ikona lupy />
Krystyna Barbara Kozłowska rzecznik praw pacjenta / Media
W każdym z opisanych przypadków pracownicy służby zdrowia zachowali się wobec pacjentów co najmniej niedelikatnie, a w zasadzie po prostu niegrzecznie. Fakt, że wszystkie te zachowania dotyczyły ludzi w zaawansowanym wieku, potęguje wrażenie, że starsza osoba w starciu ze służbą zdrowia cały czas znajduje się na gorszej pozycji, a prawa pacjenta przestrzegane bywają niezbyt rygorystycznie.
Tymczasem każdy pacjent, starszy czy młodszy, ma prawo do poszanowania godności i intymności podczas kontaktów ze służbą zdrowia. W trakcie udzielania pomocy medycznej, czy to w szpitalu, czy w przychodni, powinny być obecne tylko te osoby, których uczestnictwo jest niezbędne dla zabiegu. Obecność innych – również studentów – wymaga zgody pacjenta, który może jej nie wyrazić. Przy tej okazji warto wspomnieć, że każdy pacjent ma prawo przygotować się do badania lub zabiegu w osłoniętym miejscu, a jeśli leży na wieloosobowej sali – za parawanem lub zasłonką. Ani lekarz, ani pielęgniarka nie powinni informować pacjenta lub omawiać jego choroby ani zadawać osobistych pytań w obecności innych pacjentów, także leżących w tej samej sali czy czekających w tej samej kolejce. Jednocześnie każdy, kto korzysta z pomocy służby zdrowia, ma prawo wymagać, by podczas konsultacji lub zabiegów była obecna bliska mu osoba, a lekarz nie ma prawa na to się nie zgodzić (chyba że istnieje zagrożenie epidemiologiczne).
Jednym z częściej naruszanych przez pracowników służby zdrowia przywilejów jest prawo do wyczerpującej i zrozumiałej informacji o stanie zdrowia pacjenta. Lekarz za każdym razem powinien dokładnie i stosownie do możliwości zrozumienia z drugiej strony wyjaśnić, na czym będą polegały zabiegi i badania, czemu służą, jakie są ich wyniki i co oznaczają oraz w jakim celu lekarz zastosował określony lek, jakie jest jego spodziewane działanie i jakie będą skutki uboczne. Podobne oczekiwania można mieć wobec pielęgniarki i rehabilitanta: oni także powinni informować pacjentów o spodziewanym działaniu i skutkach prowadzonych przez nich czynności. Z drugiej jednak strony, każdy, kto nie chce być informowany o stanie własnego zdrowia – ma prawo zastrzec i taką opcję. Każdy pacjent ma prawo zdecydować, czy, komu i ewentualnie jakie informacje o jego zdrowiu pracownicy służby zdrowia mogą przekazywać rodzinie czy przyjaciołom. Można również nie upoważnić do odbierania takich informacji nikogo.
Podstawa prawna
Art. 6–38 ustawy z 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 159).
PORADA EKSPERTA
Nie można podzielić praw pacjenta na mniej lub bardziej ważne dla osób starszych, ponieważ każde z nich porusza inną równie istotną kwestię. Niemniej jednak szczególną uwagę należy zwrócić na prawo pacjenta do informacji o jego stanie zdrowia. W mojej pracy często spotykam się z sytuacją, gdzie wielu starszych pacjentów wskazuje na lakoniczność przekazywanych im przez lekarza informacji lub na przekazywanie informacji w sposób dla nich niezrozumiały. Wówczas pacjenci są pozbawieni obszerniejszej wiedzy o chorobie, np. konieczności zmiany stylu życia, zastosowaniu odpowiedniej diety czy wykonaniu podstawowych badań diagnostycznych. Zaznaczę, że lekarz podczas rozmowy z pacjentem powinien w sposób przystępny wyjaśnić wszelkie jego wątpliwości, niezależnie od tego, w jakim jest wieku.
Ponadto każdy pacjent, bez względu na wiek, ma przede wszystkim prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej, a w sytuacji ograniczonej możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń zdrowotnych do przejrzystej, obiektywnej i opartej na kryteriach medycznych procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń. Dodatkowo każdy lekarz ma obowiązek udzielać pomocy lekarskiej w każdym przypadku, gdy zwłoka w jej udzieleniu mogłaby spowodować niebezpieczeństwo utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia, oraz w innych przypadkach niecierpiących zwłoki.
Przypomnę, że pacjenci, którzy uważają, że ich prawa zostały naruszone, powinni skontaktować się z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta. Najszybszą formą kontaktu jest telefon na numer bezpłatnej ogólnopolskiej infolinii 800 190 590 czynnej od poniedziałku do piątku w godz. 9–21. Dyżurujący specjaliści z zakresu ochrony zdrowia na bieżąco udzielą informacji, jak w danej sytuacji pacjenci powinni postąpić, oraz wskażą przysługujące im środki prawne. Wszystkie niezbędne informacje dotyczące kontaktu z biurem znajdują się także na stronie internetowej (www. bpp.gov.pl) w zakładce „Kontakt”.