Jak poinformował PAP tego dnia rzecznik General Motors Poland Przemysław Byszewski, firma do końca tego roku planuje wyprodukować ok. 2 tys. egzemplarzy astry OPC. Byszewski skorygował w ten sposób wcześniejszą informację dyrekcji fabryki o wielkości produkcji.
Opel astra OPC wyposażony jest w turbodoładowany benzynowy dwulitrowy silnik o mocy 280 KM i momencie obrotowym 400 Nm. Zgodnie z tradycją marki, podobnie jak wcześniejsze wersje OPC, najnowsza astra z tym oznaczeniem była testowana na tzw. północnej pętli toru wyścigowego Nrburgring. Jeden z testów objął 10 tys. km jazdy na torze; firma przekonuje, że odpowiada to 180 tys. km jazdy w normalnych warunkach.
Astra OPC bazuje na trzydrzwiowym modelu astry GTC, którego jedynym producentem w całym koncernie jest śląski zakład. Inaczej jest w przypadku wersji pięciodrzwiowej, która prócz Gliwic, powstaje jeszcze w dwóch innych fabrykach GM.
W tym roku gliwicka fabryka opla rozpocznie produkcję trzeciej wersji nadwoziowej astry IV generacji - po wakacyjnej przerwie produkcyjnej w Gliwicach z zakładu zacznie wyjeżdżać sedan przeznaczony głównie na rynki Europy środkowej i wschodniej, Turcji oraz Hiszpanii. Na przyszły rok przygotowywana jest produkcja astry IV w wersji cabrio.
Wszystkie te modele będą powstawały na jednej linii produkcyjnej. Umożliwia to wspólna dla wszystkich wersji tego modelu tzw. platforma delta. Niezależnie od tego np. wersje pięciodrzwiowa i GTC bardzo się różnią - spośród elementów zewnętrznych takie same są w nich tylko lusterka i antena. Taka odmienność oznaczała konieczność dużych inwestycji podczas przygotowywania produkcji, szczególnie na wydziałach tłoczni i spawalni.
Według dyrektora gliwickiego zakładu Andrzeja Korpaka GM ciągle inwestuje w rozwój i przygotowywanie nowych wersji i modeli w Gliwicach - od momentu powstania fabryki i rozpoczęcia produkcji w 1998 r. w tempie 45 mln euro rocznie. Dotąd inwestycje pochłonęły ok. 920 mln euro.
W obecnej produkcji fabryki dominuje pięciodrzwiowy model astra IV, którego w ubiegłym roku wyprodukowano niespełna 137 tys. egzemplarzy. Produkowanej od jesieni ub. roku trzydrzwiowej astry IV GTC było w 2011 r. ponad 15,7 tys. sztuk, a astry III sedan - ok. 21,2 tys. egzemplarzy. Łączne prognozy produkcji na ten rok zbliżają się do 160 tys. samochodów (w tym ok. 60 tys. astry GTC).
Kierownictwo i załoga fabryki czekają na ostateczną decyzję w sprawie lokalizacji produkcji kolejnej generacji astry. Według informacji Korpaka ma ona zapaść w tym kwartale; być może jeszcze w tym miesiącu. Jeżeli okaże się ona korzystna dla Gliwic, w zakładzie rozpoczną się przygotowania - w ciągu dwóch-trzech lat powstaną m.in. nowe obiekty.
Fabryka w tym kontekście raczej nie myśli o wzroście przekraczającego 2,8 tys. osób zatrudnienia - ewentualna produkcja astry V zastąpiłaby bowiem w okolicach 2015 r. produkcję astry IV.
Cena astry OPC na Polskę ma zostać upubliczniona w połowie czerwca, wtedy również planowane jest rozpoczęcie sprzedaży.