Projekty ustaw dot. reformy oświaty budzą zastrzeżenia Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”, chodzi przede wszystkim o kwestie zabezpieczenia miejsc pracy nauczycieli i pracowników oświaty z wygaszanych gimnazjów

W połowie września do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych Ministerstwo Edukacji Narodowej skierowało dwa projekty - ustawy Prawo Oświatowe i ustawy Przepisy wprowadzające Prawo Oświatowe. MEN chce, by od 1 września 2017 r. w systemie były 8-letnie szkoły podstawowe, 4-letnie licea ogólnokształcące, 5-letnie technika i dwustopniowe szkoły branżowe; gimnazja byłyby wygaszane przez brak naboru do klas pierwszych. Projekty te były głównym punktem obrad Rady KSOiW.

"Do przedłożonych projektów ustaw Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania zgłosiła zasadnicze zastrzeżenia dotyczące zabezpieczeń osłonowych dla zagrożonych zwolnieniami pracowników oświaty oraz w zakresie kosztów wprowadzanej reformy, w tym wydatków związanych ze zwolnieniami" - napisał rzecznik prasowy oświatowej "S" Wojciech Jaranowski w komunikacie po posiedzeniu Rady Krajowej Sekcji, przesłanym w PAP w czwartek .

Dlatego oświatowa "S" domaga się od rządu pakietu osłonowego dla nauczycieli i pracowników oświaty. Chodzi o przywrócenie art. 88 ustawy Karta Nauczyciela dającego prawo do przechodzenia na wcześniejszą emeryturę wszystkim nauczycielom ze wszystkich typów szkół i placówek oświatowych. Związkowcy domagają się też wprowadzenia standardu dot. maksymalnej liczby uczniów w klasie (przy jednoczesnym określeniu warunków do podziału na grupy), rocznego płatnego urlopu szkoleniowego dla nauczycieli chcących uzyskać dodatkowe kwalifikacje oraz wprowadzenia programu dobrowolnych odejść z zawodu za odpowiednią rekompensatą finansową. Opowiadają się również za wydłużeniem stanu nieczynnego dla nauczycieli, do 12 miesięcy.

Oświatowa "S" proponuje także wpisanie do projektu ustawy Przepisy wprowadzające Prawo Oświatowe zapisu, zgodnie z którym samorząd będzie miał obowiązek przekształcić wygaszane gimnazjum w inny typ szkoły (szkoła podstawowa, liceum lub technikum) lub włączyć gimnazjum do szkoły podstawowej.

Ponadto "chce wprowadzenia przejrzystych zasad finansowania szkół i placówek oświatowych wszystkich typów, zwiększenia kompetencji kuratorów oświaty w zakresie zatwierdzania arkuszy organizacyjnych szkół i konkursów na dyrektorów placówek oświatowych". Przypomina swoje wcześniejsze postulaty. Chodzi m.in. o podwyżkę wynagrodzeń w oświacie o 20 proc., objęcie asystentów nauczyciela przepisami ustawy Karta Nauczyciela, finansowanie z budżetu państwa zajęć pozalekcyjnych w szkołach i placówkach oświatowych, ujednolicenie pensum godzin dla nauczycieli specjalistów (m.in. psychologów, pedagogów, logopedów, doradców zawodowych, metodyków, nauczycieli wspomagających).