Drogowcy zaczną szukać wykonawcy przebudowy do standardu trasy ekspresowej kolejnego odcinka krajowej „siódemki” między Warszawą i Radomiem. Chodzi o odcinek S7 między granicą województwa świętokrzyskiego a Skarżyskiem Kamienną. To będzie przedłużenie w kierunku Radomia otwartego w tym roku nowego odcinka „ekspresówki”, który pełni rolę obwodnicy Kielc.
Na liście nowych przetargów „projektuj i buduj” GDDKiA są też kolejne cztery obwodnice na drogach krajowych. Jeszcze rok temu resort transportu z powodów oszczędności wykreślił je z planów inwestycyjnych. Po protestach społecznych – z blokowaniem dróg włącznie – zostały z powrotem wpisane na listę. Dzięki zamówieniom ogłoszonym w ciągu najbliższych dni do końca 2016 r. obwodnice mają dostać Brodnica, Bełchatów, Nysa i Kłodzko.
To ostatni w tym roku element programu drogowego. W środę GDDKiA ogłosiła postępowania na 55 km dróg za ok. 8,5 mld zł. W tym pakiecie był 18,5-kilometrowy odcinek południowej obwodnicy Warszawy od ul. Puławskiej do wylotu na Lublin wart ok. 6,7 mld zł (wraz z najdłuższym tunelem w Polsce) i 21,5 km trasę S8 miedzy Radziejowicami i Paszkowem za ok. 1,1 mld zł. Jednocześnie GDDKiA szuka wykonawcy dokumentacji projektowej dla autostrady A2 na wschód od Warszawy za ok. 600 mln zł – od węzła Lubelska na obrzeżach stolicy do Mińska Mazowieckiego. Ta trasa też ma być zrealizowana do 2020 r.
To już ostatni element tegorocznego pakietu inwestycji na drogach krajowych. Łącznie GDDKiA ogłosiła od czerwca ponad 50 przetargów na trasy ekspresowe i obwodnice o wartości ponad 40 mld zł i łącznej długości ponad 700 km. Wszystkie te inwestycje będą finansowane z budżetu UE 2014-2020. Dyrekcja zapowiada podpisywanie umów z wykonawcami w przyszłym roku, a wbijanie łopat i uruchomienie płatności w r. 2014 i 2015.