Zakaz rejestracji nowych aut spalinowych i nowa strategia inwestycyjna Polski i Europy będą tematami kolejnego kongresu MOVE, który odbędzie się
4 kwietnia na Międzynarodowych Targach Poznańskich podczas tegorocznego Poznań Motor Show, czyli najważniejszego wydarzenia motoryzacyjnego w tej części Europy, które odwiedzają dziesiątki tysięcy zwiedzających.

Od pięciu lat grono złożone z kilkuset ekspertów i praktyków z sektora motoryzacyjnego wymienia wiedzę, doświadczenia i idee w obszarze zrównoważonego transportu. Tematem, który będzie rezonował najgłośniej, jest bez wątpienia zakaz rejestracji nowych aut spalinowych od 2035 roku na terenie Unii Europejskiej. Przepisy uchwalone w zeszłym roku stały się przyczynkiem do prawdopodobnie największej zmiany w historii przemysłu motoryzacyjnego.

Tomasz Kobierski, Prezes Zarządu Grupy MTP / Materiały prasowe

– Aby ta rewolucyjna zmiana mogła się dokonać, fabryki będą musiały całkowicie przestawić swoją produkcję. Bez wątpienia wymaga to wprowadzenia odpowiednich programów wsparcia ze strony rządu i specjalnych rozwiązań ekonomicznych, po to, by zachować konkurencyjność sektora przemysłu motoryzacyjnego - mówi Tomasz Kobierski, prezes zarządu Grupy MTP, która jest organizatorem kongresu.

By rywalizować z potęgami gospodarczymi branża chce stworzenia nowej polityki przemysłowej na poziomie Polski i Unii Europejskiej. Sam przemysł motoryzacyjny stanowi 8 procent polskiego PKB i ponad 21 procent całego eksportu przemysłu, z wartością 15,1 mld dolarów, która co roku wzrasta. Nasz kraj jest nazywany zagłębiem części motoryzacyjnych.

Ilona Antoniszyn, była podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki / Materiały prasowe

Nowe przepisy zmuszają do strategicznych zmian. - Potrzebujemy więcej instrumentów proinwestycyjnych, które przyciągną do Polski wielkie inwestycje nowej ery - zastępujące fabryki komponentów i pojazdów spalinowych - miejscami pracy i podatkami z nowoczesnych, przyjaznych środowisku produkcji pojazdów bezemisyjnych - mówi Ilona Antoniszyn, była podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki, a od 8 lat zajmująca się strategicznymi inwestycjami w Grupie Volkswagen w Polsce.

Równolegle z rewolucją dotyczącą zeroemisyjnych napędów ma miejsce transformacja energetyczna i cyfrowa. - Jeśli produkty i komponenty do niskoemisyjnych pojazdów będą powstawać w naszych fabrykach, które dodatkowo będą zasilane zieloną i tanią energią, to obronimy polskie miejsca pracy w przemyśle motoryzacyjnym. W samych fabrykach w Polsce pracuje ponad 250 tysięcy osób, a w całym sektorze motoryzacyjnym to jest łącznie ponad 1 milion – podkreśla prezes Tomasz Kobierski.

Producenci podkreślają, że do osiągnięcia sukcesu potrzeba współpracy administracji i wielu branż przemysłu. - Polska jest w stanie przyciągać nowych inwestorów chociażby poprzez swój ogromny potencjał w warunkach wytwarzania energii w sposób zeroemisyjny. Do tego potrzebne są odpowiednie regulacje. Ponadto potrzebujemy kompetentne kadry zielonej transformacji, znaczące na poziomie europejskim, które powinniśmy systemowo kształcić - zaznacza Ilona Antoniszyn.

Spora część paneli dyskusyjnych, odbywających się podczas Kongresu MOVE, zostanie poświęcona kluczowym wyzwaniom dla polskiej gospodarki w kontekście globalnej konkurencyjności i walki ze zmianami klimatu.

- Polska powinna mieć warunki do rywalizowania ze światowymi gospodarkami, dlatego należy wspólnie stworzyć nową politykę przemysłową dla branży motoryzacyjnej na poziomie Polski i Unii Europejskiej. Przemysł chce przedstawić swoje oczekiwania i propozycje na kongresie MOVE, które będą stwarzały podwalinę do prac nad strategiami – podkreśla Ilona Antoniszyn.

Eksperci zgodnie podkreślają, że polski przemysł czekają największe od lat 90 – tych zmiany, najbardziej będą one widoczne właśnie w przemyśle motoryzacyjnym. - Przemysł samochodowy musi łączyć kompetencje nie tylko mechaniczne, energetyczne, cyfrowe, ale także chemiczne (choćby w bateriach). Będziemy dyskutować o takich działaniach wspólnie z administracją publiczną i biznesem. Kluczem do realizacji tego celu jest współpraca i dlatego zapraszamy wszystkie branże do rozmowy - dodaje Tomasz Kobierski.

Organizatorem Kongresu MOVE – International Mobility Congress jest Grupa MTP. Głównymi Partnerami Merytorycznymi są Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Izba Rozwoju Elektromobilności.

Dodatkowe informacje:

www.kongresmove.pl

Tomasz Kobierski, Prezes Zarządu Grupy MTP

Ilona Antoniszyn,Przewodnicząca Rady Programowej Kongresu MOVE

Materiały prasowe