyki Reklamy uznała, że jeden z producentów suplementów diety naruszył kodeks etyki reklamy, publikując na popularnym serwisie społecznościowym reklamę dyskryminującą ze względu na płeć. Producent bronił się, że to nie on prowadzi profil, na którym została zamieszczona reklama, i zatem nie ma wpływu na znajdujące się na stronie internetowej treści; a odpowiada za to administrator profilu – zewnętrzna agencja reklamowa. Komisja nie uznała tych argumentów za przekonujące. Sprawa jeszcze się nie zakończyła, bo od decyzji KER firma złożyła odwołanie. Wcześniej podobny problem pojawił się w związku z bulwersującą reklamą wódki Żytnia Extra. W kwietniu br. Zapadł wyrok, zgodnie z którym pracownica agencji, która zamieściła kontrowersyjną treść w internecie, została ukarana grzywną w wysokości 15 tys. Zł za przedstawienie ofiar ataku ZOMO jako pijaków nieprzytomnych po upojnym wieczorze kawalerskim. W tym konkretnym przypadku sąd uznał, że za reklamę odpowiadała pracownica agencji. Kto więc ponosi odpowiedzialność za dyskryminujące reklamy i komentarze w internecie – firma czy też agencja prowadząca stronę na FB? – pytają przedsiębiorcy.

Reklama


1. KOGO NALEŻY OBCIĄŻYĆ WINĄ ZA NIEZGODNĄ Z PRAWEM TREŚĆ?

Wielu przedsiębiorców sądzi, że odpowiedzialność przedsiębiorcy jest uzależniona od stosunku prawnego, który łączy go z osobą sprawującą pieczę nad jego działalnością w mediach społecznościowych. Albo że w każdym przypadku producent może się uchronić przed sankcjami dzięki ustawie z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 380 ze zm.; dalej: k.c.). Jego art. 429 stanowi bowiem, że odpowiedzialność za szkodę ponosi powierzający zadanie, chyba że zlecił on to zadanie do wykonania przedsiębiorstwu lub zakładowi, który w zakresie swej działalności zawodowej trudni się wykonywaniem takich czynności.

Niestety w przypadku reklamy, jak podkreślają eksperci, sytuacja jest specyficzna. – Co do zasady, zgodnie z art. 17 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz.U. z 2003 r. nr 153, poz. 1503 ze zm.), za niezgodną z prawem lub dobrymi obyczajami reklamę stanowiącą czyn nieuczciwej konkurencji zawsze odpowiada zarówno producent, jak i agencja reklamowa lub inny podmiot, który tę reklamę opracował – podkreśla Joanna Krakowiak, radca prawny z kancelarii Wardyński i Wspólnicy.

– Za taką interpretacją przepisów przemawiają również przepisy tzw. miękkiego prawa, jak np. kodeks etyki reklamy oraz orzecznictwo Rady Etyki Reklamy – przekonuje mec. Krakowiak.


Pozostało jeszcze 66% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie

Polecane

Reklama