"Przygotowaliśmy białą księgę, która została zrobiona na podstawie mojego osądu, rozumienia potrzeb, jakim ta biała księga ma służyć. (...) W wersji roboczej, jaką teraz mam, skupiliśmy się na przedstawieniu od strony formalnej całego procesu procedury przyznawania koncesji przewoźnikowi lotniczemu" - powiedział we wtorek Kądziołka.
Wyjaśnił, że księga zawiera również m.in. obowiązki podmiotu objętego koncesją ULC, opisuje samą koncesję - m.in. jej okres ważności, warunki cofnięcia.
Dodał, że zasadniczym elementem białej księgi są rozdziały poświęcone spółkom OLT Express Regional oraz OLT Express Poland. Opisane są w nich procesy uzyskania oraz zmian, jakie były wprowadzane do koncesji tych przewoźników, nadzór, jaki był prowadzony wobec nich przez ULC.
"Dokument ten opisuje, w jaki sposób prezes Urzędu, przy pomocy narzędzi, jakie posiada, prowadził nadzór nad tymi firmami" - podkreślił Kądziołka. Dodał, że księga wymaga jeszcze uzupełnienia.
Wiceminister transportu Tadeusz Jarmuziewicz powiedział, że biała księga powinna być gotowa na następne posiedzenie Sejmu.
Na początku września Najwyższa Izba Kontroli poinformowała, że zbada, czy Urząd Lotnictwa Cywilnego postępował rzetelnie i legalnie, przyznając koncesję na wykonywanie przewozu lotniczego OLT Express. ULC deklarował wówczas, że nie ma nic do ukrycia.
Pod koniec sierpnia w Sejmie została przedstawiona informacja rządu ws. Amber Gold. Spółka ta była m.in. inwestorem upadłych linii lotniczych - OLT Express Regional oraz OLT Express Poland - z grupy OLT Express. Minister transportu Sławomir Nowak odpowiadając na pytania posłów, poinformował ich, że w ULC trwa kontrola, która ma na celu sprawdzenie procesu przyznawania przez Urząd koncesji liniom lotniczym. Dodał, że po kontroli nie wyklucza wniosków personalnych.
ULC 27 lipca zawiesił koncesję lotniczą spółce OLT Express Regional, a 1 sierpnia - OLT Express Poland.