Rok akademicki rozpoczynający się w październiku 2023 zdominowany został przez kierunki medyczne. Nie tylko jest coraz więcej chętnych na studia medyczne, ale i coraz więcej uczelni. W tym roku także politechniki otworzyły kierunki medyczne. Czy przyszli lekarze uczą się tego, czego naprawdę potrzeba?

– Eksperci od medycyny zwracają uwagę na niedoceniane do tej pory aspekty komunikacyjne, które dobrze, że dziś wyrównujemy w programach medycznych. Dodałbym jeszcze do tego zarządzanie finansami i prowadzenie biznesu, w końcu wielu lekarzy i stomatologów po studiach otwiera własne gabinety lekarskie – zwraca uwagę Jakub Czarzasty, CEO LM PAY, która to firma współpracuje z ponad 12 tys. gabinetów i klinik stomatologicznych oraz medycyny estetycznej właśnie w zakresie wsparcia w oferowaniu rozwiązań płatniczych wspierających rozwój biznesu.

Od tego roku przyszłych lekarzy i stomatologów kształcić będzie nie tylko około 30 uczelni medycznych podlegających ministrowi zdrowia, ale i niemal drugie tyle uczelni zawodowych, prywatnych czy politechnik. Zainteresowanie studiami jest tak duże, że niemal na każdej uczelni – także tych nowo powstałych – jest po kilkunastu kandydatów na miejsce. Eksperci podkreślają, że w Polsce brakuje 50 tys. lekarzy i kształcenie nowych jest jednym z najlepszych sposobów na uzupełnienie braków.

Poza nowymi wydziałami i uczelniami z ofertą dla przyszłych lekarzy zmienia się w tym roku także sposób ich kształcenia. Nowe wytyczne ministerialne dotyczące właśnie kształcenia lekarzy, stomatologów, farmaceutów, diagnostów czy fizjoterapeutów stawiają większy nacisk na elementy praktyczne.

– Świetnie, że zwracamy coraz większą wagę na to, co także na świecie jest kluczowe: czyli na zwiększanie kompetencji komunikacyjnych, nabieranie umiejętności profesjonalnego komunikowania się z pacjentem oraz w zespole medycznym. Mam nadzieję, że to przełoży się także na zwracanie uwagi na potrzeby pacjenta i rozmowę o możliwych planach leczenia uwzględniających finanse. Bo właśnie ten element – może pozornie mało znaczący – zaczyna odgrywać kluczową rolę późniejszej karierze lekarzy, kiedy na przykład zaczynają otwierać własne kliniki – zwraca uwagę Jakub Czarzasty.

– Czy lekarze są do tego przygotowani kompetencyjnie? Czy zawsze zdają sobie sprawę, że klinika opierać będzie się nie tylko na tym, jak się leczy i jakich lekarzy, pielęgniarki czy asystentki zaprasza do współpracy, ale także na tym, jak prowadzi się klinikę jako firmę? W pracy z klinikami w całym kraju, zwłaszcza w przypadku stomatologii, ale nie tylko, obserwuję od kilku lat, jak bardzo ten rodzaj umiejętności i zwiększania kompetencji okazuje się niezbędny do osiągnięcia sukcesu – podkreśla Czarzasty.

Z danych LM PAY S.A. – lidera na rynku finansowania usług zdrowotnych – wynika, że kliniki oferujące pacjentom różne formy płatności, w tym także płatności odroczone czy w systemach ratalnych, zwiększają znacząco swoje przychody. Co ważne, to płatności oferowane w klinikach, na miejscu w bardzo wygodnej dla pacjenta formule.

– Świadomość zwiększania skali biznesu, ale i lepszej obsługi pacjentów, odpowiadając na ich potrzeby także w zakresie wygody obsługi, to dziś jeden z kluczowych elementów wpływających na rozwój, ale i na ocenę jakości usług – twierdzi Czarzasty.

Trend BNPL (Buy Now, Pay Later) zadomowił się na dobre w e-commerce. Jak wynika z badania „Koszyk Roku 2022”, w wyniku wprowadzenia płatności odroczonych do oferty 79% sklepów internetowych odnotowało wzrost wartości koszyka, 75% – zyskało nowych klientów, 50% sklepów zwiększyło przychody.

– W przypadku medycyny nie mówimy o sprzedawaniu usług, nie chodzi jedynie o zwiększanie przychodów, ale o zwiększanie komfortu pacjentów i jakości ich obsługi także poprzez oferowanie płatności odroczonych. To ogromny i rosnący trend, który zyskał już swoją nazwę: Care Now, Pay Later (zaopiekuj się teraz, zapłać później). I o tych trendach, jakości obsługi i elementach prowadzenia biznesu przyszli lekarze mogliby się uczyć już na etapie studiów, a nie dopiero na własnych błędach – podsumowuje Czarzasty.
Kontakt dla mediów:

Karolina Błaszczyk