Na pytania związane z zagadnieniami IT w medycynie odpowiada Maciej Kacprzak, Relationship Manager Lenovo

Stan informatyzacji szpitali jest kiepski. Co się zmieni w związku z obowiązkową informatyzacją placówek medycznych?
Każdy z nas był albo odwiedzał kogoś w szpitalu i wie, jak taka placówka funkcjonuje. Każdy również słyszał o tak zwany „obchodzie”, w czasie którego lekarz zbiera informacje o każdym chorym. Tych informacji najczęściej udzielają pielęgniarki, które mają większą wiedzę o pacjencie, ponieważ przebywają z nim na co dzień. Lekarz natomiast ma dziesiątki jeśli nie setki pacjentów i brak czasu na kompletowanie informacji. Jedyne co widzi to wisząca przy łóżku kartka z wynikami badań. I to właśnie ta karta jest elementem, który w pierwszej kolejności zostanie objęty informatyzacją.

Jak wielkim udogodnieniem byłoby, gdyby lekarz w czasie obchodu miał w ręku tablet z pełną informacją o pacjencie (historia choroby, zdjęcia medyczne, zażywane leki, etc.). Najwyższy czas, aby medycyna połączyła się ze światem IT. I tu jest droga dla wszystkich podmiotów, które oferują nie tylko sprzęt, ale również szkolenia, integrację systemów, czy udostępnianie danych. To właśnie oni będą mieć swój udział w unowocześnieniu polskich placówek medycznych i tym samym zarobią na dopasowaniu potrzeb oferenta (szpital) do potrzeb petenta (pacjent).

Jakie usługi będzie mógł świadczyć szpital pacjentom?
Jak już wspomniałem usługi są praktycznie nieograniczone w swoim zakresie jak i czasie. Świat IT rozwija się każdego dnia i urządzenia stają się coraz bardziej mobilne jak i powszechne w profesjonalnym zastosowaniu. Ale hardware to tylko mały procent w świadczeniu usług. Kolejnym ogniwem jest integracja. Ktoś musi przelać archiwalne dane, które w dużej mierze istnieją na papierze i są zupełnie nieosiągalne w krótkim czasie (dotarcie do archiwum, odnalezienie danych, itp.). Są systemy, które już w niektórych placówkach działają i nie wyobrażam sobie, aby nie był to system zintegrowany bądź taki, który w łatwy sposób pozwoli na podążanie informacji za pacjentem niezależnie od placówki do której się zgłosi. Następna usługa to szkolenia personelu, które pozwolą na płynne i pełne wykorzystywanie posiadanych rozwiązań, a te z pewnością będą się zmieniały w czasie, co wiąże się z poszerzaniem wiedzy i doskonaleniem wiedzy personelu.

Taka duża zmiana będzie wymagała szkoleń dla pracowników służby zdrowia. Kto je będzie przeprowadzał?
O ten element biznesu zadbają firmy integratorów lub resellerów, które dopasują cykl i poziom szkoleń znając oferowany sprzęt i zakres usług, do jakiego mają być wykorzystywane. To musi być ktoś, kto doskonale zna środowisko i funkcjonowanie poszczególnych pionów w danej placówce i przedstawi najlepszy plan szkoleń wprowadzający krok po kroku wszystkich pracowników w świat informacji dostępnych na życzenie.

Na zakup jakiego sprzętu muszą być przygotowane szpitale, aby móc spełnić warunki wynikające z ustawy, która wejdzie w życie 1 sierpnia 2017 roku?
Każde ogniwo w szpitalu musi mieć rozwiązanie i dostęp do informacji, dopasowane do swoich potrzeb. Gabinety będą potrzebowały urządzeń, na których lekarze będą mogli wyświetlać zdjęcia, wpisać informacje dotyczące przebiegu wizyty i zalecenia. Czyli mówimy o typowym sprzęcie stacjonarnym. Z drugiej strony ten sam lekarz, który przyjmował w gabinecie, pracuje również na oddziale. Dlatego powinien dysponować także urządzeniem mobilnym, pozwalającym mu na wgląd do tych samych informacji na urządzeniu przenośnym (np. tablet).
I tu według mnie rysują się trzy scenariusze:
1) Sprzęt dedykowany dla placówek medycznych, spełniający bardzo rygorystyczne normy, co będzie się wiązało z wysokimi kosztami, a co za tym idzie z ograniczoną liczbą oferentów.
2) Sprzęt spełniający normy, dopasowany do wymagań szpitali (np. tablet z dedykowanymi opcjami, jak obwoluta chroniąca od upadków i zalań, etc.). Tu koszty będą niższe, co nie znaczy, że jakość będzie gorsza.
3) Połączenie dwóch wspomnianych scenariuszy - sprzęt będzie bardzo dobrze dopasowany na poziomie zapotrzebowania. Tam, gdzie niezbędne będzie użycie wyrafinowanych urządzeń, takie zostaną zakupione, a tam, gdzie normy i wymagania są niższe, zostanie dobrany sprzęt, także spełniający wymagania, ale nie generujący dużych wydatków.




Jak oferta Państwa firmy odpowiada na potrzeby placówek medycznych?
Na pewno posiadamy urządzenia do każdego zastosowania w warunkach szpitalnych - zarówno komputery stacjonarne, monitory, notebooki, jak i tablety z funkcjonalnością norm ochronnych (na upadki, zalania, etc.) oraz serwery i macierze pozwalające na gromadzenie i udostępnianie danych. Już dziś można spotkać w prywatnych placówkach lekarzy, czy osoby z administracji placówek medycznych, korzystające z naszego sprzętu, które chwalą sobie jakość i funkcjonalność takiego rozwiązania. Biznesowa linia produktów Lenovo Think jest opracowana tak, by spełniała wszelkie normy pozwalające korzystać z nich w warunkach biznesowych, medycznych czy edukacyjnych, a nie tylko w biurach. Właśnie z tego powodu, nasze produkty posiadają wzmocnione obudowy i zawiasy, dodatkowe akcesoria wzmacniające produkty czy monitory dedykowane do specjalnych funkcjonalności.