Kolejarze z lekką nadwyżką zrealizowali zapowiedzi z początku 2013 r. Wiceprezes PKP Piotr Ciżkowicz obiecał wtedy Dziennikowi Gazecie Prawnej, że liczba stacji z darmowym internetem podwoi się w ciągu roku – a było ich wówczas zaledwie 60. Teraz – 121.
Wcześniej na dworcach PKP podróżni mogli łączyć się z siecią tylko w lokalach tych najemców, którzy udostępnili własne hotspoty. Teraz darmowa usługa obejmuje zasięgiem cały budynek dworca i perony. Ostatnim w ubiegłym roku dworcem, na którym zapewniono podróżnym dostęp do sieci, był obiekt w Przemyślu. Kolejowe hotspoty pojawiły się też m.in. na kolejnych stacjach w Trójmieście, Krakowie, we Wrocławiu, w Łodzi, Katowicach, ale przede wszystkim na dworcach średniej wielkości, np. w Gnieźnie, Iławie, Jarocinie, Kielcach, Malborku, Rybniku, Słupsku i Zabrzu. Niestety to jednak wciąż mało w porównaniu do liczby użytkowanych dworców, stacji i przystanków PKP – jest ich bowiem około 900.
Wiadomo, że kolej oprócz darmowego Wi-Fi chce zaoferować internautom dodatkowe funkcjonalności. Według naszych
informacji w grę wchodzi np. usługa skoordynowana z rozkładami jazdy, która dzięki geolokalizacji będzie prowadziła pasażera na konkretny peron, z którego odjeżdża jego pociąg. W ten projekt mają być zaangażowane dwie spółki: PKP SA i PKP Polskie Linie Kolejowe. Na razie kolej konsultuje pomysł z potencjalnymi wykonawcami, aby projekt dało się potem zrealizować. – Po zakończeniu konsultacji nastąpi ogłoszenie postępowania przetargowego na wybór wykonawcy. Planowany termin to druga połowa stycznia – zapowiada Katarzyna Mazurkiewicz, rzeczniczka PKP. Nieoficjalnie wiadomo, że gdyby został on dotrzymany, połączony system geolokalizacji i rozkładów jazdy zacząłby działać w sierpniu 2015 r.
Do prac przy rozbudowywaniu kolejowej sieci Wi-Fi zatrudniana jest na dużą skalę należąca do grupy i przeznaczona do prywatyzacji spółka TK Telekom (plan jest taki, że transakcja ma się zamknąć do połowy roku). – TK Telekom jest naturalnym partnerem do rozmów z PKP, bo jest właścicielem infrastruktury na dworcach. Inny partner musiałby od nowa budować system – usłyszeliśmy w PKP.
Internetem kusi swoich pasażerów flagowy przewoźnik grupy, czyli PKP Intercity. W styczniu tego roku spółka podpisała z T-Mobile umowę na udostępnianie internetu w 300 swoich wagonach. Pierwszym pociągiem, w którym pasażerowie mogli korzystać z bezpłatnego Wi-Fi, był EIC Beskidy kursujący ze stolicy, przez Katowice, do Bielska-Białej. Kolejnymi „e-pociągami” zostały m.in. EIC Słowacki jeżdżący między Warszawą i Poznaniem oraz EIC Jantar łączący stolicę z Trójmiastem.
– We wszystkich przewidzianych umową wagonach Wi-Fi jest już zainstalowane i dostępna jest usługa. Mamy go we wszystkich pociągach EIC oraz wybranych pociągach międzynarodowych: BWE do Berlina oraz Polonia, Sobieski, Chopin do Wiednia – wylicza Beata Czemerajda z PKP Intercity.
Umowa T-Mobile z PKP Intercity gwarantuje bezpłatne Wi-Fi w wybranych wagonach tylko dla części pasażerów, ale na razie usługa jest darmowa dla wszystkich. Operator nie podjął jeszcze decyzji, czy i kiedy wprowadzi opłaty. Bezprzewodowy internet cieszy się ogromną popularnością wśród podróżnych. Dane zgromadzone przez operatora pokazują, że podczas podróży są połączeni z internetem średnio przez 60 minut i często korzystają równocześnie z dwóch urządzeń, np. smartfona i tabletu.
Umowa telekomu z przewoźnikiem obejmuje także zapewnienie w pociągach dostępu do filmów i seriali. Operator przewiduje, że ta usługa zostanie uruchomiona w I kw. 2015 r. (być może już w lutym). Obecnie trwa przesyłanie treści multimedialnych na serwery umieszczone w pociągach. Ten proces musi potrwać, bo można to robić tylko wtedy, gdy wagony stoją w zajezdniach – przesyłanie gigabajtów danych z filmami do pociągów znajdujących się w ruchu za bardzo obciążyłoby sieć operatora. Zgodnie z umową T-Mobile raz w miesiącu wymieni 10 proc. tytułów. Dostęp do tych treści na pewno będzie odpłatny. Na razie przewoźnik nie chce się wypowiadać w tej sprawie. – Mamy zapewnienie, że do czasu pełnego uruchomienia usługi będzie ona oferowana bez pobierania jakichkolwiek opłat – usłyszeliśmy w PKP IC.
PKP Intercity zastrzegło sobie w umowie z T-Mobile możliwość rozszerzenia usługi udostępniania internetu na pociągi Pendolino. Jednak oferta EIC Premium wystartowała bez pokładowego internetu dla pasażerów. To konsekwencja kilkumiesięcznego opóźnienia w odbiorach pociągów. Jak ujawniliśmy w DGP, kiedy w maju specjaliści T-Mobile przyszli do bazy Pendolino na Olszynce Grochowskiej, nie zostali wpuszczeni do wnętrza składów przez pracowników Alstomu. – Pociągi są przystosowane do oferowania bezprzewodowego internetu. Planujemy z T-Mobile uruchomić taką usługę w pierwszej połowie tego roku – twierdzi Beata Czemerajda z PKP Intercity.
14 proc. użytkowanych obecnie dworców oferuje dostęp do Wi-Fi
40 pełnometrażowych filmów i 15 seriali będą mieli do dyspozycji pasażerowie pociągów
100 tys. osób niemal tylu podróżnych korzysta miesięcznie z Wi-Fi podczas jazdy koleją