statystyki

Chińczycy chcą wrócić do Polski. GDDKiA nie przekreśla wykonawców z Państwa Środka

autor: Konrad Majszyk30.03.2015, 07:24; Aktualizacja: 30.03.2015, 09:34
budowa drogi

GDDKiA, po czterech latach sporów, widzi szansę na porozumienie. – Z konsorcjum COVEC prowadzimy rozmowy celem zakończenia wzajemnych rozliczeń – przyznaje Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.źródło: ShutterStock

Gwarancje wypłacone. Została kwestia odszkodowań. Ministerstwo Infrastruktury, któremu podlega Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, mająca wydać do 2023 r. 93 mld zł, nie przekreśla wykonawców z Państwa Środka. – Wszystkie firmy, w tym chińskie, podlegają takiej samej procedurze weryfikacji i oceny – mówi Piotr Popa, rzecznik MIR.

GDDKiA, po czterech latach sporów, widzi szansę na porozumienie. – Z konsorcjum COVEC prowadzimy rozmowy celem zakończenia wzajemnych rozliczeń – przyznaje Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.

Na rok przed Euro 2012 COVEC zszedł z autostrady A2, zostawiając GDDKiA z rozgrzebanym kontraktem za 1,3 mld zł. A Bank of China i Export-Import Bank of China odmówiły wypłaty 120 mln zł gwarancji kontraktowych. Zaczął się okres nieufności wobec chińskich wykonawców. GDDKiA wycięła ich z przetargu na budowę trasy S2 w Warszawie. Czarną polewkę Chińczykom podawały spółki energetyczne, np. PGE i Tauron.

Miesiąc temu na rzecz Skarbu Państwa wpłynęły w końcu kwoty główne gwarancji. Tym samym Dyrekcja dostała prawie po czterech latach równowartość kar umownych z tytułu zerwania umowy przez Chińczyków.

Te rozstrzygnięcia w sprawie wypłacenia gwarancji umożliwiły misterne zabiegi m.in. MSZ i MIR. Przelewy poprzedziło wycofanie się przez COVEC z procesu w Chinach przeciwko GDDKiA. – Zaistniała sytuacja daje nadzieję na polubowne zakończenie całości sporu – twierdzi GDDKiA. Jest już przesądzone, że Dyrekcja obniży roszczenia w stosunku do COVEC o kwoty wypłacone z gwarancji.

Według naszych ustaleń zakończenie sporu zapaliłoby firmie China Railway Group (COVEC jest jej spółką córką) zielone światło dla obecności w inwestycjach infrastrukturalnych w Polsce. Dobija się też do nas potentat China Harbour Engineering.


Pozostało 68% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie