Na czwartkowej sesji rady Warszawy odbędzie się głosowanie projektu uchwały rozszerzającej strefę płatnego parkowania o kolejną część Mokotowa. Zakłada on też zwiększenie zasięgu abonamentu rejonowego i zwolnienie z opłat za parkowanie pojazdów przewożących osoby niepełnosprawne.

W projekcie uchwały zaproponowano rozszerzenie strefy płatnego parkowania niestrzeżonego (SPPN) od 3 lutego 2025 r. o obszary Starego Mokotowa, Wyględowa, Wierzbna, Ksawerowa, Sielc i części Sadyby.

Autorzy uzasadniają to poprawą dostępności miejsc parkingowych dla mieszkańców. Jednocześnie według autorów obszary te położone są relatywnie blisko centrum i mają dobrą komunikację zbiorową (linie tramwajowe i autobusowe oraz metro), która stale jest rozwijana, np. linia tramwajowa przez Sielce na Wilanów. Pozwala to na dojazd na ten obszar komunikacją miejską a także zachęci mieszkańców do pozostawienia tu auta i do przesiadki do komunikacji.

Drugim założeniem projektu uchwały jest zmiana zasięgu abonamentu rejonowego na promień o długości 200 m od adresu zameldowania mieszkańca SPPN. Dotychczas wynosi 100 m i do 8 parkomatów w pobliżu (do 150 m).

"Różna liczba przydzielonych parkomatów pomimo podobnej liczby miejsc objętych abonamentem mogła wywoływać poczucie niesprawiedliwości pomiędzy posiadaczami abonamentów. Odejście od wyznaczania zasięgu abonamentu na podstawie parkomatów na rzecz określonego zasięgu od adresu zameldowania powoduje, że każdy abonament rejonowy obejmuje taką samą powierzchnię" – napisano w uzasadnieniu.

W projekcie uchwały jest też propozycja zwolnienia z opłat za parkowanie na obszarze SPPN pojazdów przewożących osoby niepełnosprawne, a także zwiększenie opłaty za postój pojazdów na prawach wyłączności.

Określono również hipotetyczny wpływ do budżetu związany z rozszerzeniem SPPN. Założono, że średni przychód w całym 2023 r. na miejsce postojowe, wyniósł ok. 4 177 zł (funkcjonowanie SPPN w godz. 8.00-20.00). Zwiększenie SPPN o 6,5 tys. nowych miejsc parkingowych da dochód powyżej 27 mln zł.

Szacunkowy koszt realizacji (w postaci nowych parkomatów, zatrudnienia nowych pracowników, wdrożenia organizacji ruchu i organizacji obsługi kontroli) wyniesie około 10 mln zł w pierwszym roku funkcjonowania i około 5 mln zł w kolejnych latach.

Strefa płatnego parkowania niestrzeżonego jest w Warszawie od 1999 r. i początkowo obejmowała tylko ścisłe centrum miasta. Po dekadzie została rozszerzona m.in. o Powiśle, Stare i Nowe Miasto. W 2013 r. granica obszaru z parkometrami przesunęła się z Żelaznej do Okopowej na zachodzie, z Koszykowej do Wawelskiej na południu, a na północy zamiast Solidarności sięgnęły Dworca Gdańskiego i ronda Radosława oraz fragment Pragi-Północ. Od 2020 r. jej obszar, etapami, zwiększył się dwukrotnie – o część Woli i Pragi-Północ, Żoliborz i Ochotę, pl. Hallera i jego okolice oraz północny Mokotów.

Od listopada SPPN zacznie obowiązywać na Saskiej Kępie i Kamionku. (PAP)

mas/ joz/