statystyki

Odszkodowania za błędy medyczne: Walka ze szpitalem przestaje być walką z wiatrakami

autor: Klara Klinger, Patrycja Otto06.11.2018, 07:43; Aktualizacja: 06.11.2018, 07:46
Z każdym rokiem zwiększają się zasądzane kwoty.

Z każdym rokiem zwiększają się zasądzane kwoty.źródło: ShutterStock

15 tys. zł dostała 16-latka, której lekarz odmówił badania ginekologicznego bez obecności ojca. 75 tys. zł wypłacono za pozostawienie chusty w brzuchu chorego w czasie operacji, a kilkaset tysięcy złotych za błąd przy porodzie.

Przybywa pacjentów, którzy walczą o prawo do odszkodowania za błędy medyczne. Rośnie też kwota rekompensat, które otrzy mują. W 2017 r. za szkody wyrządzone przez służbę zdrowia sądy przyznały ponad 13 mln zł, rok wcześniej niecałe 8 mln zł.

Zmiany potwierdzają statystyki: w I półroczu br. do sądów rejonowych i okręgowych wpłynęło 441 spraw o odszkodowania za szkody wyrządzone przez służbę zdrowia. W 117 przypadkach uwzględniono wnioski pacjentów w całości lub części. Dla porównania w całym 2017 r. liczba spraw sięgnęła 840. W 216 z nich zasądzono odszkodowania – wynika z danych Ministerstwa Sprawiedliwości. Jeśli chodzi o prawomocne orzeczenia dotyczące odszkodowań za szkody wyrządzone przez służbę zdrowia w sądach rejonowych oraz okręgowych, to w 2017 r. przyznano je sześciu osobom. W pierwszym półroczu tego roku – już 11.

Zdaniem prawników liczba spraw trafiających do sądów byłaby jeszcze wyższa, gdyby nie wysokie koszty, które się z nimi wiążą. Chory nigdy nie ma gwarancji, że wygra. A w razie przegranej musi ponieść wszelkie wydatki z tym związane. Dlatego rzecznik praw pacjenta zaapelował w tym roku do sądów, by nie obciążały pacjentów w razie przegranej, zwłaszcza że mają do tego prawo w szczególnych sytuacjach. – Przykładem są sprawy o uszkodzenia okołoporodowe, gdzie rodzice mają wątpliwości do przebiegu porodu. Jako ustawowi opiekunowie mają obowiązek ubiegać się o odszkodowanie dla swojego dziecka. Wystarczy jednak, że opinia biegłego będzie odmienna i sprawa może zostać przegrana – komentuje Jolanta Budzowska, radca prawny, wspólnik w kancelarii Budzowska, Fiutowski i Partnerzy. I dodaje, że opinie biegłych to obecnie jedna z największych bolączek w rozstrzyganiu tego rodzaju spraw. Ale na przestrzeni ostatnich lat udało się zmienić na korzyść pacjentów kilka innych kwestii. Na przykład w ustawie określono ich prawa. Dzięki temu wzrosła świadomość leczących się na t emat tego, czego mogą żądać w przypadku błędu medycznego, co przełożyło się na śmielsze występowanie z roszczeniami do sądów. To z kolei przyniosło kolejną, pozytywną zmianę: placówki służby zdrowia zaczęły opisywać oraz wprowadzać konkretne procedury postępowania i kontrolować ich przestrzeganie. Poza tym szpitale chętniej się ubezpieczają. Nadal brakuje obowiązku analizy zdarzeń niepożądanych. Niektóre placówki wykonują je z własnej woli, a powinno być to obligatoryjne. Natomiast dzięki większej liczbie spraw poprawiła się ja kość orzecznictwa polskich sądów.


Pozostało jeszcze 41% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • Kancelaria Odszkodowawcza Automobile Expert (2019-05-08 11:19) Zgłoś naruszenie 11

    Staranie się o odszkodowanie za błędy medyczne nie należy do łatwych. Odstraszają, jak zostało wspomniane w artykule, wysokie koszty rozprawy i brak gwarancji, że sprawa zostanie wygrana. Naprzeciw idą kancelarie odszkodowawcze, które zadbają o wszystko w imieniu klienta. Ten nie ponosząc żadnych opłat wstępnych może spokojnie starać się o odszkodowanie, a szereg adwokatów, radców prawnych oraz lekarzy orzeczników pomogą zdobyć możliwie najwyższą rekompensatę.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane