statystyki

Pendolino odcięte od internetu

autor: Konrad Majszyk, Piotr Dziubak08.01.2015, 07:17; Aktualizacja: 08.01.2015, 07:19
wifi-internet

Hotspoty są na 121 dworcach w Polsce. Zostaje jeszcze 779 bez ogólnodostępnego Internetuźródło: ShutterStock

Kolejarze z lekką nadwyżką zrealizowali zapowiedzi z początku 2013 r. Wiceprezes PKP Piotr Ciżkowicz obiecał wtedy Dziennikowi Gazecie Prawnej, że liczba stacji z darmowym internetem podwoi się w ciągu roku – a było ich wówczas zaledwie 60. Teraz – 121.

Wcześniej na dworcach PKP podróżni mogli łączyć się z siecią tylko w lokalach tych najemców, którzy udostępnili własne hotspoty. Teraz darmowa usługa obejmuje zasięgiem cały budynek dworca i perony. Ostatnim w ubiegłym roku dworcem, na którym zapewniono podróżnym dostęp do sieci, był obiekt w Przemyślu. Kolejowe hotspoty pojawiły się też m.in. na kolejnych stacjach w Trójmieście, Krakowie, we Wrocławiu, w Łodzi, Katowicach, ale przede wszystkim na dworcach średniej wielkości, np. w Gnieźnie, Iławie, Jarocinie, Kielcach, Malborku, Rybniku, Słupsku i Zabrzu. Niestety to jednak wciąż mało w porównaniu do liczby użytkowanych dworców, stacji i przystanków PKP – jest ich bowiem około 900.

Wiadomo, że kolej oprócz darmowego Wi-Fi chce zaoferować internautom dodatkowe funkcjonalności. Według naszych informacji w grę wchodzi np. usługa skoordynowana z rozkładami jazdy, która dzięki geolokalizacji będzie prowadziła pasażera na konkretny peron, z którego odjeżdża jego pociąg. W ten projekt mają być zaangażowane dwie spółki: PKP SA i PKP Polskie Linie Kolejowe. Na razie kolej konsultuje pomysł z potencjalnymi wykonawcami, aby projekt dało się potem zrealizować. – Po zakończeniu konsultacji nastąpi ogłoszenie postępowania przetargowego na wybór wykonawcy. Planowany termin to druga połowa stycznia – zapowiada Katarzyna Mazurkiewicz, rzeczniczka PKP. Nieoficjalnie wiadomo, że gdyby został on dotrzymany, połączony system geolokalizacji i rozkładów jazdy zacząłby działać w sierpniu 2015 r.

Do prac przy rozbudowywaniu kolejowej sieci Wi-Fi zatrudniana jest na dużą skalę należąca do grupy i przeznaczona do prywatyzacji spółka TK Telekom (plan jest taki, że transakcja ma się zamknąć do połowy roku). – TK Telekom jest naturalnym partnerem do rozmów z PKP, bo jest właścicielem infrastruktury na dworcach. Inny partner musiałby od nowa budować system – usłyszeliśmy w PKP.

Internetem kusi swoich pasażerów flagowy przewoźnik grupy, czyli PKP Intercity. W styczniu tego roku spółka podpisała z T-Mobile umowę na udostępnianie internetu w 300 swoich wagonach. Pierwszym pociągiem, w którym pasażerowie mogli korzystać z bezpłatnego Wi-Fi, był EIC Beskidy kursujący ze stolicy, przez Katowice, do Bielska-Białej. Kolejnymi „e-pociągami” zostały m.in. EIC Słowacki jeżdżący między Warszawą i Poznaniem oraz EIC Jantar łączący stolicę z Trójmiastem.


Pozostało jeszcze 57% treści

2 dostępy do wydania cyfrowego DGP w cenie
9,80 zł Za pierwszy miesiąc.
Oferta autoodnawialna
PRENUMERATA 2020
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie