Zgodnie z prawem energetycznym dystrybutor błękitnego paliwa ma obowiązek zawarcia umowy o przyłączenie do sieci gazowej z konsumentami, którzy się o to ubiegają, jeżeli istnieją techniczne i ekonomiczne warunki przyłączenia do sieci i dostarczania paliw gazowych, a konsument żądający zawarcia umowy spełnia warunki przyłączenia do sieci i odbioru.

Konsument ubiegający się o przyłączenie do sieci gazowej składa do dystrybutora wniosek o określenie warunków przyłączenia do sieci gazowej. Wzór takiego wniosku ustala oraz udostępnia w swojej siedzibie i na swojej stronie internetowej dystrybutor.

W przypadku, gdy wnioskodawca deklaruje chęć zawarcia umowy o przyłączenie do sieci gazowej niezwłocznie po otrzymaniu warunków przyłączenia do sieci gazowej, powinien również dostarczyć pełnomocnictwo do podpisania umowy o przyłączenie do sieci gazowej.

Klient nieposiadający tytułu prawnego do nieruchomości (lokalu), do której ma być doprowadzone paliwo gazowe może złożyć wniosek o określenie warunków przyłączenia do sieci gazowej, w którym zaznacza opcję zapytania o możliwość przyłączenia do sieci gazowej. W takim przypadku do składanego wniosku należy załączyć aktualną mapę sytuacyjną terenu z zaznaczonym miejscem odbioru paliwa gazowego.

W przypadku gdy wniosek nie spełnia określonych wymogów, dystrybutor, w terminie 7 dni od daty wpłynięcia wniosku, wzywa konsumenta do jego uzupełnienia w terminie nie krótszym niż 21 dni. Jeżeli wniosek nie zostanie uzupełniony w wyznaczonym czasie, dystrybutor pozostawia go bez rozpatrzenia.

Dystrybutor jest zobowiązany podać warunki przyłączenia w terminie 21 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku o określenie warunków przyłączenia przez konsumenta (zaliczanego do grupy przyłączeniowej B podgrupy I, określonej w rozporządzeniu systemowym). Natomiast w sytuacji, gdy z istotnych powodów nie może być dotrzymany 21-dniowy termin wydania warunków przyłączenia, dystrybutor informuje niezwłocznie konsumenta o innym terminie ich wydania.

Umowa z konsumentem gazu musi być zawarta na zasadach równoprawnego traktowania. Jeżeli dystrybutor odmówi zawarcia umowy o przyłączenie do sieci, jest zobowiązany niezwłocznie pisemnie powiadomić o odmowie zarówno Prezesa URE, jak i konsumenta. W piśmie dystrybutor musi podać przyczyny odmowy. Z kolei konsument może w takiej sytuacji wnosić do Prezesa URE o rozstrzygnięcie sporu w przedmiocie odmowy zawarcia umowy o przyłączenie do sieci gazowej.

Umowy i opłaty

Sprzedaż i dystrybucja paliwa gazowego realizowane są często przez dwa odrębne przedsiębiorstwa, jednak zazwyczaj konsument zawiera jedną umowę ze sprzedawcą (tj. umowę kompleksową). W przypadku umowy kompleksowej sprzedawca, działając na rzecz konsumenta, zawiera z dystrybutorem umowę na świadczenie usług dystrybucji paliw gazowych, tj. dostarczanie paliw gazowych do konsumenta. W tym przypadku sprzedawca pobiera od konsumenta opłaty za paliwo gazowe obliczone na podstawie swojej taryfy oraz opłaty za świadczenie usług dystrybucji paliw gazowych obliczone na podstawie stawek z obowiązującej taryfy dystrybutora.

Opłatę za przyłączenie do sieci gazowej ustala dystrybutor w oparciu o stawki opłat zawarte w taryfie zatwierdzanej przez Prezesa URE. Stawki te są ustalane w odniesieniu do wielkości mocy przyłączeniowej i długości odcinka sieci służącego do przyłączenia.

