Gala z udziałem przedsiębiorców, bankowców i ekspertów ekonomicznych zakończyła wielomiesięczny cykl publikacji – pod hasłem „Bohaterowie MSP” – prezentujących jedne z najciekawszych w kraju firmy z sektora MSP
Andrzej Kulik z Krajowego Rejestru Długów podczas prezentacji mówił o zatorach płatniczych i trudnej sytuacji firm wierzycieli / DGP
Polska gospodarka to nie tylko wielkie korporacje z dużych miast, ale niemal 1,7 mln małych i średnich firm rozsianych po całym kraju. Są w każdej gminie i powiecie. Wiele z nich znacznie wybija się ponad przeciętność – imponując osiągnięciami finansowymi, oryginalnym produktem lub usługą. Niebanalne są też biznesowe biografie wielu małych i średnich przedsiębiorców.
6 grudnia 2012 roku redakcja Dziennika Gazety Prawnej i jej partner PKO Bank Polski zakończyły 9-miesięczny cykl publikacji pod hasłem „Bohaterowie MSP”. Jego celem była prezentacja na naszych amach sylwetek 32 przedsiębiorców i ich firm.
Nasi czytelnicy mieli możliwość zapoznania się z biznesowymi historiami przedsiębiorców z rozmaitych branż i regionów kraju. Gros z nich to właściciele małych, niejednokrotnie jednoosobowych firm, którzy wyróżniają się w środowisku, w którym działają.
Wśród wybranych przez redakcję i opisanych przez nas od kwietnia do listopada br. przedsiębiorców znaleźli się ci, którzy spełnili co najmniej jedno z czterech poniższych kryteriów: wdrożyli i zrealizowali oryginalny pomysł biznesowy w zakresie produkcji lub usług, mieli dodatni wynik finansowy za 2011 r. oraz stali się znaczącymi lokalnymi pracodawcami, są aktywni społecznie, działając m.in. w samorządach terytorialnych i gospodarczych.

Bohaterowie wchodzą na scenę

Bohaterowie MSP zaproszeni zostali przez redakcję do warszawskiego hotelu Holiday Inn, gdzie zostali serdecznie powitani przez wydawcę Dziennika Gazety Prawnej Marcina Piaseckiego i Szymona Wałacha, dyrektora Pionu Bankowości Detalicznej PKO Banku Polskiego. Spotkanie w gronie bohaterów i zaproszonych gości rozpoczęły dwa panele dyskusyjne oraz dwie prezentacje tematyczne.
Tematem pierwszego panelu były sposoby zabezpieczenia się małych i średnich firm przed skutkami wolniejszego wzrostu gospodarczego w ciągu najbliższych lat. Uczestnicy panelu – Szymon Wałach z PKO Bank Polski, Przemysław Ruchlicki, ekspert Krajowej Izby Gospodarczej oraz Jerzy Martini z Rady Podatkowej PKPP Lewiatan poruszyli m.in. problem podtrzymania sprzedaży przez firmę w czasie, kiedy siła nabywcza polskich gospodarstw domowych i popyt słabną. Gorącą dyskusję wzbudził temat ograniczania kosztów i szukania rezerw w firmie, czy ma się to odbywać wyłącznie kosztem załogi. Padły też pytania: jak dostosować profil produkcji do zmieniających się warunków rynkowych, a może konsekwentnie trzymać się dotychczasowej specjalizacji. Poza tym paneliści dyskutowali o źródłach pozyskiwania środków w przypadku, gdy firma przejściowo utraci płynność finansową.
Następnie Agnieszka Wardak, dyrektor Departamentu Małych Średnich Przedsiębiorstw PKO Bank Polski przedstawiła PKO Bank Polski jako bank przyjazny przedsiębiorcom.
Spośród 1,7 mln firm MSP 18 proc. to klienci banku. To im, w zależności od etapu rozwoju, PKO Bank Polski proponuje jeden z pięciu pakietów biznesowych. W każdym z nich standardem jest rachunek bieżący, karty debetowe czy internetowe przelewy. W najbogatszym pakiecie Biznes Sukces klienci otrzymują też dwa rachunki pomocnicze, trzy karty debetowe, ubezpieczenie SuperAssistance oraz konto osobiste Aurum.
Do dyspozycji MSP są w banku specjalne kredyty obrotowe, pożyczka hipoteczna, kredyt inwestycyjny oraz limit kredytowy wielocelowy. W ofercie kredytowej banku dl aMSP jest „szybka ścieżka do 1 mln zł”, która wymaga jedynie uproszczonej dokumentacji kredytowej bez prognoz finansowych, a decyzja kredytowa jest podejmowana nawet w 24 godziny.
Agnieszka Wardak przedstawiła też ofertę banku w zakresie bankowości elektroniczej: iPKO i iPKO biznes, dotyczące obsługi przez internet oraz najbliższych planów PKO Banku Polskiego, wdrożenia nowoczesnych płatności mobilnych mPOS przy użyciu aplikacji na telefonie komórkowym.

