- Mamy za sobą świetne lato: w lipcu i w sierpniu, odnotowaliśmy najlepszy w historii współczynnik wypełnienia samolotów na poziomie 89 proc. Od stycznia do lipca przewieźliśmy 4,5 mln pasażerów, czyli tyle, co w całym 2021 r. - mówi Michał Fijoł, wiceprezes LOT-u ds. handlowych. Według niego po liczbie rezerwacji widać, że jesień też będzie niezła. Ich poziom sięga ok. 70 proc. tego sprzed pandemii. - W październiku, listopadzie, grudniu znacznie rzadziej lata się w celach turystycznych. Dobry poziom rezerwacji na te miesiące oznacza zatem, że wraca ruch biznesowy. Nie spełniły się prognozy, że od teraz służbowo wszyscy będą się kontaktować tylko online - dodaje Fijoł.
Przewoźnik odnotowuje odbicie w przewozach po dłuższym czasie sporego zastoju. Przez dwa lata, tak jak wiele innych linii lotniczych, zmagał się ze znacznie zmniejszonym popytem na latanie spowodowanym pandemią. W lutym tego roku w LOT, znacznie mocniej niż w innych przewoźników z Europy, uderzyła wojna w Ukrainie. Spółka musiała skasować ok. 9 proc. swoich połączeń. Nie tylko do Ukrainy, lecz także do objętej sankcjami Rosji. Z kolei zamknięcie dla przewoźników z UE nieba nad tym ostatnim krajem mocno utrudniło latanie na Daleki Wschód. Nad Syberią prowadziła bowiem najkrótsza trasa przelotu do Tokio czy Seulu. Teraz samoloty muszą pokonywać znacznie dłuższy dystans. W efekcie np. rejs ze stolicy Japonii do Polski wydłużył się do ponad 14 godzin. Wreszcie, ze względu na bliskość Ukrainy, Polskę zaczęło omijać wielu turystów zagranicznych, co też negatywnie odbiło się na sprzedaży.