Pociągi mają rozwijać prędkość do 160 km/godz. i jeździć na trasach: Warszawa-Bydgoszcz; Olsztyn -Kraków; Gdynia-Katowice przez Łódź oraz Kraków-Szczecin przez Łódź i Poznań. Od dnia zawarcia umowy wykonawca będzie miał nie więcej niż 30 miesięcy na realizację zamówienia. Termin składania ofert wyznaczono na 29 stycznia 2013 r.
Zamówienie, poza samymi pociągami, obejmuje także świadczenie usług utrzymania technicznego, w okresie nie krótszym niż 15 lat. "Realizacja projektu przyczyni się do usprawnienia komunikacji pomiędzy dużymi miastami w całej Polsce oraz do zwiększenia komfortu, skrócenia czasu podróży i dostępu osób niepełnosprawnych do transportu kolejowego" - poinformowała spółka w komunikacie.
"Ogłoszony przetarg jest kolejnym etapem wymiany i modernizacji taboru Intercity. Efekty realizowanych przez Spółkę projektów, pasażerowie odczują już za kilka miesięcy, kiedy to na tory wjadą pierwsze z 68 wagonów modernizowanych przez bydgoską PESĘ, Newag Nowy Sącz i H. Cegielski. Od 2015 roku PKP Intercity będzie mieć po raz pierwszy w historii więcej nowych pociągów i wagonów niż tych starszej generacji" - powiedział cytowany w komunikacie prezes przewoźnika Janusz Malinowski.
PKP Intercity chce do 2015 r. wydać 4 mld zł na inwestycje w tabor. Połowa tej sumy ma pochodzić z funduszy unijnych, pozostałą część spółka planuje pozyskać na rynkach finansowych. Poza taborem, przewoźnik zamierza inwestować też w swoje zaplecza techniczne. Poza zakupem 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych, spółka przewiduje w swoim programie inwestycyjnym zakup 25 wagonów, które miałyby jeździć w relacji Wrocław-Poznań-Bydgoszcz-Trójmiasto, a także modernizację 300 wagonów, ponad 200 z nich będzie jeździło na trasie Przemyśl-Szczecin. Pierwsze ze zmodernizowanych wagonów mają wyjechać na tory w styczniu 2013 r. Dodatkowo PKP IC planuje zakup 10 lokomotyw spalinowych dla obsługi połączeń pasażerskich i modernizację 20 lokomotyw spalinowych do prac manewrowych.