Recepta na przetrwanie

Zdaniem Agnieszki Wardak z PKO Banku Polskiego mimo słabszej koniunktury jest duża grupa firm, które wciąż poszukują środków tak obrotowych, jak i na inwestycje. Oceniając obecną koniunkturę wśród sektora MSP Agnieszka Wardak podkreśla, że firmy, które działają na rynkach lokalnych i dysponują stałymi lokalnymi odbiorcami, radzą sobie wyjątkowo dobrze. – Kłopoty dosięgają głównie firmy ściśle związane jako podwykonawcy z dużymi podmiotami, takimi jak deweloperzy czy budowniczowie infrastruktury drogowej – zauważa Wardak. Zdaniem przedstawicielki PKO Banku Polskiego małe firmy w takich przypadkach często znajdują się na samym końcu listy wierzycieli stąd najszybciej wpadają w pułapkę zatorów płatniczych. Jedną z najważniejszych przewag konkurencyjnych MSP wobec innych podmiotów jest – w ocenie dyrektor Agnieszki Wardak – renoma firmy, zbudowana na jakości. – Jeśli taka firma odpuści sobie utrzymywanie wysokiej jakości, to może na zawsze utracić swoją pozycję i klientów – tłumaczy.
– W okresie słabszej koniunktury dla małych firm kluczowe są trzy rzeczy. Po pierwsze, utrzymanie płynności finansowej, m.in. dzięki zabezpieczeniu w postaci otwartych linii kredytowych (np. kredyt w rachunku bieżącym). Po drugie, podtrzymywać konieczny proces wymiany środków trwałych, które w sposób naturalny zużywają się. I po trzecie, duże inwestycje planować z rozsądkiem i nie bać się korzystania z pomocy bankowych doradców, którzy podpowiedzą, jak finansować zadania zapisane w biznesplanie – wylicza Agnieszka Wardak.

Jak radzić sobie z zatorami płatniczymi?

