Branża TSL nie poddaje się pandemii. Nowa normalność będzie jednak wymagała innowacyjnego podejścia i postawienia na digitalizację.
Po chwilowym spadku wiosną 2020 roku, kiedy wiele firm borykało się z problemami, branża TSL zaczęła odzyskiwać dynamikę. Zapotrzebowanie na usługi związane z przewozem artykułów spożywczych czy chemii użytkowej nie zmalało, a w początkowej fazie pandemii nawet wzrosło. Przeciwnie rzecz miała się np. z transportem samochodów, których sprzedaż gwałtownie spadła. Z analizy przeprowadzonej przez Santander wynika, że w 2021 roku firmy z sektora TSL wrócą do poziomu przychodów z roku 2019. Chcąc dalej się rozwijać, branża logistyczna musi jednak postawić na digitalizację.
– Obecnie zakupy przez internet stały się normą również w sektorze B2B, dlatego od kilku lat rozbudowujemy nasze systemy zleceń online. Klienci otrzymali dodatkową możliwość zlecania wysyłek paletowych i całopojazdowych dzięki platformie Connect4Land – powiedział Piotr Gola, Head of Revenue and Product Management NEE w DB Schenker.
Konsumencka wygoda, biznesowy profesjonalizm
Zapewnienie ciągłości łańcuchów dostaw wiąże się obecnie z podjęciem większych środków ostrożności, koniecznością monitorowania sytuacji pandemicznej w wielu krajach i bieżącego reagowania. To codzienność branży TSL, klient nie musi jednak znać tych zawiłości. Potrzebuje szybkiej wyceny, informacji o terminie wysyłki i możliwości łatwego zamówienia usługi bez wychodzenia z domu.
Te doświadczenia przekładają się na sektor B2B. Zlecenia online, natychmiastowe wyceny, śledzenie przesyłki na każdym etapie podróży – wszystko to znacząco usprawnia pracę. I jest istotne zwłaszcza w przypadku mniejszych firm. Te zaś mocno odczuły skutki pandemii. Z badań wynika, że niemal co trzecia polska firma z sektora MŚP doświadczyła spadku sprzedaży przy równoczesnym wzroście kosztów.
– DB Schenker od dawna współpracuje z firmami z sektora MŚP. Warto pamiętać, że takie przedsiębiorstwa w Polsce stanowią 99 proc. Ich wspieranie to zupełnie naturalny kierunek rozwoju również w branży logistycznej, która kojarzy się z dużymi graczami. Małe firmy mają inne potrzeby. W przypadku wysyłek całopojazdowych dominują nieregularne zlecenia o niskim poziomie złożoności. Każdorazowe przechodzenie przez proces wyceny i zawarcia umowy jest w ich przypadku nieefektywne. W takich firmach idealnie sprawdza się cyfrowa platforma Connect4Land – powiedział Tomasz Pyka, Chief Commercial Officer North & East Europe w DB Schenker.
Cyfrowa platforma umożliwia wysyłkę towarów na paletach w Polsce i do dowolnego kraju w Europie. Aby zamówić usługę transportową, wystarczy kilka kliknięć. Następnie można uruchomić śledzenie przesyłki przez aplikację.
Nikt nie jest w stanie stwierdzić, jak długo będziemy mierzyć się ze skutkami pandemii. Nowa normalność, która w końcu nastąpi, również będzie wymagała elastyczności i szybkiego reagowania na zmieniające się potrzeby rynku.