Właściciele hurtowni farmaceutycznych będą mogli wprowadzać do obrotu środki odurzające, o ile zdobędą od głównego inspektora farmaceutycznego odpowiednie zezwolenie.
Wynika to z projektu rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i trybu wydawania oraz cofania zezwolenia na obrót hurtowy środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi. Zgodnie z propozycjami Ministerstwa Zdrowia, autora projektu, przedsiębiorca dostanie zezwolenie na nabywanie i sprzedawanie substancji, które mają być wykorzystane jako lekarstwa dla ludzi lub dla zwierząt.
Właściciel hurtowni farmaceutycznej, który zechce otrzymać takie zezwolenie, będzie musiał wcześniej złożyć wniosek . Wskaże w nim między innymi adres przedsiębiorstwa oraz magazynu, gdzie będą składowane specyfiki. Co więcej, przedsiębiorca będzie musiał podąć imię i nazwisko, wykształcenie oraz staż pracy osoby, która zajmie się kontrolą i zabezpieczaniem zgromadzonych środków.
Właściciel hurtowni, który otrzyma już zezwolenie, będzie musiał wypełnić wiele obowiązków. Po pierwsze będzie zobowiązany do tego, by posiadane środki odurzające lub substancje psychotropowe przechowywać w zabezpieczonym magazynie. Środki, które przedsiębiorca nabędzie lub wprowadzi do obrotu, będą musiały zostać wpisane do ewidencji. Taką dokumentację ma prowadzić osoba, która jest farmaceutą i ma co najmniej dwuletni staż pracy. Ewidencja może być prowadzona w formie elektronicznej.
Zgodnie z projektem wszelkie zmiany dotyczące posiadanych specyfików powinny być zapisywane również w książce kontroli. Na ponumerowanych stronach tej książki powinny się znaleźć adnotacje dotyczące ilości zakupionych lub wydanych środków.
Zaraz po założeniu książka powinna zostać przedstawiona wojewódzkiemu inspektorowi farmaceutycznemu do zatwierdzenia. W razie dopatrzenia się nieprawidłowości w prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności wojewódzki inspektor farmaceutyczny może skierować wniosek do GIF o cofnięcie mu zezwolenia.
Według projektu rozporządzenie wejdzie w życie 9 grudnia 2011 roku.
Wszelkie zmiany dotyczące posiadanych specyfików powinny być zapisywane w książce kontroli. Na ponumerowanych stronach tej książki powinny się znaleźć adnotacje dotyczące ilości zakupionych lub wydanych środków
Etap legislacyjny: Projekt trafił do uzgodnień zewnętrznych