Odcinek ten przebiega od Bolimowa do granicy z województwem mazowieckim - poinformował PAP zastępca dyrektora biura wojewody łódzkiego Krzysztof Sztrajber.
Odcinek B budowało konsorcjum, na czele którego stoi Mostostal Warszawa. Umowa na budowę tej części A2 zawarta została 28 września 2009 roku. Wartość kontraktu to ponad 843,5 mln zł. Pozwolenie na budowę odcinka A i B wojewoda łódzki Jolanta Chełmińska wydała 21 września 2010 r.
Na razie nie wiadomo, kiedy dokładnie odcinek zostanie oddany do użytku. Po wydaniu pozwolenia na użytkowanie zbierze się komisja odbiorcza, która sprawdzi odcinek pod względem bezpieczeństwa.
"Jest to czynność techniczna polegająca na tym, że komisyjnie sprawdzane jest oznakowanie, czy oznakowanie pionowe i poziome jest tożsame z tym, które zostało zatwierdzone w projekcie organizacji ruchu, sprawdzane są bariery, sprawdzane jest wszystko pod kątem bezpieczeństwa. Nie potrafię powiedzieć, czy ta czynność techniczna potrwa dzień, dwa czy może nawet trzy" - powiedziała PAP rzeczniczka GDDKiA Urszula Nelken.
Przypomniała, że w przypadku odcinka E zajęło to ok. 30 godzin, w przypadku odcinka D pozwolenia na użytkowanie zostało wydane w piątek, a ruch został puszczony w niedzielę w nocy.
Odcinek B autostrady liczy 16,9 km. W ramach inwestycji wybudowano węzeł autostradowy "Nieborów" na przecięciu autostrady A2 z nowym przebiegiem drogi krajowej nr 70 Łowicz - Skierniewice. Na węźle zlokalizowana jest Stacja Poboru Opłat i Obwód Utrzymania Autostrady.
Zakres robót obejmował także m.in. przebudowę 4,4 km drogi krajowej nr 70, drogi wojewódzkiej nr 705 Sochaczew - Skierniewice (na odcinku 880 m), przebudowę dróg gminnych (łączna długość ok. 4,1 km), powiatowych (ponad 1,1 km) oraz budowę dróg dojazdowych (łączna długość 23,7 km).
Na odcinku B zlokalizowane są także dwa miejsca obsługi podróżnych - Bolimów i Mogiły. Wybudowano także wiele obiektów inżynierskich, m.in. dziewięć wiaduktów autostradowych, siedem wiaduktów drogowych i dwa mosty (nad rzeką Skierniewką i rzeką Rawką) oraz trzy przejścia dla dużych zwierząt nad trasą i 28 przejść dla średnich i małych zwierząt pod autostradą.
Największym obiektem inżynierskim jest most autostradowy przez Rawkę o długości 596 m, który znajduje się w rezerwacie tej rzeki, należącej do Obszaru Natura 2000. Odcinek B autostrady przechodzi także przez Bolimowski Park Krajobrazowy.
Według informacji wykonawcy, aby spełnić rygorystyczne wymagania dotyczące ochrony środowiska, zaprojektowano liczne zabezpieczenia dla fauny i flory. Obok przejść i przepustów dla zwierząt, cały pas autostradowy ogrodzony będzie specjalną siatką, zapewniającą zabezpieczenie przed wtargnięciem zwierząt i ludzi na jezdnię. Na obiektach inżynierskich przechodzących przez te obszary zamontowano ekrany przeciwolśnieniowe.
Na razie nie wiadomo, kiedy wydane zostanie pozwolenie na użytkowanie drugiego budowanego odcinka autostrady A2 w Łódzkiem - odcinka A o długości 29,2 km od Strykowa do okolic Bolimowa. Na tym odcinku ruch będzie prowadzony częściowo na warstwie ścieralnej i wiążącej.
"Jeśli wykonawca utrzyma obecne tempo prac, to inspektorzy nadzoru budowlanego planują przeprowadzenie odbiorów na tym odcinku w przyszłym tygodniu" - wyjaśnił Sztrajber.
Odcinek A buduje konsorcjum firm Eurovia i Warbud, a wartość kontraktu to 989 mln zł. GDDKiA podpisała umowę z konsorcjum pod koniec lipca 2011 r., po tym, jak drogowcy odstąpili od umowy na ten odcinek z chińskim konsorcjum Covec. Zgodnie z planami GDDKiA, roboty na tym odcinku zakończą się w październiku 2012 r., czyli już po Euro 2012. Jednak wykonawcy zostali zobowiązani, by zapewnić przejezdność trasy jeszcze przed mistrzostwami.
Na A2 między Łodzią a Warszawą czynny jest na razie odcinek od Warszawy do Grodziska Mazowieckiego.