Rozmawiamy z Mariuszem Kazimierczakiem, dyrektorem sprzedaży Geis PL
Pandemia wymusiła zmiany w organizacji łańcucha dostaw. Czy to inne myślenie zostanie z nami na zawsze czy po ustaniu pandemii zrobimy krok do tyłu?
Zmiany w myśleniu o logistyce, dystrybucji i digitalizacji procesów w mojej ocenie mają charakter reakcji łańcuchowej – są nie do zahamowania. Tym bardziej trudno mówić o możliwym kroku w tył. Mamy do czynienia ze zmianą świadomości biznesowej w tym zakresie. Budowanie elastycznych łańcuchów dostaw, dywersyfikacja dostawców oraz kanałów dystrybucji jest obecnie elementem budowania przewagi rynkowej, trudno z tego zrezygnować.
Czy lockdown zahamował serwis drobnicowy w kraju? Jakie były jego skutki na liczbę ładunków i aktywność transportów w Geis PL?
Generalnie lockdown z pewnością uszczuplił wolumeny w kanale B2B, z drugiej strony rynek odnotował olbrzymi wzrost wolumenów B2C. Dla sieci drobnicowych bilans potoków realizowanych na rynku był dodatni. Odnosząc się do Geis PL, w roku 2020 osiągnęliśmy zadowalający wzrost wolumenów drobnicowych, było to blisko o 40 proc. więcej niż rok wcześniej. Podobna dynamika towarzyszy nam w roku obecnym.
Cieszy fakt, że kryzys niejako przyspieszył niektóre procesy. A jakie były największe przeszkody, które firma musiała pokonać? Czy można powiedzieć, że przyspieszył niektóre procesy, a może zahamował część serwisów? Jakie były największe przeszkody, które firma musiała pokonać?
Firma ma w planach rozwój w obszarze logistyki kontraktowej oraz w transporcie drogowym. Czy rozwiniecie sieć oddziałów dla tych usług?
Strategię Geis PL na kolejne lata można krótko spuentować: agresywna, dynamiczna, zorientowana na szybki rozwój. Nasze plany to wzrosty ok. 30 proc. r/r przez kolejne lata. Towarzyszy temu planowanie infrastruktury magazynowej, taborowej, kompetencyjnej w całej Polsce. Logistyka kontraktowa oraz FTL, obok serwisów drobnicowych to filary, w których planujemy zdecydowanie zaznaczyć swoją obecność na rynku w zbliżających się latach.
Skoro już o drobnicy mowa, to jak rozwija się ta gałąź transportu w polskich warunkach?
Rozwój rynku drobnicowego jest bardzo wyraźny. Od wielu lat skuteczne sieci dystrybucji wpierają organizacje w optymalizowaniu przepływów. Dostawy just in time, just in sequence, to wymierne korzyści dla uczestników łańcucha dostaw, mniejsze stoki magazynowe, optymalizacja powierzchni logistycznych, brak konieczności angażowania dużego kapitału w zakupy masowe, to tylko kilka aspektów determinujących rozwój drobnicy. Na koniec muszę wspomnieć o rozwoju B2C. To olbrzymi impuls w rozwoju wolumenów drobnicowych.
A czy są duże różnice pomiędzy klientem usług drobnicowych a usług kurierskich?
Klienci mogą i często są tacy sami, to rodzaj i asortyment dystrybuowanego towaru decyduje o konieczności wykorzystania odpowiedniego serwisu.
To gdzie w takim układzie zaczyna się serwis drobnicowy?
Rynek TSL ma obecnie duże problemy z dostępnością zasobów. Jakie są plany Grupy Geis w Polsce na kolejne lata? Czy przyszłość rysuje się podobnie również w czeskich i słowackich oddziałach?
Braki w zasobach to wyzwanie dla wszystkich. Nie mogę mówić o szczegółach, ale intensywnie pracujemy nad uatrakcyjnieniem naszej oferty dla obecnych i przyszłych pracowników oraz partnerów biznesowych. Ścieżki rozwoju, elastyczne formy zatrudnienia, inne benefity, programy lojalnościowe, komercyjne i poza komercyjne aspekty pracy z Geis PL to priorytet w naszym działaniu. Rynki czeski i słowacki mierzą się z tymi samymi wyzwaniami, zaś strategia przeciwdziałania będzie spójna.
Dlaczego Geis jest operatorem pierwszego wyboru?
Na koniec ostatnie pytanie dotyczące pozycji naszego kraju na arenie międzynarodowej. Czy można nazwać Polskę hubem Europy?
Zdecydowanie tak. Infrastruktura, lokalizacja, kompetencje i zasoby, jakimi dysponuje nasz kraj, stawia nas w czołówce europejskiej i nie tylko. Polska to lider rozwoju powierzchni magazynowych w Europie, największy przewoźnik Europy, rosnący w siłę gracz w obsłudze wolumenów morskich dla CEE, a do tego ma strategiczną funkcję na Nowym Jedwabnym Szlaku z Państwa Środka.