"Przez dwa świąteczne dni przygotowaliśmy próg 08 do prac, dziś o świcie pojawiła się pierwsza ekipa, licząca ok. 30 osób, przed południem prace rozpoczęła kolejna, licząca kilkudziesięciu pracowników" - powiedziała Mikołajczak.
Droga startowa krótsza o kilometr
Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał w sobotę decyzję o zamknięciu dwóch progów - 08 i 26 - czyli betonowych odcinków, po 500 m każdy, na początku i końcu pasa startowego (w sumie 1000 m). Droga startowa skróciła się do 1500 m, z tego powodu port może obsługiwać jedynie samoloty, którym do lądowania wystarczy ta długość. Samoloty komunikacyjne kodu C, takie jak Airbus A320 lub Boeing 737, nie mogą wykonywać operacji lotniczych na tak skróconej drodze startowej. Samoloty pasażerskie zostały przekierowane na warszawskie lotnisko Chopina.
Lotnisko poinformowało, że wykonawca modernizacji drogi startowej - firma Erbud - zobowiązana jest do dokonania naprawy wszystkich uszkodzeń występujących na drodze startowej w ramach gwarancji. Spółka zostanie też zobowiązana do pokrycia strat wynikłych z konieczności zawieszenia działania portu lotniczego.
Jak wyjaśniła Mikołajczak, naprawie poddawany jest najpierw próg 08, bo gdy będzie już oddany do użytku, prace na progu 26 będzie można prowadzić przy działającym lotnisku. Podkreśliła, że obecnie pogoda jest sprzyjająca i jeśli takie warunki się utrzymają, to zgodnie z zapowiedzią wykonawcy prace powinny zakończyć się 3 stycznia. Jak przypomniała, oceniono, że uszkodzenia progów dotyczą tylko ich wierzchniej warstwy, co ułatwi naprawę.
Po zakończeniu naprawy fragment pasa ma zostać zgłoszony do odbioru. "Jeżeli odpowiednie służby ocenią, że wszystko jest zrobione dobrze i nie zagraża bezpieczeństwu, to wówczas powinno zostać wydane pozwolenie na użytkowanie progu 08" - dodała Mikołajczak. Zaznaczyła, że jest za wcześnie, by mówić o finansowych konsekwencjach całej sytuacji. "W tej chwili dla nas najważniejsze jest uruchomienie portu, potem na pewno przyjdzie taki moment, w którym dokonane zostaną wszelkiego rodzaju podsumowania finansowe" - powiedziała.
Inwestor i wykonawca twierdzą, że zawiniły niskie temperatury. Na Okęciu nie przeszkadzają
W poniedziałek specjalny zespół złożony z przedstawicieli inwestora, generalnego wykonawcy, podwykonawcy i ekspertów technologii materiałowej wstępnie ocenił, że uszkodzenia pasa startowego przy progach 08 i 26 w części wykonanej z betonu cementowego nastąpiły pod wpływem działania czynników atmosferycznych, tj. niskiej temperatury.
Naprawa progów polega na oczyszczeniu i wysuszeniu ubytków betonowych, a następnie wypełnieniu ich masą naprawczą. Jak podkreślał port lotniczy w Modlinie, materiał zastosowany do naprawy jest używany w takich sytuacjach na wielu lotniskach w kraju i za granicą i posiada wszystkie wymagane certyfikaty.
Bieżące informacje o przekierowanych rejsach można znaleźć na stronie internetowej lotniska www.modlinairport.pl oraz pod numerami telefonów lotniskowej informacji: 22 346 43 60 lub 22 346 43 61.