statystyki

Uber. Biznes, jakiego nie ma nikt inny

autor: Rafał Hirsch15.04.2019, 08:10; Aktualizacja: 15.04.2019, 08:13
Finanse Ubera

Finanse Uberaźródło: DGP

Spółka prawdopodobnie w maju zadebiutuje na nowojorskiej giełdzie. Z opublikowanego prospektu emisyjnego wyłania się niezwykły obraz.

Uber co roku traci ogromne pieniądze. W 2018 r. wprawdzie zanotował 997 mln dol. zysku, ale nie pochodziły one z codziennej działalności, lecz ze sprzedaży spółek zależnych w Rosji i Azji. Jeśli chodzi o wożenie ludzi i dostarczanie jedzenia, w 2018 r. zanotował ponad 3 mld dol. straty, w 2017 r. – ponad 4 mld, a w 2016 r. – 3 mld d ol.

Straty Ubera wynikają z bardzo niskich cen usług. To celowa strategia, dzięki której chce on podbijać kolejne rynki i szybko zwiększać skalę działalności. W momencie, w którym skala będzie odpowiednio duża, będzie mógł zacząć zarabiać. Ale dane z ostatniego roku wskazują, że Uber rośnie coraz wolniej. Liczba osób, które w ciągu danego miesiąca skorzystały chociaż raz z jakiejkolwiek usługi Ubera, wynosiła pod koniec 2018 r. 91 mln. To o 34 proc. więcej niż rok wcześniej, ale w 2017 r. dynamika wzrostu przekraczała 50 proc. Liczba przejazdów pod koniec 2017 r. rosła o 58 proc. rok do roku, a pod koniec 2018 r. już tylko 37 proc.

Przychody netto (po odliczeniu kwot, które należą się kierowcom i restauracjom) w ostatnim kwartale 2018 r. rosły już tylko o 13 proc. w skali rocznej. W porównaniu do trzeciego kwartału biznes taksówkowy Ubera zanotował pierwszy, choć minimalny spadek przychodów. Przychody w Uber Eats spadają już dwa kwartały z rzędu. Wzrost liczby klientów nie przekłada się na wzrost przychodów, bo Uber coraz więcej oddaje kierowcom i restauracjom. Spółka przyznaje, że w niektórych krajach ceny usług są ustawione tak nisko, iż nie pokrywają kosztów wykonania usługi. W dodatku zapowiada, że zamierza w ten sposób działać w przyszłości: zdobywać rynek cenami, przy których osiągnięcie jakiejkolwiek rentowności jest niemożliwe.


Pozostało jeszcze 73% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie