Koncepcję architektoniczno-urbanistyczną dostosowania czynnego lotniska wojskowego w Radomiu do potrzeb cywilnego portu lotniczego przedstawiono na konferencji prasowej spółki Port Lotniczy Radom.
Koncepcja obejmuje szereg obiektów niezbędnych lotnictwu cywilnemu, m.in. tymczasowy pasażerski terminal, budynek lotniskowej straży pożarnej, magazyny, obiekty techniczne i terminal cargo.
Jak podkreślił prezes zarządu spółki Tomasz Siwak, koncepcja uwzględnia również infrastrukturę, która będzie wykorzystywana zarówno przez wojsko, jak i cywilny port lotniczy. Chodzi m.in. o przedłużenie pasa startowego, poszerzenie dróg kołowania, nowe płyty postojowe oraz instrumenty nawigacji.
Siwak zapowiedział, że na podstawie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej przygotowywane będą projekty budowlane poszczególnych obiektów, które w przyszłości powstaną na radomskim lotnisku.
Podkreślił, że kolejnym bardzo ważnym krokiem w budowie radomskiego lotniska jest przeniesienie do Radomia tymczasowego terminalu pasażerskiego, który spółka odkupiła za 2 mln zł od Portu Lotniczego Łódź. Do końca listopada obiekt rozmontuje w Łodzi, a następnie zamontuje w Radomiu firma budowlana Holma z Warszawy. Za usługę Port Lotniczy Radom zapłaci 4,5 mln zł netto.
Władze Radomia od kilkunastu lat zabiegają o utworzenie cywilnego portu lotniczego na bazie lotniska wojskowego. W tym celu utworzyły spółkę Port Lotniczy Radom. Jej kapitał wynosi ponad 24 mln zł. Pieniądze pochodzą z budżetu miasta. Wojewoda mazowiecki przekazał miastu tereny pod lotnisko: część na zasadzie użyczenia, część w ramach darowizny. Część terenów, m.in. tam, gdzie znajduje się pas startowy i drogi kołowania, spółka Port Lotniczy Radom będzie współużytkować z wojskiem.
Port lotniczy w Radomiu musi rozpocząć działalność do września 2013 r., w przeciwnym razie zgodnie z umową grunty, przekazane pod budowę cywilnego lotniska, wrócą do Skarbu Państwa. Zarząd Portu Lotniczego Radom przewiduje, że lotnisko będzie mogło obsłużyć nawet 3,5 mln pasażerów rocznie.