Po raz pierwszy w historii biura podróży tak wcześnie zaprezentowały swoje oferty na najbliższe wakacje. Jest taniej niż przed rokiem. Mniej zapłacimy za wczasy w Grecji, Bułgarii czy Turcji
Dobre wyniki
sprzedaży wycieczek sprawiły, że firmy starają się podtrzymać koniunkturę i ostro walczą o klienta. Mocne przeceny wyjazdów na Cypr i Wyspy Kanaryjskie, niższe niż w ostatnim sezonie stawki za wyjazdy do Grecji, Bułgarii czy Turcji – mająca przyciągnąć klientów przedsprzedaż wystartowała w tym roku o dwa tygodnie wcześniej niż w 2013 r.
Biura zdają sobie sprawę, że kto pierwszy zaprezentuje ciekawe promocje, ten ma największe szanse w rywalizacji o nasze portfele. Poza tym w tym roku nastąpiło długo wyczekiwane przez branżę odbicie w liczbie
klientów. Za granicę z touroperatorami wybrało się ponad 2 mln osób, czyli o ok. 20 proc. więcej niż przed rokiem (w 2013 r. liczba turystów spadła o 4,7 proc., podobnie jak w 2012 r.).
Dlatego na przyszłoroczny sezon letni firmy przygotowały znacznie większy program niż na poprzedni. Neckermann, z którym na wakacje wyjechało 148 tys. Polaków, chce teraz obsłużyć o kilka procent więcej klientów. TUI liczy na utrzymanie wzrostu z tego roku (wysłało za granicę 200 tys. osób). A Rainbow Tours oczekuje aż 30-proc. przyrostu (w tym roku według wstępnych szacunków obsłużyło ok. 240 tys. ludzi). Tymczasem pod bokiem biurom rośnie nowa konkurencja. – Mowa o tanich liniach lotniczych, jak Ryanair czy Norwegian, które uruchomiły właśnie przeloty do najpopularniejszych turystycznych kurortów, w tym przede wszystkim na Wyspy Kanaryjskie. Co więcej, latają w pełni obłożone, co tylko potwierdza, że takiego przeciwnika nie można lekceważyć – komentuje Andrzej Betlej, ekspert rynku turystycznego z TravelData.
To wszystko sprawia, że klienci mogą oczekiwać wycieczek w niższych cenach niż minionego lata. Szczególnie, że touroperatorzy sami nie kryją, że są skłonni dokonać takich obniżek. – Nasza strategia na lato 2015 zakłada na strategicznych kierunkach, jak Bułgaria czy Turcja oraz w hotelach, które mamy na wyłączność, oferowanie cen niższych w porównaniu z poprzednim rokiem – informuje Tomasz Pędzik z
Neckermann Polska.
Analiza dwutygodniowych pobytów lipcowych z pełnym wyżywieniem przygotowana przez Internetowe Centrum Podróży eSky.pl potwierdza spadek cen katalogowych. – Największe obniżki dotyczą Cypru i Fuerteventury w archipelagu Wysp Kanaryjskich. W pierwszym z tych miejsc cena rezerwacji w czterogwiazdkowym hotelu Cyprotel Cypria Maris jest niższa o prawie 500 zł i wynosi 5502 zł od osoby. Z kolei pobyt na Fuerteventurze w czterogwiazdkowym SBH Taro Beach potaniał o prawie 360 zł do 4941 zł od osoby – wyjaśnia Magdalena Fijołek z eSky.pl. Za mniejsze
pieniądze niż przed rokiem można kupić też wczasy w Grecji, Bułgarii czy Turcji.
Niższe ceny potwierdza też Radosław Damasiewicz, dyrektor
marketingu i commerce TravelPlanet.pl. – W listopadzie 2013 r. turyści byli skłonni płacić za wyjazdy przeciętnie ok. 2870 zł, za przyszłoroczne są skłonni płacić nieco ponad 2800 zł – dodaje.
Ale nie tylko niższymi stawkami biura chcą przekonać do siebie klientów. Ich bronią mają być też nowe kierunki, baza hotelowa oraz większy wybór produktów. Neckermann na przykład zadebiutował z wycieczkami objazdowymi. Przygotował miejsca w sumie dla 5 tys. osób. Wprowadził też do oferty nowe regiony: Albenę i Primorsko w Bułgarii oraz Dalaman z kurortami Marmaris, Icmeler i Fethiye w Turcji.
Z kolei TUI zaproponowała Apulię w południowych Włoszech, a Rainbow Tours – Lazurowe Wybrzeże, Saidia w Maroku nad Morzem Śródziemnym oraz nowe wyspy greckie, takie jak Lemnos czy Skopelos. – Rozszerzyliśmy też o 1/5 pakiet wycieczek objazdowych. Obecnie proponujemy 200 programów – dodaje Radomir Świderski z Rainbow Tours.
Nowością w biurach są też wyjazdy na 11 i 12 dni, które do tej pory były możliwe głównie dzięki przelotom na własną rękę.
– Efekt to już dwukrotny wzrost rezerwacji lata 2015 w stosunku do lata 2014. To dowód na to, że mocne kampanie biur działają – podkreśla Radosław Damasiewicz z TravelPlanet.pl.
10–15 proc. takiego przyrostu w liczbie klientów oczekuje branża w sezonie letnim w 2015 r.
5 proc. nawet o tyle mogą spaść średnie ceny letnich wyjazdów w porównaniu z ostatnimi wakacjami
2,6 proc. o tyle średnio spadły już ceny wyjazdów na sezon zimowy 2014/2015