W przypadku umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych zawartej na odległość bądź poza lokalem przedsiębiorstwa , konsumentom przysługuje prawo odstąpienia od umowy w terminie 14 dni od dnia jej zawarcia. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie stosownego oświadczenia o odstąpieniu od umowy, przed upływem terminu 14 dni.
W przypadku zawarcia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych na odległość bądź poza lokalem przedsiębiorstwa mamy prawo żądać rozpoczęcia świadczenia usług przez dostawcę przed upływem terminu 14 dni na odstąpienie od umowy (natychmiast). W takim wypadku składamy przedsiębiorcy wyraźne oświadczenie – na trwałym nośniku , w którym wskazujemy na żądanie rozpoczęcia wykonania umowy przed upływem terminu na odstąpienie.
Jeżeli po złożeniu takiego oświadczenia zdecydujemy się jednak na odstąpienie od umowy, wówczas musimy ponieść koszty świadczeń otrzymanych od przedsiębiorcy w okresie od dnia zawarcia umowy do momentu złożenia oświadczenia o odstąpieniu od niej. Kwotę, którą zobowiązani jesteśmy zapłacić, oblicza się proporcjonalnie do zakresu spełnionego świadczenia, z uwzględnieniem wynagrodzenia lub cen zawartych w umowie. Jeżeli cena lub wynagrodzenie są nadmierne, podstawą do obliczeń jest wartość rynkowa danego świadczenia.
Odstąpienie od dokonanych zmian warunków umowy przez abonenta niebędącego konsumentem (przedsiębiorcę, osobę prowadzącą działalność gospodarczą) nie już taki proste.
Co prawda w przypadku zmian warunków umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych dokonywanych przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, w szczególności telefonicznie, abonentowi nie będącemu konsumentem po otrzymaniu od dostawcy usług potwierdzania dokonania zmian, przysługuje prawo odstąpienia
od dokonanej zmiany warunków umowy. Również bez podania przyczyn, wystarczy złożenie pisemnego oświadczenia w terminie 10 dni liczonym od dnia otrzymania potwierdzenia .
Jednak abonentowi nie będącemu konsumentem nie przysługuje prawo odstąpienia od dokonanej zmiany warunków umowy, o których mowa powyżej, jeżeli dostawca usług, za zgodą abonenta, rozpoczął świadczenie usług zgodnie ze zmienionymi warunkami umowy .
Źródło: Poradnik UKE