W przypadku gdy dystrybutor odmówi przyłączenia do sieci z powodu braku opłacalności takiej inwestycji, firma może w umowie ustalić opłatę inną niż w taryfie.

Co powinna zawierać umowa o przyłączenie do sieci gazowej ?

- termin realizacji przyłączenia,
- wysokość opłaty za przyłączenie,
- miejsce rozgraniczenia własności sieci przedsiębiorstwa energetycznego i instalacji podmiotu przyłączanego,
- zakres robót niezbędnych przy realizacji przyłączenia,
- wymagania dotyczące lokalizacji układu pomiarowego i jego parametrów,
- harmonogram przyłączenia,
- warunki udostępnienia przedsiębiorstwu energetyczne- mu nieruchomości należącej do podmiotu przyłączane- go w celu budowy lub rozbudowy sieci niezbędnej do realizacji przyłączenia
- przewidywany termin zawarcia umowy, na podstawie której nastąpi dostarczanie paliw gazowych, - ilości paliw gazowych przewidzianych do odbioru
- moc przyłączeniową
- odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy, a w szczególności za opóźnienie terminu realizacji prac w stosunku do ustalonego w umowie
- okres obowiązywania umowy i warunki jej rozwiązania.









Komentarz

Wojciech Nalewajko, Dyrektor ds. Finansów i Rozwoju SIME Polska, firmy zajmującej się dystrybucją i sprzedażą gazu ziemnego

Jakie mogą być przyczyny odmowy przyłączenia do sieci?
Jeżeli obiekt klienta znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie sieci gazowej, wówczas przyłączanie klienta jest procesem dość prostym. Pierwszym krokiem jest złożenie przez klienta wniosku o określenie warunków przyłączenia. Następnie dystrybutor określa warunki techniczne przyłączenia. Kolejnym krokiem jest zawarcie umowy o przyłączenie do sieci gazowej, a następnie, zgodnie z określonymi w umowie terminami, następuje etap projektowania oraz budowania przyłącza gazowego przez dystrybutora. W tym czasie klient wykonuje swoją instalację wewnętrzną.
Sytuacja jest bardziej skomplikowana w sytuacji, gdy obiekt klienta położony jest w dość znacznej odległości od sieci gazowej dystrybutora i realizacja takiego przyłączenia związana jest z dużymi nakładami finansowymi. Wówczas, po złożeniu przez klienta wniosku o określenie warunków przyłączenia, dystrybutor dokonuje analizy technicznej i ekonomicznej całego przedsięwzięcia, co pozwala ocenić czy przyłączenie do sieci dystrybucyjnej jest technicznie możliwe i ekonomicznie uzasadnione.
Brak technicznych warunków przyłączenia do sieci dystrybucyjnej zachodzi w szczególności wówczas, gdy przyłączenie może spowodować obniżenie niezawodności działania systemu dystrybucyjnego, obniżenie jakości paliwa gazowego w systemie może uniemożliwić wywiązanie się OSD z innych nałożonych na niego obowiązków, w zakresie ochrony interesów Odbiorców i ochrony środowiska.
Natomiast z brakiem ekonomicznych warunków przyłączenia do sieci dystrybucyjnej mamy do czynienia wówczas, gdy przyłączenie może spowodować niekorzystną zmianę cen i stawek opłat za świadczenie usług dystrybucji dla innych podmiotów przyłączonych do sieci.
Każdy przyłączony klient to okazja do zwiększenia ilości dystrybuowanego naszymi sieciami gazu ziemnego co z kolei przekłada się na obniżkę opłat za usługi dystrybucyjne dla obecnych klientów. Obniżka jest jednak możliwa tylko w przypadku gdy koszt wykonania przyłącza nie jest większy niż przyszłe korzyści ekonomiczne. W przypadku szczególnie niekorzystnym mogłoby wręcz dojść do zwiększenia w kolejnej taryfie stawek opłat dystrybucyjnych. Zarządzanie procesem przyłączania nowych klientów do sieci wymaga zatem od nas odpowiedzialności szczególnie względem obecnych klientów.

Źródło: UKE, PGNiG, własne