Warszawa chce wprowadzić opłaty za liczbę kilometrów zamiast biletów czasowych. Znacznie mniejszy będzie też dostęp do papierowych biletów

Nowy system biletowy będzie niemal całkowicie cyfrowy. W aplikacji pojawi się centralne konto pasażera i będzie można do niego przypisać kartę płatniczą. Ma się jednak zmienić przede wszystkim system rozliczeń.

Przejazdy jednorazowe będą opłacane dopiero na koniec dnia, ma się też pojawić zasada check in/check out. Oznacza to, że system będzie rejestrować momenty, w których pasażer rozpoczął i zakończył podróż. Dzięki temu ma on zapłacić za rzeczywistą liczbę przejechanych kilometrów, tak jak robią np. mieszkańcy Londynu. Dziś klient kupuje bilet na określony czas (najczęściej 20, 75 lub 90 minut), w trakcie którego może korzystać z komunikacji miejskiej.

Warszawski Zarząd Transportu Miejskiego argumentuje, że zmiany są niezbędne, gdyż obecny system po 20 latach po prostu się zestarzał. Mają z niego zniknąć także bilety kartonikowe i dzisiejsza karta miejska, choć ZTM zapowiada, że wciąż będzie można kupić bilety długookresowe.

Seniorzy mogą zostać wykluczeni

Co prawda bilety w formie papierowej – czyli wydruki z kodem QR – też będą dostępne, lecz będzie je można kupić tylko w biletomatach i punktach obsługi pasażera (POP). Tych drugich jest raptem 15 w całym mieście. Trudniejszy stanie się więc dostęp do biletów dla osób kupujących je za gotówkę. Nie uszło to uwadze Biura Rzecznika Praw Obywatelskich, które pod koniec zeszłego roku zwróciło się w tej sprawie do ZTM-u. Problem wpisuje się w zjawisko obejmujące wykluczenie cyfrowe seniorów i innych osób o ograniczonych kompetencjach cyfrowych. „Wprowadzenie ograniczeń w płatnościach gotówką za bilety komunikacji miejskiej może ograniczać dostępność transportu zbiorowego dla mieszkańców gminy, a tym samym prowadzić do wykluczenia komunikacyjnego” – alarmuje BRPO.

Fundacja Panoptykon, przeciwdziałająca nadmiernemu śledzeniu obywateli za pomocą nowych technologii, uważa z kolei, że „ZTM nie powinien gromadzić informacji o tym, jak przemieszczają się osoby” korzystające z biletów innych niż te w ofercie check in/check out. Przywołuje też decyzję generalnego inspektora ochrony danych osobowych z 2009 r., która dotyczyła kwestii ewentualnego gromadzenia przez ZTM danych o trasach posiadaczy Warszawskiej Karty Miejskiej.

„Pozyskiwanie numeru spersonalizowanej WKM w przypadku dokonywania kolejnych kasowań tej karty, które nie mają na celu aktywacji zakodowanego na niej biletu, jest nieadekwatne do celów jego przetwarzania, tj. windykacji, reklamacji, prowadzenia analiz w zakresie potrzeb przewozowych, planowania, organizacji i koordynacji układu komunikacyjnego oraz rozkładu jazdy, nadzoru nad bieżącym funkcjonowaniem transportu zbiorowego” – ocenił GIODO.

Rekordowa liczba sprzedanych biletów

W 2023 r. niemal 956 mln pasażerów skorzystało z oferty warszawskiej komunikacji miejskiej. To wzrost o 11 proc. r/r. Zarazem ubiegły rok był pierwszym, w którym poziom sprzedaży biletów w aplikacjach mobilnych (łącznie ok. 40 mln) przewyższył sprzedaż tradycyjną (ok. 35,3 mln). Do budżetu miasta wpłynęło natomiast niemal 884 mln zł z tytułu sprzedaży biletów – to o 13 proc. więcej niż w 2022 r. Udało się tym samym pobić dotychczas rekordowy rok 2019 o ok. 9 mln zł. ©℗