Podczas warszawskiego spotkania Bohaterów MSP Andrzej Kulik, pełnomocnik zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej SA zaprezentował sytuację na rynku w zakresie płynności finansowej polskich firm. W swojej prezentacji pt. „Informacja kluczem do bezpieczeństwa” prelegent przedstawił dane, z których wynika, że w polskich firmach odsetek nieuregulowanych należności sięga 27,7 proc., a średni okres przeterminowanych płatności to 3 miesiące i 24 dni. – Dla 68,4 proc. polskich firm niespłacone należności, które posiadają w swoim portfelu, stanowią barierę dla prowadzenia działalności gospodarczej – zwraca uwagę Andrzej Kulik. – Bardzo ważne jest sprawdzanie wiarygodności płatniczej kontrahenta przed zawarciem z nim umowy – dodaje.
Według mówcy ryzyko braku zapłaty, z która spotyka się coraz większa grupa firm, zależy od trzech podstawowych czynników: wiarygodności i wypłacalności kontrahenta, koniunktury na rynku i sytuacji w branży oraz od sposobu zarządzania finansami przez klienta.
Podczas drugiego panelu dyskusyjnego w Hotelu Holiday Inn poświęconego zagadnieniu radzenia sobie z zatorami płatniczymi i niesolidnymi kontrahentami głos zabierali Marcin Piasecki, Jerzy Martini oraz Przemysław Rychlicki, Andrzej Kulik i Mieczysław Groszek, wiceprezes Związku Banków Polskich (ZBP). Paneliści stawiali pytania: dlaczego kontrahenci nie chcą płacić faktur, co z takim płatnikami robić, jak bank może pomóc w takich sytuacja?
Mimo gorącej dyskusji i sporów, kto jest winien, co do wniosków zgodzili się wszyscy – zatory płatnicze to przede wszystkim efekt pogarszającej się koniunktury, silniejsze podmioty – zleceniodawcy wykorzystują swoją pozycje wobec firm MSP by zwlekać z płatnościami lub ich unikać. Poza tym winna jest nieskuteczna egzekucja wyroków sądowych, brak powszechnej instytucji arbitrażu i etyki biznesowej wśród wielu przedsiębiorców.
Spotkanie Bohaterów MSP zakończyło wręczeniem wszystkim 32 przedsiębiorcom dyplomów – wyróżnień. Laureatom dyplomy wręczał dyrektor Szymon Wałach. Każdemu z Bohaterów pogratulował wyróżnienia i życzył dalszych sukcesów w biznesie.
Warszawskie spotkanie zamykające cykl publikacji Bohaterowie MSP zakończył uroczysty bankiet dla wyróżnionych przedsiębiorców, panelistów i blisko setki zaproszonych gości.
Wyróżnieni w cyklu „Bohaterowie MSP”
Beata Bieńko, Czyścioszek, Agencja Usług Porządkowych
Grzegorz Gajewski, Speed Pizza
Agata Hagno, DPM Sp. z. o. o
Jerzy Jaworski, Zakład Włókienniczy Biawena
Janusz Kasztelewicz, Gospodarstwo Pasieczne „Sądecki Bartnik”
Hanna Kazula, Lady Fitness Club
Janusz Komorniczak, My Tummy
Cezary Koseski, Markos Sp. z. o. o
Piotr Krężel, Cineo Produkcja Filmowa
Andrzej Kuczara, Kuczara manekiny Sp. z o. o
Franciszek Mazur, SAMET Sp. z o. o
Bernardyn Marciniak, Markos Sp. z. o. o
Aneta Młyńska – Olesak Hotel Atena
Wojciech Niedzielski, Riwbud
Edward Przywała, Zakład kamieniarski „Przywała”
Maciej Pulwicki, POLANIK Sp. z o. o.
Marek Rojek, ŚPPU Primex
Czesław Rzeżnik, Pracownia Kuśnierska
Leszek Solewski , SolARM
Jacek Stadnicki, Wystrój Wnętrz, Schody, Stolarstwo Ogólne
Andrzej Stanclik, Andrzej Stanclik Pracownia Złotnicza
Paweł Surażyński, Suraż – Pol
Dariusz Szczepanik, Zakład Dziewiarski Stella
Dariusz Torebko, Alpinur Prace Podwodne i Hydrotechniczne Sp. z o.o.
Barbara Walaszek, Mardom Sp. z o.o.
Jan Walaszek, Mardom Sp. z o.o.
Ewa Wiertelak, Medora Sp. z o.o.
Janusz Wiśniewski, Pracownie Krawiecki Kat. „S” Janusz Wiśniewski
Maciej Zieliński, Zieliński catering Group
Lutz Zimmermann, Zakład Piekarniczo-Cukierniczy L.B Zimmermann
Lech Zwolan, LECH Garmażeria Staropolska
Agnieszka Wardak z PKO Banku Polskiego przedstawiła ofertę banku dla sektora MSP / DGP
Podczas gali uczestnicy mieli okazję przysłuchiwać się dyskusji w czasie dwóch paneli tematycznych. Jeden z nich dotyczył sposobów radzenia sobie przez mały biznes ze spowolnieniem gospodarczym. Udział w nim wzięli (na zdjęciu od lewej): Marcin Piasecki, Szymon Wałach, Przemysław Ruchlicki oraz Jerzy Martini. / DGP
Marcin Piasecki, wydawca Dziennika Gazety Prawnej, wita gości przybyłych na Galę Bohaterów MSP. Gala była okazją do spotkania środowiska przedsiębiorców, bankowców i ekspertów. / DGP